«دارالحرب» از کرمان در جشنواره تئاتر هایفست 2017 ارمنستان
گروه تئاتر آل از کرمان با تئاتر «دارالحرب نوشته» و کار پوریا قلی پور برای شرکت در جشنواره تئاتر هایفست ۲۰۱۷ ارمنستان برگزیده شد .
به گزارش تئاتر کرمان، این جشنواره درشهر ایراوان ارمنستان از۱تا۸اکتبر مصادف با۹الی۱۷مهر ماه برگزار می شود.
گروه تئاتر آل از کرمان با تئاتر دارالحرب نوشته و کار پوریا قلی پور برای شرکت در این جشنواره برگزیده شده است . قلی پور دارالحرب را در سال 92 تولید و درشهریور ماه همان سال در تالار همایون کرمان اجرا کرده است
در این دوره از جشنواره تئاتر هایفست 2017 ارمنستان، گروههای تئاتری از کشورهای برزیل، آرژانتین، روسیه، فنلاند، ارمنستان، گرجستان، ایران، قزاقستان، فنلاند، آلمان، اتریش، لیتوانی، یونان، ایتالیا، سوئد و استونی شرکت می کنند.
پوریا قلی پور با توجه به این رخداد و با هدف بهبود کیفیت اثر خود دارالحرب را برای مدت 9 شب در تلار تئاتر همایون صنعتی کرمان اجرای عمومی میکند و از سه هنرمند برجسته استان درخواست برگزاری جلسات تحلیلی کرده است .
جلسه اول ، شب سوم اجرا : جلسه تحلیل اثر با حضور دکتر یدالله آقا عباسی، مدرس دانشگاه تئاتر و عبدارضا قراری، مدیر انجمن نمایش کرمان.
در این جلسه با تحلیل اثر به سوالات تماشاچیان نیز پاسخ دادند و سپس اثر را از دید تئاتر فیزیکال و پرفرمنس تحلیل و بررسی کردند.
جلسه دوم ، شب پنجم : با حضور بابک دقیقی،کارگردان و مدرس تئاتر. پیرامون تئاتر فیزیکال برگزار شد ؛ در این جلسه، با سخنرانی پیرامون تاریخچه تئاتر فیزیکال و تکنیک های بازیگری برای تماشاچیان تئاتر فیزیکال را معنی شناسی کردند .
سروش سلطانی٭، «کودکان با هر چیز کهنهای که به دستشان برسد بازی میکنند، نشان میدهد بازی میتواند شخص را از قید رابطهاش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند
مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها بهواسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...
در این اثر، هنرمندان یک تابلو ساختند که در آن نمادهایی از بیمارستان، خون، گلوله و... بود و تصاویری از مظلومیت مردم غزه نمایش داده میشد. امین شجاعی کارگردان این نمایش است.
مصطفی درویش گوهری٭، وجدی معود از جمله نویسندگانی است که بهواسطه توجهش به مسائل اجتماعی که در خاورمیانه؛ خاصترین پهنه جغرافیایی پس از جنگ جهانی دوم، روایت میشوند همواره موردتوجه قرار گرفته ...
علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.