در حال بارگذاری ...

گردهمایی هنرمندان تئاتر کرمان برگزار شد

گردهمایی بزرگ هنرمندان تئاتر کرمان به مناسبت پاسداشت روز ملی هنرهای نمایشی و امضای تفاهم نامه ی واگذاری ساختمان مجتمع فرهنگی هنری کرمان به عنوان تئاتر شهرکرمان در مجتمع فرهنگی و هنری شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش تئاتر کرمان، گردهمایی بزرگ هنرمندان تئاتر استان کرمان به مناسبت پاسداشت روز ملی هنرهای نمایشی و امضای تفاهم نامه ی واگذاری ساختمان مجتمع فرهنگی هنری کرمان به عنوان تئاتر شهرکرمان عصر یکشنبه هفته جاری 25 فروردین ماه در مکان مجتمع فرهنگی و هنری شهر کرمان ( چهارراه طهماسب آباد) برگزار شد. 

علاوه بر مسئولان هنری، حضور گسترده اکثر هنرمندان پیشکسوت و جوان تئاتر استان کرمان  یکی از مهم ترین اتفاقات این گردهایی بود. مراسمی که در آن یکی از بزرگترین و تاریخی ترین اتفاقات تئاتر استان کرمان نیز رقم خورد و آن واگذاری رسمی مجتمع فرهنگی و هنری کانون هنر به انجمن نمایش به عنوان تئاتر شهر کرمان بود. مجتمعی که علاوه بر پلاتوی زیر زمین آن که البته امید است به بهترین شکل تجهیز شود، تالار بزرگ آن ( تالار عماد سابق) با تغییرات اساسی تبدیل به بزرگترین پلاتو بلک باکس استان شده است که در جذب حداکثری مخاطبان و اجراهای باکیفیت تر بدون شک موثر خواهد بود. 


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ابتدای سخنان خود در این مراسم  با تبریک سال جدید و روز ملی هنرهای نمایشی به تمامی هنرمندان تئاتر استان کرمان گفت: بنده از شهریور سال 94 که توفیق خدمت به هنرمندان استان را در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیدا کردم این مکان ( مجتمع فرهنگی و هنری کانون هنر) به دلیل نشست تقریبا نیمه تعطیل بود. محمدرضا علیزاده ادامه داد: در آن سال تالار مرکزی کرمان با قریب به هشتاد درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده بود و مشکلات مالی بسیار زیادی که در آن سال به شدت درگیر آن بودیم. هرچند که متاسفانه مشکلات مالی یکی از مهمترین دغدغه های ما تاکنون بوده است. با این حال مطالبه گری، همت و همراهی شما هنرمندان باعث دلگرمی ما شده بود و از همین رو احساس دین می کردیم که به هر نحو ممکن وظایف خود را در مقابل هنرمندان به نحو احسن انجام دهیم. 
علیزاده گفت: خوشحالم که همزمان با روز جهانی هنرهای نمایشی در کرمان نیز شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم. روند تکمیل تالار مرکزی کرمان با سرعتی بسیار خوب در حال انجام است و مجتمع فرهنگی و هنری نیز با وجود سختی های بسیار زیاد خوشبختانه آماده بهره برداری مجدد است. در این زمینه باید از آقای رزم حسینی و به صورت خاص از آقای فدایی استاندار کرمان نهایت تشکر را داشته باشم که سال گذشته به صورت ویژه ما را همراهی کردند. 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه یکی از سیاست های راهبردی جدی ما در دوره مدیریت جدید واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری به صاحبان اصلی حوزه فرهنگ و هنر یعنی هنرمندان است تصریح نمود: در همین راستا بسیار خوشحالیم که تعدادی از مراکز مهم زیر مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی را تاکنون به بخش خصوصی واگذار کرده ایم. مجتمع فرهنگی و هنری کرمان را به انجمن هنرهای نمایشی استان، مجتمع های فرهنگی و هنری شهرهای بم، بافت، بردسیر و شهربابک را نیز به خانه هنرمندان استان و چندین موسسه دیگر که واگذاری آن ها در این دوره با موفقیت انجام شده است. 
وی افزود: تصمیم واگذاری مجتمع فرهنگی و هنری استان به انجمن هنرهای نمایشی و تبدیل آن به تئاتر شهر تصمیمی بسیار مهم و بزرگ بود که با موافقت وزارت ارشاد و تمامی هنرمندان استان کرمان خوشبختانه این تصمیم عملی شد. برای سایر رشته های هنری نیز با جدیت در حال پیگیری هستیم تا مکان هایی مناسب و در خور آن هنرها نیز برای هر یک از رشته های هنری فراهم شود. 
علیزاده در ادامه گفت: همدلی و هم افزایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با شهرداری و اتفاقات هنری بسیار خوبی که در نتیجه این تعامل رخ داده است و در آینده نیز شاهد آن خواهید بود باعث شده است که دوره فعلی را بتوانیم دوره ای طلایی برای هنر استان کرمان لقب دهیم.  
وی درباره زمان افتتاح پلاتو بزرگ و قاب عکسی مجتمع فرهنگی و هنری نیز گفت: بودجه لازم برای تجهیزات این سالن در زمینه های مختلف همچون صندلی، نور و ... تامین شده است و این تجهیزات با نظر و مشورت انجمن نمایش خریداری و نصب خواهند شد. از همین رو در آینده ای بسیار نزدیک این پلاتو به صورت رسمی افتتاح خواهد شد. 

شهردار کرمان نیز در این مراسم گفت:  امیدواریم که با حضور همه هنرمندان در تمامی عرصه های هنری، شهری پرنشاط را با ابزار هنر داشته باشیم. مهران عالم زاده ادامه داد: برای سال جاری نیز سعی شده است که برنامه های مختلف هنری برای تمامی سلایق ترتیب داده شود و شروع موفق آن برنامه های هنری در نوبهار کرمان بود که اینگونه مراسم برای سایر ایام سال جاری نیز برنامه ریزی شده است. لازم به ذکر است که عالم زاده به مناسبت روز جهانی تئاتر نیز پیش از این پیامی انتشار داده بود که متن آن به این شرح است:  « تئاتر هنر زندگی است. تئاتر هنر خوب زیستن است، هنر خوب بودن است. صحنۀ تئاتر به گفتۀ بزرگان این هنر، چونان طناب بندبازان به فرومایگان اجازه خودنمایی نمی‌دهد؛ هم‌چون صحنۀ زندگی که خستگان و واماندگان را در آن مجال ماندن نیست. در هیاهوی نوروز و در میان اتفاقات خوب و بدی که از ابتدای امسال در سراسر میهن اسلامی داشتیم، هفتم فروردین‌ماه مصادف با بیست‌وهفتم مارس، روز جهانی تئاتر نیز، با همان نجابت خضوع و فخامت همیشگی که خاص ذات هنرمندان بی‌ادعا و عزتمند هنرهای نمایشی است، از راه رسید؛ قطعاً متولیان و دست‌اندرکاران این حوزه به‌ویژه جامعۀ پویا و فعال تئاتر، برنامه‌هایی را در ادامۀ راه تدارک دیده و یا در شرف انجام هستند؛ لذا در این فرصتِ کوتاه پیش آمده، اینجانب ازسوی مجموعۀ همکارانم در شهرداری کرمان، ضمن تبریک این مناسبت و آرزوی سالی پر از خیر و برکت در سایۀ الطاف خداوند سبحان برای همۀ هنرمندان هم‌استانی، مخصوصاً پیشکسوتان، اساتید، هنرمندان، هنرآموزان و هنرجویان تئاتر استان، امیدوارم قرابت و هماهنگی، بیش‌ازپیش میان نهادهای متولی، تشکل‌های صنفی چون انجمن هنرهای نمایشی استان، دانشگاهیان و مراکز آموزشی در حوزه‌های مربوطه با شهرداری کرمان، باعث افزایش و ارتقای شاخص‌های کیفی و کمی هنر تئاتر و رفع نواقص موجود در زیرساخت‌ها و بخش‌های مرتبط با مدیریت کلان‌شهری گردد»
در ادامه این مراسم ، بیانیه سال جاری روز ملی هنرهای نمایشی در کرمان توسط استاد علی کهن نوشته و به صورت ویدیویی در مراسم پخش شد .
عبدالرضا قراری نیز در این مراسم پس از امضای تفاهم نامه رسمی بین اداره کل ارشاد و انجمن نمایش ضمن قدردانی از تمامی حامیان هنر استان کرمان گفت: ورود نیروهای جدید و جوان به تئاتر استان کرمان موجب شده است که افکار و گرایش های فکری متفاوت در این عرصه فعال شود. علاوه بر دانشجویان تئاتر دانشگاه باهنر چندین موسسه نیز در حال تربیت نیروهای جدید برای تئاتر استان و کشور هستند. وی افزود: به دلیل ساختارهای اجتماعی برخی فرصت های تاریخی بسیار محدود است و خوشبختانه در سال های اخیر به دلیل مدیریت افرادی همچون محمدرضا علیزاده بر ارشاد استان و حضور افرادی همچون عالم زاده و جوشایی در شهرداری کرمان فرصتی تاریخی برای به ثمر نشستن نیازهای هنری استان است. قراری گفت: مساله واگذاری فضاهای هنری به خود هنرمندان از اواخر دهه هفتاد قانون آن وجود داشته است اما برای اعمال قانون نیاز به شجاعتی بود که پس از سال ها آقای علیزاده آن را انجام داد. بنده به عنوان یکی از نمایندگان شما که در دو دوره اخیر در انجمن نمایش استان زیر ساخت، مشخص شدن شفاف نحوه حمایت های دولتی از فعالیت های هنری و اهمیت دادن به جایگاه هنر پویا و خلاق سه بحثی بوده است که به صورت ویژه مد نظر داشته ایم. قراری از هنرمندان استان این درخواست را داشت که بیش از پیش حامی صنف خود و قدردان پیشکسوتان تئاتر استان باشند. 
از دیگر برنامه های این مراسم رونمایی از کتاب نمایشنامه «کورش رقص پارسیانه»  اثر مهدی حاج محمدی بود. پروانه فعالیت و نمایش گروه هایی که در مرکز هنرهای نمایشی ثبت شده اند نیز به گروه هنر و نمایشگران خلاق به سرپرستی استاد یدالله آقاعباسی، گروه شعله به سرپرستی محسن ایرانمنش، گروه زا به سرپرستی بابک دقیقی، گروه بوتیا به سرپرستی امین شجاعی، گروه نان به سرپرستی مهدی حاج محمدی، گروه کرمون به سرپرستی احسان رضوانی، گروه بند به سرپرستی مجید حاج عزیزی و گروه شهر ایران به سرپرستی جلیل امیری تقدیم شد. در بخش پایانی نیز لوح یادبود این مراسم توسط مسئولان و پیشکسوتان تئاتر استان به یادگار امضاء شد.  




نظرات کاربران