در حال بارگذاری ...
«حامد نصرآبادیان» در گفتگو با درگاه تئاتر کرمان

پویایی هنر نمایش در دیار کریمان مشهود است

متاسفانه بسیاری از بازیگران این روزها نقش بسیار مهم بدن را فراموش کرده اند و خیال می کنند زمانی که روی صحنه دیالوگ می دهند در حال بازیگری هستند که این تفکر اشتباه است

به گزارش تئاتر کرمان،  حامد نصرآبادیان، فعال نامدار تئاتر کشور
برای برگزاری یک کارگاه آموزش بازیگری به کرمان آمده است. آموزش های
نصرآبادیان همواره با تکیه بر اهمیت بدن و تئاتر فیزیکال است و کارگاهی
که در کرمان برگزار شد نیز با عنوان «کارگاه بازیگری فیزیکال با تمرکز بر
پانتومیم » بود. این دوره که به همت آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی صحنه به مدیریت مهدی حشمتی 
در کرمان برگزار شد با استقبال هنرمندان کرمانی مواجه شد و امیدواریم
که کرمانیان از این فرصت ارزشمند کمال بهره را برده باشند.
نصرآبادیان متولد 1352 در استان خراسان است که علاوه بر تجربیات
تئاتری که دارد فارغ التحصیل گروه نمایش دانشکده هنر و معماری، میمو
دراما کانادا و کالجو کورنوگرافی ارمنستان است. او تدریس را از سال 1379
آغاز کرد و تا به امروز تاریخچه ی آموزشی بسیار ثمین را رقم زده است.
علاوه بر تئاتر وی چندین سابقه موفق حضور در سینما را در کارنامه خود
می بیند. او حدود 60 نمایش را در اقصی نقاط کشور روی صحنه برده است
و امروز یکی از با تجربه ترین فعالان این حوزه به شمار می آید. اگر بخواهیم
به سوابق اجرایی او نگاهی بیندازیم این عناوین به چشم می خورد؛ طراح و
دبیر اولین، دومین و سومین جشنواره سراسری بازیگری تئاتر نقطه، مدیر
مسئول کمپانی راکینگ چیر ارمنستان، طراح و موسس نخستین مدرسه
پانتومیم ناشنوایان ایران، مدیر گروه نمایش پیام آوران صلح و دوستی ایران،
مدیر گروه سربازان صلح ایران، داور اولین جشنواره دو سالانه پانتومیم
تبریز، داور نخستین جشنواره تئاتر نقطه، بازبین چهاردهمین جشنواره تئاتر
دانشجویی دانشگاه اراک، بازبین جشنواره تئاتر خیابانی تهران سال 90 ،
بازبین پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی دانشگاه هنرو معماری تهران
زمستان 90 ، داور نخستین جشنواره تئاتر فصل نو خرم آباد، داور نخستین
جشنواره تئاتر عاشورائیان اصفهان در سال 92 .

