در حال بارگذاری ...

راهیابی گروه تعزیه کرمان به سوگواره کشوری تعزیه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از راهیابی گروه تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) روستای ده زیار کرمان به مرحله نهایی سوگواره تعزیه استان مرکزی خبر داد و گفت: این سوگواره در دهه اول فاطمیه در اراک برگزار می‌شود.

به گزارش تئاتر کرمان، محمدرضا علیزاده به خبرنگار تئاتر کرمان گفت:مرحله نهایی سوگواره کشوری تعزیه استان مرکزی با عنوان «یاس کبود» همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) در دهه اول فاطمیه برگزار می شود.
وی افزود: استان مرکزی با پیشینه قدیمی خود، به عنوان یکی از قطب‌ها و مراکز مهم و خاستگاه‌های اصلی تعزیه یا شبیه‌خوانی در سطح کشور به شمار می‌رود و همین امر سبب شده تا در طی سالیان اخیر این استان میزبان سوگواره ها و جشنواره‌های مختلف تعزیه‌خوانی باشد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه سوگواره ملی تعزیه اراک با حضور ۷ استان کشور در شهرستان فراهان اراک برگزار می شود گفت: گروه تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) روستای ده زیار از استان کرمان پس از ارسال اثر به دبیرخانه سوگواره و بازبینی انجام شده، به این سوگواره کشوری راه یافته است.
وی با بیان اینکه سوگواره تعزیه اراک با حمایت و میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار می شود افزود: گروه های سوگواره از استان‌های اصفهان، کرمان، استان مرکزی، یزد و آمل برای اجرای در مرحله نهایی سوگواره انتخاب شدند و زمان اجرای گروه تعزیه ده زیار پنجشنبه ۱۹ دی ماه جاری است.
علیزاده با اشاره به اینکه شرکت در جشنواره‌ها و سوگواره‌های ملی در سراسر کشور فرصتی برای معرفی ظرفیت های فرهنگی و مذهبی استان است گفت: گروه تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) روستای ده زیار از گروه های فعال تعزیه استان است که در ایام پایانی ماه صفر نیز در سوگواره تعزیه استان فارس، اجرای تعزیه داشته است.
وی افزود: اواخر خرداد‌ماه امسال نیز نخستین سوگواره ملی تعزیه در ده زیار کرمان برگزار شد و برگزاری این سوگواره‌ها ظرفیتی برای انتقال تجربیات و ارتقای سطح کیفی هنر آئینی مذهبی تعزیه است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان آئین تعزیه خوانی را در انتقال فرهنگ و مفاهیم عاشورایی و انقلابی موثر دانست و تصریح کرد: تعزیه، هنری است که می‌تواند در قالب نمایش برای مخاطبان اجرا شود و به طور قطع نسل‌های امروزی با مشاهده چنین نمایش هنری می‌توانند واقعه عاشورا را به درستی درک کنند   .

۱۹ دی‌ماه هم‌زمان با شهادت حضرت زهرا (س) سوگواره ملی تعزیه غیر دولتی با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی استان مرکزی با حضور ۷ استان در شهرستان فراهان اراک برگزار می‌شود.




نظرات کاربران