در حال بارگذاری ...
بیانیه هیئت داوران سی امین جشنواره تئاتر استان کرمان

تئاتر، همچون سایر هنرها، در هر اجتماعی یک ضرورت است

به گزارش تئاتر کرمان، بیانیه هیئت داوران سی امین جشنواره تئاتر استان کرمان به این شرح است :

هیئت داوران سی امین دوره جشنواره تئاتر استان کرمان، توجه شرکت کنندگان؛ متولیان و مدیران محترم را به این نکات جلب می نماید: 

1_ تئاتر، همچون سایر هنرها، در هر اجتماعی یک ضرورت است. چه یک کلان شهر باشد، یک شهر بزرگ باشد یا شهرستانی کوچک. 

تقویت تئاتر، منتهی می گردد به ارتقاء فرهنگی، اندیشگانی و زیبایی شناختی جوامع. و تضعیف آن؛ رخوت، خمودگی؛ ناهنجاری و آسیب های اجتماعی را شدت می بخشد. 

شأن تئاتر و هنرمندان تئاتر، همواره و در تمام رخدادهای مربوط به آن، الزاما باید حفظ شود. هیئت داوران سی امین جشنواره تئاتر استان کرمان، ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی ستاد برگزاری و حمایت ارزشمند حامیان جشنواره در این وضعیت نامطلوب اقتصادی، اظهار امیدواری می کند، کلیه متولیان و همه ی ما، خواهان عبور از وضعیت موجود و تلاش برای رسیدن به وضعیت مطلوب و در شان تئاتر و هنرمندان تئاتر باشیم. 

2_ هنرمندان تئاتر استان کرمان، سالهاست به اهمیت اجرای عموم و رساندن تئاتر به سمع و نظر مخاطبان راستین اش در جامعه، پی برده اند. خوشبختانه همه آگاهند که جشنواره ها صرفا ویترین هایی هستند برای نمایش ظرفیت های تئاتر در  یک جریان خاص، یک موضوع خاص یا یک جغرافیای خاص. این آگاهی گروه های تئاتر استان در پرداختن به اجرای همگانی، ارزشمند است. 

3_ در تئاتر استان کرمان، رده های سنی و تجربی متنوعی وجود دارد. هیئت داوران، تمام گروه های تئاتر استان را دعوت می کند به تعامل، دیالوگ و گفتگو با هم صنفان خود.

4_ توجه ویژه به ظرفیت های بومی، جهت تولید نمایش، مسیر فردای تئاتر استان را هموار می کند و چشم انداز آن را روشن تر می سازد. منظور از این توصیه، صرفا پرداختن به آیین ها، رسوم و سنن قومی و بومی نیست. کشف ظرفیت های خود بسنده و ایستادن بر ستون های آن، شما را تکینه معرفی خواهد کرد. 

5_ نبود ایده، نقص بزرگ بسیاری از تئاتر های ماست. ایده نباید تعبیر به تکنیک شود. ایده زاییده ی اندیشه است و زایشگرِ اثر. 

6_ هدف از انتخاب یک موضوع یا یک متن چیست؟ این سوال را پیش از هر اقدامی بارها باید از خود بپرسیم. 

تولید یک تئاتر، حاصل یک تصمیم آنی نیست. هرگز ناگهانی نیست. چیزی در جان هنرمند باید رسوب کرده باشد. چیزی که فقط محصول ذهن او نیست. از بیرون بر ذهن او وارد می شود، از خیابان، از تماشای جامعه و آدم هایش. 
در مواجهه هنرمند با محیط پیرامونش، محتواهایی در ذهن ما شکل می گیرد. در جانمان رسوب می کند، انباشت می شود و دوستان گرامی، فرم، حاصلِ انباشت محتواست.

7_ هیئت داوران برای امروز و همیشه، توجه به تمرین های سخت و طولانی، توجه به مطالعه روشمند و مستمر، توجه به آموزش و کسب مهارت های لازم و تکنیک های به روز و توجه ویژه به اندیشه و خلاقیت را به همه ی شرکت کنندگان سفارش می کند. 

و در پایان : 

تئاتر ترکیبی است از جنبش و سکون، صدا و سکوت، گفتار و مکث، زمزمه و فریاد، چپ، راست، عمق و ارتفاع، سیاه؛ سفید و خاکستری؛ همه ی اینها و چیزهای دیگر، صورت تئاتر را می سازد. همان طور که صورت جهان را ساخته. 
و در محتوایش جهانی است از کلمات، احساسات و عواطف.
تئاتر برآیند زندگی است. قطعیتی موجود نیست. همواره باید ساخت و خراب کرد؛ همواره باید خراب کرد و ساخت. کاری که جهان با خودش و با ما می کند. 

جلیل امیری، امین شجاعی و امید طاهری
هیئت داوران سی امین جشنواره تئاتر استان کرمان

رفسنجان
پاییزِ 97




مطالب مرتبط

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

نظرات کاربران