در حال بارگذاری ...
با موضوع آسیب‌های اجتماعی

کارگاه تخصصی تولید نمایش خیابانی در کرمان برگزار شد

در این کارگاه، کارشناسان آسیب‌های اجتماعی از نهادهای دولتی، خیریه‌ها و سمن‌ها آسیب‌های کنونی شهر را با هنرمندان در میان گذاشتند.

به گزارش تئاتر کرمان اولین کارگاه تخصصی تولید نمایش خیابانی استان با موضوع آسیب‌های اجتماعی روز چهارشنبه دوم شهریور با حضور معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی  انتظامی استان و کارشناسان معاونت فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان، کارشناس کانون اصلاح و تربیت، کارشناسان آسیب‌های اجتماعی و مسئولان خیریه‌ها و سمن‌های مردم‌نهاد فعال در حاشیه شهر و هنرمندانی از زرند، سیرجان، شهربابک، کرمان و رفسنجان به دعوت کارگروه خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان  (دارای تحصیلاتی در حوزه هنر و تجربه بازیگری تئاتر...) با حضور در این کارگاه به نقش مؤثر هنر در پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی، آگاه‌سازی و خود مراقبتی شهروندان تأکید کرد.

سرهنگ غفوری گفت: موضوع تئاتر درمانی و تئاتر خیابانی همواره در نیروی انتظامی وجود داشته اما  تاکنون با جدیت موردتوجه قرار نگرفته است. وی افزود:  هنرمان با استفاده از تئاتر خیابانی با ایجاد خودآگاهی و ارائه راهکار به شهروندان خود مراقبتی را آموزش دهند. در این صورت ضمن عمل به مسئولیت اجتماعی، شهروندان را از آسیب‌ها دور کرده و برای جامعه امنیت آفرینی می‌شود. ما نیز در نیروی انتظامی  قدردان هنرمندان هستیم  و با ایجاد ارتباط دوسویه به‌صورت مادی و معنوی، حمایت منطقی از هنرمندان را وظیفه خود می‌دانیم.

در ادامه محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با حضور در جمع هنرمندان ضمن گفتگو، نسبت به حمایت از تولیدات و پیگیری رفع موانعی که برای اجرای برخی موضوعات اجتماعی وجود دارد قول مساعد داد؛ حضور و گفتگوی صمیمی مدیرکل نویدبخش روزهای روشنی برای تئاتر استان است.

همچنین رئیس انجمن هنرهای نمایشی در شروع کارگاه گفت: هدف از برگزاری چنین کارگاه‌هایی برقراری ارتباط جامعه تئاتر با اقشار مختلف اجتماع است. وی افزود: توجه هنرمندان به مسائل روز جامعه یکی از راه‌های ارتباط با مردم است.

او با اشاره به مستند آدور «که به مسئله بچه‌های بی شناسنامه پرداخته گفت: پس از ساخت این مستند و بیان هنری مسئله، اکنون کارشناس مشخصی در قوه قضائیه برای رسیدگی به این آسیب وجود دارد. البته لازم به ذکر است که» آدور "  به لحاظ کیفی و تکنیکی در سطح برجسته ایی قرار داشت، چراکه اثر هنری ضعیف کارکرد نداشته و در بسیاری موارد نتیجه عکس خواهد داشت.

مهدی بذرافشان ادامه داد: ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی در سال‌های گذشته آثاری به‌صورت پراکنده تولید و ارائه‌شده است. اتفاقاً مراکز مرتبط هم سفارش داده‌اند. ولی این آثار به‌عنوان کنش اجتماعی جریان ساز و تأثیرگذار نبوده‌اند. شاید به دلیل اینکه برای تولید اثر هنری به افراد متفرقه مراجعه شده بود؛ اما اکنون از سوی معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی با مرجع تخصصی تئاتر استان (انجمن هنرهای نمایشی) ارتباط برقرارشده است. در این صورت ارتباط شکل فراگیری پیداکرده و از تمامی هنرمندان برای ورود به مسئله آسیب‌های اجتماعی دعوت شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی  ادامه داد: ما ضمن سپاس از توجه سرهنگ غفوری به حوزه هنر و مراجعه به مرجع تخصصی، در همین راستا از هنرمندان کاربلد و توانمند و فعال دعوت کردیم. همچنین اساتید حاضر در جمع، انشاالله در ادامه مسیر تولیدی دوستان جوان‌تر را همراهی خواهند کرد.

در ادامه کارگاه، کارشناسان آسیب‌های اجتماعی نهادهای مختلف و فعالین سازمان‌های مردم‌نهاد به‌طور مفصل، به‌صورت موردی و با جزئیات به بیان آسیب‌ها کنونی شهر و استان پرداختند. هنرمندان حاضر در کارگاه  نیز با بیان سؤالات متعدد سعی بر شناخت بیشتر مسائل داشتند.

در پایان لازم به ذکر است که بنا بگفته مهدی بذرافشان، هنرمندان بر اساس سوژه‌هایی که مطرح می‌شود ایده‌های نمایش خیابانی را تولید می‌کنند و در کارگاه تخصصی که برگزار خواهد‌ شد روند تبدیل این ایده‌ها به فرم اجرایی پیگیری می‌شود.

 




مطالب مرتبط

نشست هم‌اندیشی تئاتر کودک و نوجوان در کرمان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی تئاتر کودک و نوجوان در کرمان برگزار شد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کرمان می‌گوید در تئاتر کودک آثاری با هدف تفریح صرف و یا آموزش مستقیم، تولید و اجرا می شود. اما نگاه تخصصی به تئاتر کودک بر اساس شناخت کودک و بستر جامعه دربسیاری از تولیدات نیست. به نظر می آید بسیاری از متون تولید شده نیازمند بازنویسی و مشاوره ...

|

جشنواره سی‌وپنجم تئاتر استان کرمان به ایستگاه پایانی رسید

جشنواره سی‌وپنجم تئاتر استان کرمان به ایستگاه پایانی رسید

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان 29 آبان به پایان رسید و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «خانه‌های اجاره‌ای» به کارگردانی مازیار رفعتی و «کلاه شما قاضی» به کارگردانی محسن میرزایی و در بخش خیابانی؛ نمایش «یادگار پدر» به کارگردانی رضا درویشی موفق شدند به جشنواره مناطق راه ...

|

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم
نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم

شاهد شفیعی٭، «بی‌خبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره می‌کند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!» خانواده‌ای که از نسل اولش تنها خاطره‌ای موجود ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ

محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسن‌های این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است. طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالی‌ست به جز دو مورد ثابت تا ...

|

نظرات کاربران