در حال بارگذاری ...
دبیر تخصصی دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی

دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی در کرمان تشکیل می شود

جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی با حمایت مدیران استانی و وزارت ارشاد احتیاج به دبیرخانه دائمی در استان کرمان دارد

به گزارش تئاتر کرمان، دبیر تخصصی دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی در گفتگو با تئاتر کرمان گفت : نکته حائز اهمیت این است که ما هرگز نخواستیم یک جشنواره را به دیگر جشنواره های تئاتر کشور اضافه کنیم که از نظر بنده فایده ای نخواهد داشت.

وی بیان کرد: مبنای این جشنواره بر این است که هنرمندان را برای تولید اثر در مورد محور مقاومت و شخصیت بزرگوار سردار سلیمانی تشویق کند پس آن چیزی که بیش از هر چیز برای ما مهم بود، تولید و تشویق برای تولید اثر است.

شفیعی با اشاره به اینکه جشنواره بهانه ای شد برای اینکه بتوانیم هنرمندان را تشویق کنیم که در این عرصه کار و فعالیت کنند، افزود: واقعیت این است که من خودم هرگز امیدوار نبودم که استقبال گروه ها و هنرمندان در این حد باشد که 199 اثر در یک بخش و نزدیک 80 اثر در بخش صحنه ای به دست ما برسد اما هنرمندان استان های مختلف و کشور نشان دادند که چقدر به قهرمان ملی خود علاقه مند هستند.

وی با بیان اینکه در بخش صحنه ای 7 نمایش، در بخش خیابانی 17 اثر و در بخش نمایشنامه 10 اثر انتخاب شدند، اظهار کرد: هم رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان و هم انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس این بود که بتوانیم تولیداتی داشته باشیم که حداقل های کیفی را داشته باشد و در داوری و ارزیابی این برای ما مهم بود.

دبیر تخصصی دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی خاطر نشان کرد: در بخش نمایشنامه نویسی 10 اثر نامزد دریافت جایزه هستند که در روز اختتامیه آثار برگزیده انتخاب خواهند شد و جوایز خود را دریافت خواهند کرد و در یک مجموعه کتاب، 5 نمایش برگزیده هم به چاپ خواهد رسید که به زودی اعلام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط کرونا که محدودیت های زیادی برای هنر تئاتر ایجاد کرد، تصمیم گرفتیم بخش های مختلف جشنواره را هم به صورت زنده و هم به صورت آنلاین برگزار کنیم و در بخش صحنه ای به غیر از اجرای زنده که در 2 سالن در شهرستان سیرجان انجام خواهد شد، شرایط آنلاین را فراهم کردیم؛ یعنی آثار توسط 4 دوربین فیلمبرداری شده و در حال حاضر در سایت تیوال بارگذاری شده است.

شفیعی ادامه داد: تمام مردم ایران می توانند این کارها را با کد اختصاصی سردار آسمانی بدون هیچ هزینه و خرید بلیط ببینند و از ساعت 12 ظهر روز 12 دی ماه تا ساعت 12 روز 14 دی ماه این شرایط در سایت تیوال فراهم است و می توانند 7 نمایش که با شرایط حرفه ای فیلم برداری شده را ببینند.

شفیعی با بیان اینکه تمام آثار صحنه ای مربوط به شخصیت سردار سلیمانی است، اظهار کرد: تمام رشادت هایی که ایشان داشتند و زندگینامه ایشان لحاظ شده و همچنین آثاری نیز داریم که در خصوص دیگر شهدای محور مقاومت است که همراه با سردار به شهادت رسیدند.

وی خاطر نشان کرد: در بخش خیابانی هم که در شهر رفسنجان اجرا خواهد شد، هم بخش آنلاین دیده شده و در اینستاگرام هم پخش آنلاین آثار را عهده دار خواهند بود و همچنین یک بخش تئاتر سیار هم شکل گرفته و برنامه ریزی شده است.

دبیر تخصصی دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی ادامه داد: در شهر رفسنجان کارهای خیابانی و در شهر سیرجان کارهای صحنه ای را داریم و سعی کردیم آنلاین هم پخش شود اما شاید گاهی اوقات در جشنواره و رویداد هایی که برگزار می کنیم حوزه شهر و مراکز استان ها را می بینیم اما اتفاق خوبی که با همکاری و همراهی کانون های مساجد و بنیاد افتاده تئاتر سیار است که از روز 10 دی ماه کار خود را آغاز می کند و در روستاهای مختلف و محله های شهر کرمان اجرا خواهد داشت و یک اجرای ویژه در روستای «قنات ملک» در روز 11 دی ماه داریم.

وی گفت: در بخش خیابانی 2 نمایش ویژه «همه پسران من» به کارگردانی علی محمد رادمنش و نمایش«سرباز» به کارگردانی پژمان شاهوردی را خواهیم داشت که این 2 اثر با کیفیت و قابل قبول هستند که حتی در سطح بین المللی هم می توانند اجرا شوند.

شفیعی بیان کرد: جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی با حمایت مدیران استانی و وزارت ارشاد احتیاج به دبیرخانه دائمی در استان کرمان دارد و امیدواریم جشنواره به عنوان یک رویداد ملی در کرمان بماند زیرا اعتقاد دارم اگر بخواهیم راه، منش و مکتب این شهید را ادامه و ترویج دهیم، راهی نداریم به جز اینکه به تولیدات هنری برسیم.

وی افزود: ما باید قهرمان خود را با تولیدات و آثار هنری تعریف کنیم که اگر واقعاً این معرفی در بستر فرهنگ و هنر انجام نشود بیگانگان به گونه و شکل دیگری معرفی خواهند کرد که واقعیت نخواهد داشت.

دبیر تخصصی دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی اظهار کرد: در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر در حد توان 2 مجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان به نظر من اتفاقی افتاده که تولید آثار هنری مرتبط با محور مقاومت داشته باشیم و ما راهی نداریم به جز اینکه بتوانیم قهرمانان خود را درست معرفی کنیم لذا ایجاد دبیرخانه دائمی در استان کرمان اهمیت ویژه دارد.

وی ادامه داد: 16 استان در بخش صحنه ای و خیابانی و 4 استان در نمایشنامه نویسی مشارکت جدی داشته و نهایتاً 20 استان در مرحله پایانی مشارکت جدی دارند.

شفیعی اظهار کرد: خیلی ها در کشور تلاش می کنند نشان دهند هنرمندان با آرمان های انقلاب و نظام فاصله دارند اما تمام هنرمندان و مردم ایران، سردار و قهرمان ملی را با عشق و علاقه دوست دارند و معتقد هستم که این علاقه آنقدر زیاد است که تمام رویدادهایی که برگزار می شود باید مردمی باشد.

وی خاطر نشان کرد: تئاتر از هنرهایی است که با مردم ارتباط مستقیم دارد و امیدواریم بتوانیم با مردمی کردن این رویداد در امسال و سال های آینده، ادای دین به این شخصیت بزرگوار کنیم و امروز وظیفه همه هنرمندان است که برای این شهید بزرگوار کار کنند و امیدوارم شاهد برگزاری رویدادها و آثار مختلف و تولیدات فاخر درباره شهید سلیمانی باشیم.

دبیر تخصصی دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی ادامه داد: در بخش صحنه ای در شهر سیرجان با رعایت پروتکل ها 50 درصد ظرفیت سالن ها استفاده می شود که با کارت های دعوتی که در اختیار مردم سیرجان قرار داده می شود، صورت خواهد گرفت و برنامه ریزی شده که هر برنامه و نمایش 2 بار در روز اجرا داشته باشد و در بخش آنلاین به مناسبت گرامیداشت شهید و ایام سالگرد شهادت همه می توانند با کد اختصاصی رایگان سردار آسمانی 7 نمایش را به صورت رایگان در سایت تیوال در تاریخ 12 دی ماه تا 14 دی ماه ببینند و در روزهای بعدی یک بلیط 5 هزار تومانی دارد.

.




نظرات کاربران