در حال بارگذاری ...
دبیر نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی جنوب کرمان:

جنوب کرمان می‌تواند پایگاه هنرمندان حوزه تئاتر خیابانی باشد

رضا سلطانی دبیر تخصصی نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی جنوب کرمان در گفتگو با درگاه تئاتر کرمان از اهداف برگزاری جشنواره و توانایی‌های جنوب کرمان در حوزه تئاتر خیابانی گفت.

 نقش جشنواره ها در پیشرفت هنر و کشف و معرفی استعدادها به چه میزان است ؟

جشنواره گردهمایی است که در بدو پیدایش نمایش در یونان باستان پدید آمد و تا کنون پایداری و ادامه داشته است. جشنواره‌ها بر اساس سطح کیفی و اعتبارشان جایگاه مناسبی برای بروز استعدادها و تعامل هنرمندان هستند. اغلب افراد از آشنایی با دیگر همکاران، آموختن از آنها و نمایش هنر خود بر روی صحنه خاطرات خوب و شیرینی دارند که در ادامه مسیر هنری و تلاش برای تسخیر جایگاهی در جهان بیکران هنر نقش بسیار پررنگی دارد . که از این حیث بی شباهت به گردهمایی‌های ورزشی نیست. البته تفاوتی بزرگ میان هنر و ورزش وجود دارد؛ ورزشکارن در عرصه های رقابت دیده می شوند و مورد حمایت سرمایه گذاران  قرار می گیرند. اما این فرصت کمتر برای هنرمندان تئاتر وجود دارد. بسیارند استعدادهای کم نظیری که با وجود تلاش بسیار  و صرف زمان و هزینه هرگز مورد توجه مسئولین و سرمایه گذاران قرار نمیگیرند و سرخورده و ناامید ترک صحنه و هنر می‌کنند.

در جشنواره‌ها و گردهمایی‌های نمایشی بحث قضاوت متخصصین نیز مساله‌ی بسیار با اهمیتی است. انتخاب گروه داوران در برگزیده یا خارج شدن یک هنرمند از گردونه‌ی رقابت تاثیر فراوانی درجریان ادامه مسیر هنری او دارد که این مساله نشان دهنده حساسیت داوری‌هاست.

 

آیا جنوب کرمان از لحاظ مادی و معنوی پتانسیل برگزاری جشنواره ملی در رشته تئاتر خیابانی با عنوان جشنواره رضوی را دارد؟

 ما در استانی که می خواهد به دوقسمت مجزا تقسیم بشود و به عنوان یک اداره کل تازه آغاز به کار نموده به طور قطع مشکلات و ضعف هایی داریم که برطرف نمودن آن زمان خواهد برد. در این شرایط باید بستر اعتماد سازی برای تصمیم گیرندگان در سطوح بالا را فراهم آوریم. از هر جشنواره‌ای تجربه‌ای کسب کنیم و زیرساخت‌های فرهنگی را نیز با همکاری سایر نهادها و بخش های خصوصی به درجه ای با سطح کیفی بالا برسانیم که مورد رضایت هنرمندان و مسئولین هنری و فرهنگی قرار گیرد.  آنچه مهم است همدلی مسئولین و هنرمندان خارج از مناسبات و مقررات اداری و در یک چارچوب دوستانه است که می‌تواند باعث حیرت و شگفتی شود.

البته باید این را هم در نظر داشت که جنوب کرمان در حوزه تئاتر خیابانی هنرمندان شاخصی در سطح ملی و بین المللی دارد که استفاده از تجارب این هنرمندان می‌تواند جشنواره‌ی سالم و موفقی را در کارنامه تاریخی فرهنگ و هنر جنوب کرمان به ثبت رساند. این نکته هم لازم به ذکر است هنرمندان تئاتر خیابانی استان رکورد دار اجراهایی تئاتر خیابانی در سطح کشور از لحاظ تعداد اجرا در سال هستند که این مهم در موسسه گدروزیای بدون مرز با حضور هنرمندان جیرفتی  در سال‌های گذشته بر همگان مبرهن است.

 

میزان استقبال از جشنواره تئاتر خیابانی رضوی جنوب کرمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره از لحاظ کیفی و کمی راضی کننده است؟

در این زمینه علاوه برا انتشار فراخوان توسط دبیرخانه جشنواره و بنیاد رضوی، تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده  توسط این جانب به عنوان دبیر تخصصی و تیم اجرایی این جشنواره در  فضای مجازی صورت گرفت که در نتیجه با توجه به مدت زمان اندکی که وجود داشت تعداد ١٤٠  اثر به جشنواره ارسال شد که با توجه به اولین دوره برگزاری این جشنواره میزان استقبال و ارسال آثاربه دبیرخانه جشنواره کاملا رضایت بخش است.

 

جشنواره تئاتر خیابانی رضوی جنوب کرمان با چه اهدافی برگزار می شود؟

 این جشنواره نیز مانند سایر جشنواره‌های هنری اهدافی کلی چون کشف استعدادها، رقابت سالم هنرمندان و به طور کلی روشن نگه داشتن چراغ  فرهنگ و هنر را دنبال میکند. چرا که بشر همواره نیازمند فرهنگ است تا از حالت تعالی خویش فاصله نگیرد. اما هدف اصلی این گردهمایی پرداختن به مسائلی چون:  اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، توسعه فعالیتهای هنری و مذهبی، شناسایی و معرفی استعدادهای نو در تئاتر خیابانی و تشویق و تجلیل از هنرمندان متعهد و ارزشی وهمچنین پرداخت هنرمندانه تئاتر در قالب جدیدی از تئاتر که می خواهد خود به میان مردم برود و نگذارد طناب اتحاد این دو یار همیشگی گسسته شود. در شرایط امروز میبینیم که ارتباط مردم با تئاتر ضعیف شده است و سالن های ما دیگر مانند قبل تماشاگران و تماشاگران خویش را ندارد. به همین دلیل هنر نمایشی پیشرو یعنی تئاتر خیابانی را شایسته ترین پیشنهاد است.

 

به نظر شما جنوب کرمان می تواند به عنوان پایلوت تئاتر خیابانی کشور مطرح شود؟

به عنوان یکی از نمایندگان تئاتر خیابانی استان کرمان یقین دارم این سکان به دست ما خواهد افتاد تنها به شرط اتحاد و همکاری دوطرفه هنرمندان و مسئولین فرهنگی.  با تلاش، مطالعه شبانه روزی و تعامل با هنرمندان متخصص  این بستر  فراهم خواهد شد.

 

با توجه به اهمیت جشنواره رضوی به نظر شما برگزاری این جشنواره در جنوب کرمان؛ چه دستاوردهای دیگری برای این منطقه می تواند داشته باشد؟

در جشنواره تئاتر خیابانی رضوی هنرمندان مختلف تئاتر خیابانی هنرنمایی خواهند کرد. حضور هنرمندان تئاتر سراسر کشور در جنوب کرمان حتما میتواند کلاس تجربه و یادگیری های بزرگی باشد برای کسانی که بخواهند بیاموزند. هنرجویان جوانی که برای دیدن این تجربه ها در جشنواره های مختلف مسیر پایتخت را طی می نمودند حتما از هنر هنرمندان متخصص تئاتر خیابانی در شهر خود استفاده لازم را خواهند برد. با امید روزی که بتوانیم  با برگزاری دوره های مستمر این جشنواره نماینده ی اصلی یکی از جشنواره‌های مهم تئاتر خیابانی سراسری در کشورمان باشیم و جنوب کرمان به پایگاه مهم هنرمندان بزرگ این عرصه تبدیل شود.

 

نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی جنوب استان کرمان با محوریت نمایش مهربانی و عدالت و برقراری روابط صحیح اجتماعی در شیره رضوی و نمایش جلوه‌های فرهنگ رضوی در آداب و رسوم بومی و ملی ایرانیان 27 تا 30 آبان‌ماه سال جاری در شهرستان جیرفت برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران