در حال بارگذاری ...
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان:

گروه‌های تئاتر تا سقف ۳۰ میلیون تومان حمایت خواهند شد

بر اساس هماهنگی انجام شده اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از گروه هایی که در ایام کرونا آمادگی اجرا در فضای مجازی را داشته و ثبت نام کرده باشند ؛طی شرایطی تا سقف ۳۰ میلیون تومان حمایت خواهد کرد .

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کرمان، وحید محمدی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درخصوص سیاست‌های حمایتی حوزه تئاتر گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از گروه هایی که در ایام کرونا آمادگی اجرا در فضای مجازی را داشته و ثبت نام کرده باشند ؛طی شرایطی تا سقف ۳۰ میلیون تومان حمایت خواهد کرد .

محمدی با اشاره به انجام مکاتبات و پیگیری برای تغییر گروه مشاغل هنرهای نمایشی در وضعیت نارنجی ابراز  امیدواری کرد، که فعالیت‌های تئاتری در سطح استان به زودی از سر گرفته ‌شوند.

وی درباره وضعیت از سرگیری فعالیت های تئاتری و رایزنی هایی که در این خصوص انجام شده است، گفت: نزدیک به یک سال از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی طولانی مدت مراکز و فعالیت های فرهنگی و هنری می گذرد که باعث بیکاری خیل عظیمی از فعالان حوزه فرهنگ و هنر گردیده است .این در حالی است که بسیاری از مشاغل و صنوف دیگر که از لحاظ کمیت و هم کیفیت خطر بیشتری نسبت به صنوف فرهنگی و هنری دارند با اتخاذ تدابیر و اقدام پیگیرانه و تعریف پروتکل های بهداشتی مخصوص، فعالیت های خود را از سر گرفته اند.

محمدی ادامه داد: اگرچه مکاتبه و تلاش این اداره کل در ستاد استانی مبارزه با کرونا به دلیل طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها و عدم اختیار ستاد جهت اعمال تغییرات ،چندان منتج به نتیجه نگردیده است اما با انجام مکاتبات لازم و ارائه ادله تخصصی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تغییر دسته بندی و انتقال مشاغل مربوط به تئاتر از گروه ۳ به گروه ۲ انجام و ان شاءالله به زودی وضعیت از سرگیری فعالیت های تئاتری مشخص خواهد شد.

وی از صبوری هنرمندان شریف خانواده ارجمند تئاتر در پیروی از تمامی دستورالعمل ها و ابلاغیه های ستاد مبارزه با کرونا و اداره کل تقدیر کرده وی افزود: همواره هنرمندان و جامعه هنری در مقاطع مهم و حساس و سرنوشت ساز در کنار مسئولان ایستاده و ضمن احترام به تصمیمات دولت و حفظ روحیه مشارکت و همراهی، در راستای اعتلای فرهنگ و هنر جامعه قدم برداشته اند. این قشر در کمال نجابت و متانت از تمامی دستورالعمل ها و ابلاغیه ها تبعیت کرده و مطیع کامل بوده اند و با توجه به طولانی شدن وضعیت بحران و آسیب های به وجود آمده ،موظف هستیم این خواسته به حق آنان را پیگیری و دنبال نماییم.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  تاکید کرد: این آثار در فضای جدید تارنمای ایران تئاتر که اخیراً به صورت بستر ارائه دهنده و پلتفرم حرفه‌ای آثار نمایشی ارتقا یافته و از طریق سازمان سینمایی کشور نیز صدور مجوز و پخش محتوای آن تسهیل گردیده اطلاع رسانی و به نمایش گذارده می‌شود و زمینه استفاده از پلتفرم های خصوصی هم که پیش از این وجود داشته نیز فراهم است .

محمدی افزود: ساختار حمایتی دیگری که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به گروه‌هایی که از ابتدای تیر ماه نود و نه، بعد از سه ماه تعطیلی به سبب کرونا، با اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت سالن ها ، از مخاطبان میزبانی داشته‌اند در نظر گرفته شده ، که کمک ۵۰ درصدی به میزان مبلغ کل فروش هر نمایش بود که این مورد با هماهنگی انجمن هنرهای نمایشی درحال جمع بندی وقابل انجام خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگرچه توازنی بین منابع بودجه با خسارت ها وجود ندارد اما خرسندیم که با تصویب بیمه بیکاری هنرمندان نمایشی در هیئت محترم دولت ، بارقه هایی از امید و گام اجرایی بزرگی در راستای حمایت از خانواده شریف تئاتر برداشته خواهد شد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  در بخش دیگری از سخنانش در خصوص کمک ها و تسهیلات پرداختی به هنرمندان تئاتر گفت : بر اساس هماهنگی های انجام شده و گزارشات دریافتی ، تاکنون قریب به ۷۰۰ میلیون تومان برای تعداد ۲۳۹ نفر از هنرمندان رشته تئاتر و تعداد ۲۲۰ نفر از هنرمندان رشته سینما در استان، که عضو "صندوق اعتباری هنر" بوده اند در قالب" هنر کارت "یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به عنوان هدیه به اصحاب فرهنگ و هنر پرداخت و یا در مرحله پرداخت قرار دارد. همچنین مقرر شده که مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل" سامانه تحفه" به صورت تسهیلات برای حمایت از طرح ها و درخواست های هنرمندان استان تخصیص یابد که این مبلغ در صورت وجود درخواست امکان افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد : در این میان فهرست تماشاخانه های خصوصی برای دریافت حمایت ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با بهره ۴ درصد از سوی اداره کل به مرکز هنرهای نمایشی ایران ارسال که مراحل آن در شرف انجام و معرفی به بانک می باشد .

محمدی با اشاره به اینکه ثبت درخواست های جدید دریافت تسهیلات "صندوق کارآفرینی امید" ازتاریخ ۲۱ تا ۲۳ دی ماه در سامانه تحفه امکان پذیر خواهد شد افزود: متقاضیانی که پیش تر موفق به ثبت نام شده اند نیز در این فرصت می توانند پس از ویرایش و تکمیل فرم ها و ارائه طرح ، تقاضای خود را به دبیرخانه استان ارسال کنند.

 معاون امور هنری و سینمایی با توجه به فعال شدن مجدد "سامانه کارا "مربوط به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به منظور پرداخت تسهیلات بانکی بنگاه محور و حمایت از فعالیت ها و مشاغل غیر دولتی به شدت آسیب دیده از شیوع کرونا در حوزه فرهنگ و هنرگفت :این تسهیلات بابهره12درصدبود که برخلاف سایر بخش ها،هنرمندان تئاتر استقبال چندانی نشان ندادند ،لکن در مرحله جدید ثبت نام، خوشبختانه سقف تسهیلات پرداختی نسبت به دوره قبل افزایش یافته و تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ مشمول دوره تنفس خواهد بود و با توجه به اینکه در حال جمع‌آوری مجدد و تکمیل اطلاعات صاحبان مشاغل هنری و سینمایی از طریق انجمن و تشکل صنفی خانه تئا‌تر و خانه سینما هستیم لذا انتظار داریم مشارکت بیشتری از سوی هنرمندان عزیز شاهد باشیم.

 وی تصریح کرد: در دستورالعمل مربوط به "سامانه کارا "برای هر یک از تماشاخانه های تئاتر150 میلیون تومان ،آموزشگاه های آزاد هنرهای نمایشی درجه یک تا سه هرکدام ۱۳۰ میلیون تومان، گروه های تئاتر ثبت شده ،موسسات هنری تک منظوره و کانونهای سرگرمی های نمایشی هرکدام ۱۰۰ میلیون تومان و اساتید، هنرمندان و مربیان هنری هر کدام ۲۰ میلیون تومان سقف تسهیلات استحقاقی پیش بینی گردیده است.

محمدی بخشودگی اجاره بهای سالن ها و مجتمع های فرهنگی و هنری زیر نظر اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی، که از طریق قانونی طی قرارداد واگذار شده اند را نیز در راستای حمایت از هنر نمایش دانست و اضافه کرد به منظور حمایت از جامعه هنری فقط مبلغ یک میلیارد ریال به عنوان سه ماه حق بیمه گری مربوط به ۴۰۰ نفر از هنرمندان عرصه هنر نمایش استان ،(اعم از تئاتر و سینما ) از سوی صندوق اعتباری هنر پرداخت گردیده است.

وی درخصوص انجام تمرینات گروههای تئاتری سطح استان اعلام کرد ارآنجا که فرایند آماده سازی کارها وتولیدات نمایشی زمان بر و زمینه ساز اجرا درشرایط عادی خواهدبود لذا  باتوجه با رایزنی های انجام شده ، درحال حاضر تمرینات گروهها به صورت جداگانه باحداکثر تعداد15 نفر بازیگر در وضعیت نارنجی و20نفر درشرایط زرد با رعایت پروتکل های بهداشتی شامل انجام تست های مربوطه قبل از ورود به محل تمرین وضدعفونی های نوبه ای درمحل مجتمع های فرهنگی وهنری سطح استان بلامانع خواهد بود.

معاون امور هنری و سینمایی در پایان سخنانش ضمن تایید مشکلات عدیده جامعه تئاتری استان ابراز امیدواری کرد تا در سایه تعامل و همکاری تمامی بخش ها بتوانیم با کمترین خسارت از این بحران عبور کنیم.




مطالب مرتبط

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

اجرای نمایش خیابانی «افطاری» در کرمان

اجرای نمایش خیابانی «افطاری» در کرمان

در این اثر، هنرمندان یک تابلو ساختند که در آن نمادهایی از بیمارستان، خون، گلوله و... بود و تصاویری از مظلومیت مردم غزه نمایش داده می‌شد. امین شجاعی کارگردان این نمایش است.

|

آیا در تئاتر احساس خوشبختی می‌کنیم؟

آیا در تئاتر احساس خوشبختی می‌کنیم؟

یدالله آقاعباسی*: زمانی آلبرکامو نوشت تئاتر تنها جایی است که در آن احساس خوشبختی می­‌کنم. توصیف او از تئاتر صومعه­‌ای بود که گروهی مرکب از کارگرانی که کارشان معنوی است، خود را فدای یک ...

|

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

نظرات کاربران