گفتگوی نصرآبادیان با درگاه تئاتر کرمان به این شرح است : 
حامد نصرآبادیان سخنان خود را با اشاره به وضعیت تئاتر کرمان آغاز کرد و
گفت: خوشبختانه با بودن نسل های جوان و تعامل با نسل های پیشکسوت
در این چند روز شاهد تئاتر خوبی بر صحنه بودم که این نشان از پویایی هنر
نمایش در دیار کریمان دارد. امیدوارم این تعامل روز به روز بین هنرمندان
کرمان بیش و بیشتر شود که بی شک هر هنرمند پله رشد هنر نمایش
دیار و سرزمین خود است. البته کمی جایگاه بدن در بین بازیگران؛ این
روزها بیشتر از پیش اهمیت پیدا کرده اما به هر حال از آنجایی که ما در
سرزمینی زیست می کنیم که یکی از قطب های بزر گ ادبیات جهان است
نقش کلام از عمل همواره برتر بوده و هست. هنر بازیگری چه در عرصه
تئاتر و چه در عرصه سینما هنری دیداری است تا شنیداری. ما هزینه می
کنیم که تئاتر ببینیم؛ فیلم ببینیم. نمی رویم که تئاتر یا سینما را بشنویم.
اگر به همین نکته ی ساده عمیق فکر کنیم، نقش «بدن » بیش از «بیان »
نمود پیدا می کند.
وی در ادامه گفت: برای من مایه ی خرسندی بود که در این سه روزی که
در کرمان بودم شاهد سه اجرای همزمان تئاتر بودم و این اتفاق نشان دهنده
آن است که هنر تئاتر در کرمان زنده و پویاست و این نکته بسیار ارزشمند
است. البته لازم به ذکر است که اجرای تئاتر نیازمند درک و سواد بالاست و
از آن مهم تر این که باید استقبال مخاطبان نیز مورد توجه گروه های تئاتر
باشد و در این زمینه معاونت های فرهنگی و اجتماعی دستگاه ها و ارگان
های گوناگون باید مددرسان تئاتر استان باشند.
این مدرس تئاتر در ادامه گفتگویش با اشاره بر اهمیت فیزیک بازیگر در
تئاتر گفت: متاسفانه بسیاری از بازیگران این روزها نقش بسیار مهم بدن
را فراموش کرده اند و خیال می کنند زمانی که روی صحنه دیالوگ می
دهند در حال بازیگری هستند که این تفکر اشتباه است. باید این نکته را
درک کنیم که تئاتر و سینما پیش از اینکه یک هنر شنیداری باشند، هنری
دیداری هستند و کم توجهی به این نکته کار را بسیار ضعیف و مخاطب را از
صحنه دور می کند. البته باید اشاره کنم که این روزها بازیگران جوان بیشتر
متوجه این مهم شده اند، اما باز هم نیاز به توجه بیشتری است. نکته ی مهم
تر از این، بحث آموزش در تئاتر است که در این زمینه هم باید نظارت و
دقت بیشتری باشد، زیرا تدریس در تئاتر و سینما هم نیاز به سواد آکادمیک
دارد و هم نیازمند سواد تجربی است. مدرس باید آمیخته ای از این دو باشد
و نمی توان با تکیه بر یکی از اینها اقدام به آموزش کرد زیرا نتیجه بدتر از
آموزش ندادن خواهد بود. آموزگاران ما نباید از آموزش خودشان غافل شوند
و با تکیه بر تجربیات پیشکسوتان، باید با متد روز نیز آشنایی پیدا کنند و
خود را به روز نگه دارند.
نصرآبادیان در انتهای این گفتگو با قدردانی از مهدی حشمتی، مدیر
آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی صحنه، گفت: بسیار خوشحالم که پس از
تدریس در بسیاری از دانشگاه ها و استان های کشور امروز به استان خودم
آمده ام و آقای حشمتی در استان خودم، میزبان خودم شده است و باعث
برگزاری این دوره شد. البته باید این را هم بگویم که برای تاثیرگذار شدن
یک کارگاه باید به تداوم آن بیشتر توجه کنیم. از همین روی امیدوارم که
در کرمان هم برگزاری چنین آموزش هایی بیشتر جدی گرفته شود و فعالان
تئاتر کمر همت به برگزاری کارگاه های آموزشی ببندند. کارگاه های مقطعی
و بدون تداوم متاسفانه در برخی موارد ممکن است تاثیرات منفی داشته
باشند و اگر تاثیر منفی نداشته باشند می توان گفت که ممکن است تاثیر
مثبت نداشته باشند. زیرا شرکت کنندگان چند تکنیک را فرا می گیرند و
به عبارتی بین زمین و هوا می مانند و عدم تداوم آموزش باعث می شود
که همین آموزش اولیه هم پس از مدتی کارایی خود را از دست بدهد. با
صحبت هایی که با آقای حشمتی کردیم این امید است که این کارگاه در
کرمان استمرار داشته باشد تا به امید خداوند بتواند حداکثر تاثیر خود را
داشته باشد.
پایان این گفتگو با یک گلایه همراه بود و نصرآبادیان از رفتار مدیریتی در
دانشگاه باهنر کرمان انتقاد کرد و گفت: در بدو ورودم به کرمان جمعی از
دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان از من درخواست آموزش کردند،
اما متاسفانه سیستم مدیریتی این دانشگاه هیچ رفتار رسمی در این زمینه
انجام نداد و توقع من بیش از این بود. من که با احترام به این دانشگاه و
دانشجویانش تمام توان خود را به کار گرفتم، اما ای کاش که در انتهای
این دوره یک خسته نباشید از زبان فعالان هنر این دانشگاه می شنیدم. من
که برای کمک به تئاتر شهر و استان خودم تمام توان خود را به کار گرفته
و خواهم گرفت و نیازی به نظر مسئولان ندارم، اما توقع من رفتاری بهتر
از این بود که البته امیدوارم در آینده شاهد فردایی بهتر باشیم و به امید
خداوند اهمیت استمرار چنین آموزش هایی تمام و کمال درک خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران