در حال بارگذاری ...
در آیین اختتامیه منتشر شد

بیانیه هیات داوران سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان کرمان

مراسم اختتامیه سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان کرمان سه شنبه ۲۵ ادر ماه برگزار شد .

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کرمان، مراسم اختتامیه سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان کرمان شامگاه دیشب سه شنبه 25 ادر ماه برگزار شد . در این مراسم بیانیه هیات داوران از سوی مهدی بذرافشان قرائت شد .

یا لطیف

هنر نمایش، آیین دوستی و همراهی است و مایه‌ی دلگرمی و گردهم‌آیی. در روزگار نه چندان روشن کنونی اما که بلای کرونا در کمین جان و سلامت انسان‌ها نشسته و همنشینی و معاشرت آدمی را نشانه گرفته است، هنر تئاتر تنها می‌تواند به نزدیکی قلب‌ها از راه دور بکوشد. باشد که روزی که ویروس کرونا خاطره شود، نمایش بر این خاطرات تاریک نوری دوباره افکند و بر زخم این روزگار اندیشه کند.

جشنواره سی‌ودوم تئاتر استان کرمان در کشمکشی بحران‌زا، از یک سو شاهد تلاش هنرمندان تئاتر استان در شرایط سخت و بی‌سابقه بود و از سوی دیگر نمی‌توانست میزبان مشتاقان را به تماشاگری بخواند. تماشاگرانی که تئاتر بی حضور و نفس ایشان بخشی از هستی خویش را از دست می‌دهد.

هرچند از تاثیر حضور ویروس مرگبار کرونا بر کیفیت کارهای اجرا شده نمی‌توان به آسانی گذشت اما بر ضعف‌های موجود  هم نمی‌توان بدین بهانه و به مماشات چشم پوشید.

بی‌توجهی به ضرورت‌های اجتماعی و نیاز مخاطبان و تکیه بر ذهنیت‌های انتزاعی و دورافتاده از بستری که تئاتر برای بالیدن نیازمند به تغذیه از آن است، پیشاپیش بند ناف خود را از رکنی به نام مخاطب تئاتر بریده است و لاجرم انتظار اقبال مخاطب و بالندگی تئاتر را به امری پوچ و بیهوده تبدیل می‌کند.

البته غوری عمیق‌تر در این ذهنیت‌گرایی منفی این سوال را پیش روی جامعه و مدیران و مسئولان می‌تواند گشود که آیا این رویکرد، آینه‌ای از وضعیت کنونی ما نیست؟ اگر چنین است چگونه می‌توان روزنی از امید را پیش چشم آدمی گشود و او را به آینده امیدوار ساخت؟

هیات داوران با سپاس از تمام نیت‌ها و قدم‌ها و قلم‌هایی که برای اعتلای جامعه می‌کوشند، شهادت می‌دهد که جامعه‌ی تئاتر استان در شرایط حاضر از جان مایه گذارده و صادقانه مجاهدت کرده است و شایسته‌ی حمایت‌های مادی و معنوی بسیار بیشتری است.

هیات داوران سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان کرمان:

مهدی بذرافشان، احمد شهدادی، رضا مسلمی‌زاد




مطالب مرتبط

نشست هم‌اندیشی تئاتر کودک و نوجوان در کرمان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی تئاتر کودک و نوجوان در کرمان برگزار شد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کرمان می‌گوید در تئاتر کودک آثاری با هدف تفریح صرف و یا آموزش مستقیم، تولید و اجرا می شود. اما نگاه تخصصی به تئاتر کودک بر اساس شناخت کودک و بستر جامعه دربسیاری از تولیدات نیست. به نظر می آید بسیاری از متون تولید شده نیازمند بازنویسی و مشاوره ...

|

جشنواره سی‌وپنجم تئاتر استان کرمان به ایستگاه پایانی رسید

جشنواره سی‌وپنجم تئاتر استان کرمان به ایستگاه پایانی رسید

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان 29 آبان به پایان رسید و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «خانه‌های اجاره‌ای» به کارگردانی مازیار رفعتی و «کلاه شما قاضی» به کارگردانی محسن میرزایی و در بخش خیابانی؛ نمایش «یادگار پدر» به کارگردانی رضا درویشی موفق شدند به جشنواره مناطق راه ...

|

نظرات کاربران