در حال بارگذاری ...
  • هنرمند کرمانی برگزیده 3 جایزه جشنواره مقاومت:

    هیچ درامی تکان دهنده تر از پرداختن به خود حقیقت نیست

    علیمحمد رادمنش کارگردان نمایش «دختران جنگ»، برگزیده جشنواره مقاومت گفت: جشنواره فرصتی برای تجربه های نوین اجرایی یک گروه است و امکانی برای عرضه و معرفی اثر تولیدی، شیوه ی اجرایی و کشف استعدادهای جدید در گرایش های مختلف تئاتر است

    به گزارش تئاتر کرمان، علیمحمد رادمنش از جمله هنرمندان کرمانی  است که جشنواره های مختلفی را تجربه کرده است و در حوزه تئاتر خیابانی جایگاه خوبی در تئاتر کشور دارد. او که جایزه جشنواره تئاتر خیابانی فجر را نیز در کارنامه خود دارد امسال با نمایش «دختران جنگ» در شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شرکت کرد و 3 جایزه را از این جشنواره کسب کرد. گفتگو رادمنش با درگاه تئاتر کرمان را در ادامه بخوانید:

     

    جایگاه جشنواره تئاتر مقاومت در بین سایر جشنواره های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

    حضور نویسندگانی با طرح و ایده های نو و زاویه دیدهای خلاق به موضوعات مقاومت، و اجرای این طرح ها و نمایش نامه ها توسط کارگردان هایی که به شیوه های اجرایی نوین مسلط هستند؛  تنوع، جذابیت و اشتیاق تماشا را برای مخاطبان رقم زده است. 
    خوشبختانه در آثار جدید هنرمندان تئاتر مقاومت، پرهیز از رویکردهای کلیشه ای و تک صدایی را شاهد هستیم. هیچ تراژدی و درامی تکاندهنده تر از پرداختن به خود حقیقت نیست. پرداختن به شخصیت های واقعی و حقایق زندگی و ایثار آنان موجب علاقه مندی و حضور پرشور مخاطبان در سالن ها و در فضاهای خیابانی و محیطی شده است.

     

    کیفیت شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت را چکونه دیدید؟ 

    جشنواره ، از منظر کیفیت محتوایی آثار گام برتری نسبت به گذشته برداشته است و آثار نسبت به دغدغه های جامعه ی امروز عمیق تر، تفکر برانگیزتر و موثرترند. از منظر فنی هنوز نیاز به گام های مستحکم تری است که بستگی مستقیم به تامین هزینه های تولید درام و تسهیل اجرای درام در مکان و محیط موردنظر است.   امید است از انتخاب آثار تکراری پرهیز شود و تولیدات جدید از حمایت های لازم برخوردار شوند.

     

    آیا جشنواره ویترین خوبی برای  تئاتر است ؟ 

    جشنواره فرصتی برای تجربه های نوین اجرایی یک گروه هستند. و امکانی برای عرضه و معرفی اثر تولیدی، شیوه ی اجرایی و کشف استعدادهای جدید در گرایش های مختلف تئاتر. 
    گروه ها بایستی از این ظرفیت تجربی، تبلیغی برای معرفی آثار و اعضاء گروه خود نهایت بهره را ببرند.

     

    موضوع «دختران جنگ» درباره چیست ؟ 

    دختران جنگ به موضوع عظیم ایثار پزشکان و جانبازان اعصاب و روان در جبهه و بیمارستان های صحرایی می پردازد که تبدیل آن به یک درام محیطی_خیابانی بسیار دشوار و همچون شکافتن هسته ی اتم است. ورود به جهان  ذهنی و بحرانِ زندگی پزشکی که دهها مجروح را نجات داده است اما سالهاست که خودش در رنج است و هیچ درمانگری نیست که خودش را درمان کند، نیاز به تفکر عمیق نسبت به خصلت های چنین شخصیتهایی بافضلیتی را در ما زنده می کند. مواجهه ی تماشاگران هنگام تماشای رخدادهای نمایش و درپایان احساس و تفکر آنان نشان از درک و احترام مخاطبان درباره ی مفهوم ازخودگذشتگی، ایمان و میهن دوستی دارد.

     

    نمایش محیطی_خیابانی «دختران جنگ» تولید سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان موفق به کسب سه جایزه ازشانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شد

    رتبه دوم بازیگری زن برای فاطمه رادمنش، رتبه سوم نویسندگی (طرح و ایده)  برای علی محمد رادمنش و رتبه سوم کارگردانی  برای فاطمه رادمنش، جوایز «دختران جنگ» ازشانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت است 




    مطالب مرتبط

    در آکادمی صحنه برگزار شد

نشست تخصصی پیوند بین سینما و تئاتر
    در آکادمی صحنه برگزار شد

    نشست تخصصی پیوند بین سینما و تئاتر

    هجدهمین نشست سینمایی«گراند سینما»، به‌مناسبت روز ملی سینما با محوریت پیوند سینما و تئاتر، با حضور جلیل امیری نویسنده و کارگردان تئاتر، امین شجاعی فیلم‌ساز، حمید عسکری منتقد و فیلم‌ساز، عبدالرضا قراری کارگردان تئاتر و رییس خانه هنرمندان کرمان برگزار شد.

    |

    یدالله آقاعباسی:

ریشه تعزیه به عنوان مراسم تماشایی به عصر صفویه برمی گردد
    یدالله آقاعباسی:

    ریشه تعزیه به عنوان مراسم تماشایی به عصر صفویه برمی گردد

    کتاب «تماشا در عصر صفوی؛ آیین‌ها و اقتدار تشیع» نوشته ژان کالمار با تجربه «یدالله آقا عباسی» به تازگی توسط انتشارات نمایش منتشر شده است. کتاب «تماشا در عصر صفویه» بخشی از این پژوهش کالمار است که به آیین‌های نمایشی این دوره پرداخته است.

    |

    نظرات کاربران