در حال بارگذاری ...
یادداشت محمد لطیف‌کار درباره خانه هنرمندان کرمان

معجزه با دست‌های خالی

این تشکل که عالی‌ترین نهاد فرهنگی و هنری استان است و با شیوه‌ای دموکراتیک با همکاری اداره کل ارشاد تاسیس، و شروع به کار کرده است؛ ظاهرا همه انتظار دارند با دست‌های خالی معجزه کند.

به گزارش کرمان- محمد لطیف کار، ماه گذشته وقتی علی بهرامی نایب رییس شورا اعلام کرد بودجه‌ی فرهنگی شهرداری پنج برابر شده است، این خبر بازتاب زیادی در افکار عمومی داشت. اما مثل همیشه هیچ فعال فرهنگی از او جزییاتی از برنامه‌ها و نحوه‌ی هزینه‌ها را مطالبه نکرد. مقصودم این است که، افزایش بودجه فرهنگی به خودی خود، هرگز مشکل فرهنگ را حل نمی‌کند.

در همین استان نهادهای و شرکت‌های دیگری هم هستند که بودجه‌ی فرهنگی قابل ملاحظه‌ای دارند، اما به گمان من، از خروجی فعالیت آن‌ها اتفاق چشمگیری در حوزه‌ی فرهنگ و هنر استان رخ نمی‌دهد.
این مقدمه را از آن رو بیان کردم تا بگویم؛ واقعیت توسعه‌ی فرهنگ در استان با عدد و رقم‌هایی که گاهی از سوی این و آن دستگاه عنوان می‌شود خیلی متفاوت است. چون برنامه‌ها و هزینه‌های فرهنگی ما اصولی نیست، بسیاری از اوقات با اعداد خیال‌پردازی می‌کنیم. یک نمونه‌اش وضعیت اسفباربار فعالیت تشکل نوپای «خانه هنرمندان استان» است، که پس از دو سال هنوز حامی قدرتمندی در استان و شهر کرمان ندارد.

این تشکل که عالی‌ترین نهاد فرهنگی و هنری استان است و با شیوه‌ای دموکراتیک با همکاری اداره کل ارشاد تاسیس، و شروع به کار کرده است؛ ظاهرا همه انتظار دارند با دست‌های خالی معجزه کند. به‌طور نمونه این نهاد با همه‌ی دوندگی‌هایی که انجام داده است هنوز یک مکان ثابت و مناسب برای اجرای فعالیت‌هایش ندارد.
هفته‌ی گذشته از قول نایب رییس شورا نقل شده بود خانه شهر قرار است به خانه هنرمندان واگذار بشود؛ طبیعتا خوشحال شدم که بالاخره یک نهاد مردمی مثل شورا و شهرداری برای توسعه‌ی فعالیت‌های فرهنگی‌اش با خانه هنرمندان همراهی کرده است و به زودی این خانه هم سر و سامانی خواهد گرفت. اما این تصور که بعد از سال‌ها حرف و نظر هنرمندان استان خریدار پیدا کرده است، دیری نپایید. در نشست علنی یک‌شنبه؛ وقتی دست رد شورا به سینه‌ی هیات مدیره‌ی خانه هنرمندان زده شد و قرار شد پیگیری‌ها به زمانی در آینده موکول شود؛ معلوم شد شورا برای حمایت از این تشکل هنری نه تنها مردد است، بلکه هیچ برنامه‌ای هم از قبل تدارک ندیده است. این در حالی است که برخی اعضای شورا زمانی که مشغول نبرد انتخاباتی با رقبای خود بودند، به‌ درستی از نقش و تاثیرگذاری این نهاد صنفی و فرهنگی با خبر بودند، و حمایت آن‌ها را نیز مطالبه می‌‌کردند.
این بی‌مهری نسبت به خانه هنرمندان در حالی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رفت خانه شهر در دو سال گذشته مقاوم‌سازی و مرمت می‌شد؛ و شورا برای جلب مشارکت خانه هنرمندان در مدیریت خانه شهر، راسا پیشقدم می‌شد. از یاد نبریم  خانه شهر در دو سال گذشته در حالی هیچ مراسمی را میزبانی نکرده که کرمان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی‌اش به شدت نیازمند چنین مکانی بوده و هست!




نظرات کاربران