در حال بارگذاری ...

«کارنامه بندار بیدخش» در کرمان به صحنه رفت

«کارنامه بندار بیدخش» اثری ماندگار از استاد بهرام بیضایی که در عنفوان جوانی نگاشته شد ، کنکاشی متفاوت در اساطیر ایران زمین است

به گزارش تئاتر کرمان، «کارنامه بندار بیدخش» اثری ماندگار از استاد بهرام بیضایی که در عنفوان جوانی نگاشته شد ، کنکاشی متفاوت در اساطیر ایران زمین است . رویارویی جمشید با وزیر خردمند خود بندار بیدخش،شاه مغرور پس از رسیدن به قله های تکبر خود را همانند با مهرفروزان میداند و همین غرور بیجا باعث می شود  که فرِّ ایزدی از او گرفته شود.

این سیر سقوطی شخصیت جمشید در مقابله با یک شخصیت ساختگی به نام بندار بیدخش که وزیر دانشمند شاه است بررسی می شود . بندار خردمند جامی برای جم شاه می سازد که  جهان در آن نمایان است.جم شاه که غرق در غرور ناشی از قدرت است نسبت به بندار بدگمان می شود و از طرف وی احساس خطر می کند که مبادا جامی دیگر برای دشمنان جم شاه بسازد . پس بندار را به زندان رویینه دژ که بوسیله خود بندار ساخته شده است میفرستد(این یک  الگوی رفتاری مابین شاه و وزیر خردمند در طول تاریخ می باشد)

کمی بعد گمان وی  نسب به بندار چرکین تر می شود و دستور قتل بندار را می دهد . ولی از این اتفاق پشیمان می شود ولی کار از کار گذشته است.

 این اثر به نویسندگی استاد بهرام بیضایی ‌و کارگردانی سید مجتبی میرحسینی کاری از گروه تاتر زا هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در پلاتو مجتمع فرهنگی ارشاد اجرا می شود.

بازیگران این اثر نمایشی عبارتند از ؛ 
سجاد خان‌ بابا
حمید رضا کریمی 
سعادت قتلویی
سید محمد علی معافی 
افسون اژدها کش
فاطمه ابارقی 
فاطمه چراغی 
فاطمه شهبازی 
منصور کامکار
سایر عوامل کارنامه بندار بیدخش  :

دستیار کارگردان : منصور کامکار 
مدیر تولید : محسن میرزایی 
طراح و‌اجرای نور ؛ مهران یعقوبی 
طراح‌لباس :سجاد خان‌بابا
طراح و‌اجرای گریم : فاطمه مالکی 
مدیر صحنه :عادل همتی 
منشی صحنه: نسترن رضایی 
موسیقی :پدرام ظروفچی 
عکاس : زهرا سادات معافی 
روابط عمومی :سارا ایلاقی

 




نظرات کاربران