در حال بارگذاری ...

سی و چهارمین جشنواره تئاتر کرمان برگزیدگان خود را شناخت

دو نمایش نمایش «تاکسیدرمی» و «ساختمان رز» به عنوان آثار برگزیده سی و چهارمین جشنواره تئاتر کرمان، به جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمان، سی و چهارمین جشنواره تئاتر  این استان با حضور مسئولین، هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر استان و معرفی برگزیدگان روز یکشنبه 27 آبان در کرمان به کار خود پایان داد.

محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم ضمن تشکر از هنرمندان برای شرکت در جشنواره تئاتر استان، گفت: «هنرمندان و مردم دو ضلع مهم تئاتر هستند. مردم خواهان برگزاری رویدادهای هنری هستند و هنرمند واقعی کسی است که به نظر مردم احترام بگذارد.»

وی با بیان اینکه هنرمندی که برای مردم احترام قائل نیست نمی‌تواند خود را دغدغه‌مند بداند، گفت: «جشنواره سی و چهارم در حالی برگزار شد که با وجود تبلیغات کم مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت و این نشان دهنده علاقه مردم به هنر است.»

 روحی با بیان اینکه ما معتقدیم باید از نظریات جامعه هنری در برنامه‌ریزی‌ها استفاده کرد، افزود: «هنرمندان سه وظیفه دارند و هنرمند باید هم اندیش، هم افزا و هم رسان باشد.»

وی توضیح داد: «در اداره کل از ایده‌ها و نظرات هنرمندان در قالب‌ انجمن‌های مختلف و به صورت فردی استقبال می‌کنیم. همچنین هنرمندان باید به یکدیگر کمک کرده و هم‌رسان باشند و نقش خود را برای ارتباط بیشتر با جامعه ایفا کنند.»

مهدی بذرافشان، دبیر جشنواره و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمان در این مراسم، ابتدا با بیان اینکه هیئت مدیره جدید انجمن آبان ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده‌است، گفت:«در مدت ۱۳ ماه گذشته تاکنون دو جشنواره استانی و یک جشنواره ملی سردار آسمانی در کرمان برگزار شده است.»

وی با اشاره به رویکرد انجمن در مشورت با هنرمندان برای برگزاری رویدادهای مختلف، افزود: «اولویت اصلی انجمن افتتاح دفاتر تخصصی، احیای گونه‌هایی از تئاتر که فراموش شده‌اند و تلاش برای همبستگی جامعه تئاتر است. انجمن همواره پذیرای ایده‌های فنی، تخصصی و هنری با حفظ هویت ایده بوده است و برای اجرای این ایده ها نیز تلاش شده است.»

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمان، ضمن تقدیر از حوزه هنری استان و معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی کرمان، برای همراهی با انجمن هنرهای نمایشی کرمان، به تئاترهای خیابانی و برگزاری کارگاه‌هایی در این ارتباط اشاره کرد و گفت: «اقداماتی برای تئاتر درمانی نیز انجام شده است. همچنین تلاش‌هایی برای ارتباط  بیشتر با هنرمندان معلول فراهم شده است.»

وی با تأکید بر اینکه شرایط برای اجرای ایده‌های برتر نمایشی در استان فراهم است، به جشنواره تئاتر اشاره کرد و ادامه داد: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان به صورت متمرکز و با حضور همه گروه‌ها، موسسات و آموزشگاه‌های تئاتر برگزار شود.»

بذرافشان افزود: «با درخواست جامعه تئاتر استان به دلیل اتفاقات اخیر کشور و به احترام شهادت دلاورانی از این سرزمین، تصمیم بر این شد جشنواره سی و چهارم، طبق سنوات گذشته در قالب یک رویداد تئاتری برگزار شود.»

در این مراسم از نفرات و آثار برگزیده به شرح زیر تجلیل و قدردانی شد:

دو نمایش « تاکسیدرمی» به نویسندگی رسول حق جو و کارگردانی مهدی حشمتی و نمایش «ساختمان رز » به نویسندگی و کارگردانی علی صادقی زاده به عنوان آثار برگزیده سی و چهارمین جشنواره تئاتر کرمان، به جشنواره تئاتر منطقه ای  فجر معرفی شدند.

گریم: طراح گریم نمایش «تاکسیدرمی»، محمدرضا احمدی

طراحی صحنه: طراح صحنه  نمایش «شیفته»، پدرام شیخ مظفری

طراحی لباس: طراح لباس نمایش «تاکسیدرمی»، مریم نخعی

موسیقی: موسیقی نمایش «دنیای زیبا»، محمد ایزدی

نمایشنامه نویسی: رتبه اول نمایشنامه نویسی: نمایشنامه «ساختمان رز»  به نویسندگی علی صادقی زاده،  رتبه دوم : نمایشنامه نمایش «تاکسیدرمی» به نویسندگی رسول حق جو ،  رتبه سوم: نمایشنامه «شیفته» به نویسندگی محسن مجیدی و هیئت داوران مراتب تقدیر خود را از نمایشنامه «دنیای زیبا» به ابراهیم لشکری تقدیم می‌کند.

کارگردانی: رتبه اول کارگردانی : کارگردان نمایش «تاکسیدرمی» به کارگردانی مهدی حشمتی، رتبه دوم : کارگردان نمایش «ساختمان رز» به کارگردانی علی صادقی زاده ،  رتبه سوم کارگردانی مشترکا : کارگردانان نمایش‌های «دنیای زیبا» و «شیفته»؛ ابراهیم لشکری و  پدرام شیخ مظفری.

بازیگری زن: رتبه اول : بازیگر زن نمایش «ساختمان رز» زهرا مهرابی  و نمایش «دنیای زیبا» ، آزاده اسماعیلی، رتبه  دوم  مشترکا : بازیگران زن نمایش «ساختمان رز» بهناز نمازیان و آرزو جعفری، رتبه سوم : بازیگر زن نمایش تاکسیدرمی سحر علیخانی.

بازیگری مرد:  رتبه اول مشترکا : بازیگر نمایش «تاکسیدرمی» مهدی حشمتی و نمایش «تاکسیدرمی» بهزاد تاج الدینی، رتبه دوم  مشترکا : بازیگران نمایش «تاکسیدرمی» منصور محمد حسنی و  رضا ایرانمنش، رتبه سوم  مشترکا:   بازیگران نمایش «ساختمان رز» علی صادقی زاده و  سجاد خان بابا.

در ادامه مراسم، ستاد جشنواره از پیشکسوت تئاتر استان مهدی ثانی و پیشکسوت حاضر در جشنواره محمدحسین خاکسارپور و دو همراه جامعه تئاتر، زهره امینی زاده (مسول درگاه تئاتر کرمان در سایت ایران تئاتر) و مهدی جعفری(عکاس و گرافیست) و بازیگران خردسال نمایش ساختمان رز اسرا قوام آبادی و محمدامین صادقی زاده تجلیل به عمل آورد.

 و همچنین انجمن هنرهای نمایشی استان کرمان از رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی، مجتبی اسدی  و معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان سرهنگ امین غفوری  و مدیرعامل خیریه نیکوکاری رعد، مهدی لشکری بخاطر ایفای نقش موثر در توسعه تئاتر استان با اهدا لوح زرین و تندیس جشنواره تقدیر کرد.

 




مطالب مرتبط

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم
نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم

شاهد شفیعی٭، «بی‌خبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره می‌کند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!» خانواده‌ای که از نسل اولش تنها خاطره‌ای موجود ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ

محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسن‌های این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است. طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالی‌ست به جز دو مورد ثابت تا ...

|

نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت
نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت

مصطفی درویش گوهری٭، در تئاتر و درام مدرن بیش از هر دوره دیگری به آثار کلاسیک از جمله یونان باستان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این بازگشت به تاریخ، ریشه در نگاه مدرنیست‌ها و پس از ...

|

یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!

شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمه‌ای از خودگویی‌های فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیخته‌اند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی سخن با ما را اجرا دارد

|

نظرات کاربران