در حال بارگذاری ...
یادداشت محمد فتح نجات به «بن بست خجسته»

یک روایت صادقانه

یکی از معضلات این روزهای جامعه ما کم سوادی هنری است . در این نمایش اعتراض به این رفتار اجتماعی به زیبایی نمایش داده شده است. اعتراضی هنرمندانه که گویی از اعماق قلب بازیگران این نمایش بیرون آمده است .

محمد فتح نجات؛ به بهانه اجرای تئاتر «بن بست خجسته» در پلاتو همایون صنعتی کرمان ، محمد فتح نجات از روزنامه نگاران  کرمانی یادداشتی به «بن بست خجسته» نوشته است که به این شرح است :

یکی از حرفه ای ترین تیم های تئاتر کرمان همین گروه متشکل از مهدی حشمتی و منصور محمد حسنی است. گروهی که نه تنها فعالیت های چند رسانه ای دارد و با انتشار کلیپ های طنز اجتماعی «خطو» در کرمان شهرت کسب کرده اند، بلکه هر سال با اجرای یک تئاتر متفاوت مردم کرمان را به صحنه تئاتر بیشتر نزدیک می کنند. به جرات می توانم بگویم که این گروه هر سال به مخاطبان تئاتر می افزایند، در حالی که به ذائقه تماشاگر صدمه ای وارد نمی کنند. در آثار این گروه نه تنها اثری از لودگی نیست، بلکه در فاخرترین حالت ممکن به اجرای کمدی می پردازند.
در پوسترهای این نمایش ذکر شده است «این نمایش کمدی نیست» و در اصل به راستی که با وجود اجرا شدن پرده های این نمایش در نهایت طنازی، حجم تلخ معضلات اجتماعی آنقدر در نمایشنامه ی این اثر زیاد بود که خنده را می خشکاند.

معضلاتی که همه نشات گرفته از وضعیت نابسامان اقتصادی است و موجب فرسایش روح جامعه می شود. از هنر فروشی هنرمندان که روح این افراد حساس را خراش می دهد تا اقدام به خلاف قشری که از ناچاری اقتصادی حاضر به هر کاری می شوند. اینها از دردناک ترین موضوعات این روزهای جامعه ماست که مهدی حشمتی به بهترین نحو ممکن آن را روی صحنه برده و با ادویه ی طنز آن را قابل تحمل ساخته است.
یکی از معضلات این روزهای جامعه ما کم سوادی هنری است. فقر سواد که موجب نارضایتی هنرمندان می شود و ایشان را از تولید آثار هنری دلسرد می سازد. در این نمایش اعتراض به این رفتار اجتماعی به زیبایی نمایش داده شده است. اعتراضی هنرمندانه که گویی از اعماق قلب بازیگران این نمایش بیرون آمده است. حتی در بخشی دیگر به فعالیت های منصور محمد حسنی و مهدی حشمتی برای ساخت کلیپ های کمدی «خطو» اشاره می شود. اشاره ای که پلی معنادار را برای تماشاگران این اثر احداث می کند. حتی اسامی کاراکترهای این دو بازیگر از دنیای واقعی خط گرفته بود و منصور و مهدی در نهایت شهامت اعتراضات خود را به بخش هنرنشناس جامعه وارد ساخته بودند. رفتاری که به جرات می گویم بسیاری از هنرمندان این روزها شهامت اجرایی ساختن آن را ندارند.
صندلی های تماشاگران در این نمایش جای خالی نداشت و این اتفاق مبارک را باید مدیون صداقت تیم اجرایی این تئاتر دانست. «بن بست خجسته» آینه ای شفاف از دنیای مکدر این روزهای ماست. دنیایی که در آن همه ماسک بر صورت داریم و همواره در حال فرار هستیم. کاراکترهای این نمایش در برزخ صورت اصلی و ماسکشان گیر کرده اند و همین بلاتکلیفی را می توان کمال صداقت دانست. تماشای این نمایش را به همه هنردوستان و هنرفهم های کرمانی توصیه می کنم و البته به مسئولان استانی و شهری نیز توصیه دارم که با دیدن این نمایش متوجه دردهای این روزهای مردم بشوند تا دیگر در صندلی های طبی و نرم و گرم خود فرو نروند و از حال جامعه اظهار بی خبری نکنند. مسئولان ما باید بدانند در دل افرادی که اقدام به فروش مشروبات الکلی می کنند چه می گذرد و باید متوجه شوند که هنرمندان از اینکه جایگاهشان در جامعه شناور است معترض هستند و بخش عمده ی این نارضایتی متوجه شما مسئولان است. همه باید بدانیم در ذهن مرد معتادی که برای فرار از خانواده اش به یک خانه مجردی برای استعمال تریاک روی می آورد، چه می گذرد. نمی توانیم خود را خادم مردم بدانیم و از این جزییات بی خبر باشیم. به امید فردایی بهتر که در آن دیگر کسی جایگاه هنرمند را تخریب نکند و هر چیز در مقام خودش آزموده شود.

«بن بست خجسته» تا اوایل بهمن ماه هر شب ساعت 17:45 در پلاتو همایون صنعتی شهر کرمان به روی صحنه می رود 

 




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه»

آنتیگونه بدون لکنت!
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه»

آنتیگونه بدون لکنت!

محمد فتح نجات؛ علی نفیسی یکی از هنرمندان فعال و باسابقه تئاتر کرمان است. مردی که در چندین فیلم سینمایی و سریال مطرح کشوری، ایفای نقش کرده و بارها در کرمان روی صحنه رفته و کارنامه پروپیمانی دارد. از خصوصیات ...

|

نظرات کاربران