در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی عنوان شد

استقبال بی‌نظیر هنرمندان سراسر کشور از اندیشه‌های سردار سلیمانی
باید جشنواره‌ای در تراز شخصیت متعالی سردار داشته باشیم

نشست رسانه‌ای سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی عصر روز دوشنبه ششم دی با حضور سیدمحمدیاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و سیدوحید فخرموسوی دبیر جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در ابتدای این نشست سیدمحمدیاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران برگزاری سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی، گفت: امسال دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی است و ما سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی را برگزار می‌کنیم. اولین دوره این جشنواره مصادف با چهلمین سالروز شهادت سردار سلیمانی برگزار شد. از زمان شنیدن خبر شهادت ایشان که همه ما را منقلب کرد، دوستانمان در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای برگزاری این رویداد پیش‌قدم شدند. باور داریم اندیشه و افکار حاج قاسم سلیمانی از طریق هنر است که مانا و قابل‌انتقال می‌شود و این حرکت قابل‌تحسین است.

او در ادامه افزود: ادوار گذشته این رویداد با میزبانی استان کرمان برگزار شد و نکته‌ای که بسیار قابل توجه و مایه امیدواری است استقبال بی‌نظیر هنرمندان سراسر کشور است که با ارسال حدود بیش از دویست اثر به دبیرخانه جشنواره همراه ما بوده‌اند. این حرکت بزرگ فرهنگی که به همت عزیزان شکل گرفته و به این مقطع و جایگاه رسیده، باید مراسمی متناسب و هم‌تراز با شخصیت متعالی سردار سلیمانی داشته باشد. سال گذشته در کنار مزار ایشان جمله‌ای از یک نفر اهل کرمان شنیدم و آن هم این بود که او در زمان حیات سردار از ایشان پرسیده بود چه زمانی قرار است این استان آباد شود و سردار پاسخ داده بود که نگران نباش خودم آن را آباد می‌کنم. سال گذشته شاهد آن بودیم که جمعیتی از اقصی نقاط و حتی خارج از کشور در کنار مزار ایشان حضور داشتند و این نشان از آوازه سردار سلیمانی است.

در ادامه این مراسم حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با خیر مقدم به حضار، گفت: در نظر من جشنواره تئاتر سردار آسمانی در عرصه هنر به‌منظور بیان شأن و منزلت سردار حاج قاسم سلیمانی که نفوذی بی‌بدیل در دل‌ مردم ایران و حتی در عرصه بین‌المللی داشت، پیشگام بوده و در نخستین سالی که این جریان آغاز شد با توجه به وسعت و زمان اندک تا چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی، این برنامه جریان‌سازترین رویدادی محسوب می‌شود که اتفاق افتاده است.

نیلی افزود: در دومین سال برگزاری این جشنواره در سال گذشته بیشتر به سمت آثار صحنه‌ای، خیابانی و نمایشنامه‌نویسی رفتیم اما به دلیل بحران کرونا نتوانستیم اجراهایی را که وارد مرحله نهایی شدند در شهرهای مختلف روی صحنه ببریم که امیدوارم این مسئله امسال برطرف شود و بتوانیم نمایش‌ها را در شهرهای مختلف نیز اجرا کنیم. آنچه در این رویداد برای ما مهم است، نفوذ حاج قاسم و علاقه هنرمندان به ایشان است که می‌بینیم این شیفتگی در آثارشان نمود دارد. امسال از کشورهایی چون عراق، کنیا، هند و ترکیه متقاضی حضور در جشنواره بودند اما متأسفانه با وجود آنکه تقاضای حضور در جشنواره از کشورهای مختلف وجود داشت اما به دلیل شرایط کرونا نتوانستیم این رویداد را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم. جریانی که سردار سلیمانی در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد تا سال‌ها جای کار دارد. امیدوارم امسال این رویداد به شکل قدرتمندی برگزار شود.

حمید نیلی ضمن اشاره به اینکه در روز پایانی برگزاری سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی، دبیرخانه دائمی این رویداد افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: در اولین دوره برگزاری جشنواره، محفلی به نام «خاطره نمایش» با روایت خاطراتی توسط سردار اسدی درباره شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی تشکیل شد. امیدوارم با کمک دوستان در استان کرمان این محفل با هدف تولید آثار و نمایشنامه‌های جدید، سال بعد نیز برگزار شود و خروجی مطلوبی داشته باشد.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در پایان سخنانش و در پاسخ پرسشی مبنی بر میزان بودجه برآورد بودجه برگزاری این دوره از جشنواره را یک میلیارد و شش‌صد هزار تومان عنوان و نسبت به تحقق پرداخت این بودجه ابراز امیدواری کرد.

در ادامه، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم امسال برای سومین بار، استان کرمان میزبان این جشنواره است و امیدوارم بتوانیم برای نام و جایگاه حاج قاسم سلیمانی میزبان شایسته‌ای برای هنرمندان تئاتر باشیم. تئاتر و هنرمندان کاربلد این عرصه توانایی آن را دارند تا درباره زندگی، تفکر، شهادت و هجرت حاج قاسم که هنوز ناشناخته‌هایی در آن است، اثر تولید کنند و در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند و این راه به همت عاشقان سردار طی خواهد شد.

علیزاده ادامه داد: در استان کرمان همراه با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی ده‌ها و صدها برنامه برگزار می‌شود و امیدوارم این جشنواره که ویژگی خاص خود را دارد، سال‌ها در این مسیر قدم بردارد و همراهی اصحاب فرهنگ و هنر را داشته باشد. تمام تلاش ما بر این بوده در استان کرمان به‌رغم همه محدودیت‌ها ناشی از کرونا، فضای با نشاطی برای برگزاری این جشنواره فراهم شود. ما از روز پایانی برگزاری سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی در تدارک برگزاری چهارمین دوره از این رویداد خواهیم بود. از آنجایی که کرمان این افتخار را دارد گام مهم و هرچند ناچیز در راه مکتب سردار سلیمانی بردارد خوشحالم این میزبانی نصیب مردم این استان شده و امیدوارم میزبانی‌مان در شأن یک جشنواره ملی باشد.

علیزاده همچنین یادآور شد: از مهم‌ترین اهداف این رویداد این است که به دنبال قالب فاخر تئاتر و تبیین ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ والای مقاومت باشد. خوشبختانه جلسه سیاست‌گذاری و رونمایی پوستر این جشنواره برگزار شده است و مقدمات کار در قالب پانزده کمیته اجرایی در زمینه‌های مختلف فراهم است تا در دیار کرمان میزبان هنرمندان باشیم. خوشبختانه با توجه به رویکرد جشنواره در سال جدید و ارزیابی سال‌های گذشته، تئاترهای خیابانی در محل مزار و چند نقطه دیگر در شهرستان‌های نزدیک کرمان اجرا خواهند شد. نمایش‌های برگزیده در استان‌های مختلف و همجوار نیز اجرا خواهند شد.

در این مراسم با دعوت از خانواده شهید وحید زمانی‌نیا که در نشست حضور داشتند، از تندیس سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی رونمایی و هدیه‌ای از سوی انجمن تئاتر و انقلاب و دفاع مقدس به پدر، مادر و خواهر این شهید گرامی تقدیم شد.

دیگر سخنران این نشست سیدوحید فخرموسوی دبیر سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی بود که گفت: دبیرخانه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی نزدیک به سه ماه است تشکیل شده و این دوره از جشنواره در سه بخش تئاتر خیابانی، نمایشنامه‌نویسی و رادیو تئاتر برگزار می‌شود. از بانیان و برگزارکنندگان دو دوره گذشته این جشنواره تشکر می‌کنم چراکه به همت زحمات آن‌ها در این دوره ۲۴۶ اثر در سه بخش به دبیرخانه ارسال شده است.

او در ادامه عنوان کرد: 135 اثر به بخش تئاتر خیابانی، ۴۰ اثر به بخش رادیو تئاتر و ۷۱ اثر به بخش نمایشنامه‌نویسی این رویداد ارسال شده است. به ترتیب استان تهران با 45 اثر بیشترین، استان کرمان با 45 اثر در مقام دوم و استان گیلان با پانزده اثر در مقام سوم ارسال آثار از سراسر کشور به این از جشنواره قرار دارند.

فخرموسوی با بیان اینکه افتتاحیه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی 17 دی‌ماه در استان کرمان برگزار می‌شود، اظهار کرد: آثار حاضر در جشنواره از هجدهم تا بیستم دی‌ماه در سطح استان کرمان اجرا خواهند شد. داوری بخش نمایشنامه‌نویسی این دوره تا پنج روز دیگر انجام خواهد شد. قرار است، ده اثر از هفتادویک اثر با همکاری بعضی از نهادها به چاپ برسند. همچنین در فواصل جشنواره نمایش‌نامه‌های دوره‌های گذشته منتشر خواهد شد. اختتامیه جشنواره نیز صبح روز بیست و یکم دی‌ماه در استان کرمان برگزار خواهد شد.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: طی مذاکراتی که با آقای حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داشتیم بنا را بر آن نهادیم تا سه اثر برگزیده در بخش تئاتر خیابانی و دو اثر برگزیده در بخش رادیو تئاتر را به جشنواره تئاتر فجر معرفی کنیم اما آقای مسافرآستانه اعلام کردند که بدون در نظر گرفتن سقف و محدودیتی، در جشنواره تئاتر فجر پذیرای آثار باکیفیت جشنواره تئاتر سردار آسمانی خواهند بود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران