در حال بارگذاری ...
سید حمید سجادی در گفتگو با تئاتر کرمان

تقویت پتانسیل مالی جامعه تئاتری در اولویت است

گفت و گوی سید حمید سجادی کارگردان نمایش « تجربه های اخیر» با تئاتر کرمان

1- آیا برگزاری جشنواره بر کیفیت تولید آثار تاثیر دارد؟

-متاسفانه در فضای فعلی حاکم بر گروه های هنری میزان توجه به کیفیت و مخاطب به سطح پایینی رسیده است و گروه ها زمان بیشتری صرف اثبات خود به دیگران می کنند در این شرایط مطمعنا نگاه مقایسه ای جشنواره های این چنینی منجر به توجه بیشتر جامعه ی هنری به کیفیت آثار خواهد شد.

 

2- کیفیت آثار جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟

- الان صبح روز سوم جشنواره است و به واسطه ی درگیری های اجرای خودمان هنوز هیچ یک از کارهای جشنواره را ندیده ام و با این شرایط نمی توانم ارزیابی درستی از جشنواره داشته باشم.

 

3 - آیا با برگزاری جشنواره به صورت متمرکز موافقید؟

  • - اگر ساز و کاری به وجود بیاید که هزینه ی برگزاری جشنواره، به بدنه ی جامعه ی تئاتری، به هر نحوی تزریق شود و به علاوه بخشی کوچکی از این هزینه در گردشگری مخاطب(یا اجراهای ادواری اثر) صرف می شد، مسلما با اجرای جشنواره به صورت نیمه متمرکز موافق هستم. به نظرم تقویت پتانسیل مالی جامعه ی تئاتری، در اولویت از برگزاری جشنواره است.
  •  

4 - حال روز تئاتر کرمان چگونه است ؟

- به نظرم به جای اجرای با کیفیت، بیشتر انرژی هنرمندان صرف خصومت رقابت غیر سالم و گزافه گویی می شود. حال تئاتر استان چندان امیدوار کننده نیست نه اینکه از این پزهای روشنفکری بدهم، برعکس خیلی ساده باید بگویم که ما اصل موضوع را فراموش کرده ایم، و به حاشیه ها بیشتر می پردازیم.

5 - تجربه های اخیر چگونه شکل گرفت ؟

- تجربه های اخیر  دغدغه ی چندین و چند ساله ی بنده بود. پروژه با ایده و دیدگاهی جدید نسبت به آنچه که تا به حال روی صحنه رفته بود شروع شد. باید توضیح بدهم که ما تلاشی برای پیدا کردن ایده ای جدید برای اجرای آن نکردیم، در واقع برداشت اولیه  من در قدم اول و بعد گروه در مرحله ی بعدی، با چیزی که تا به حال از تجربه های اخیر اجرا شده بود، متفاوت بود. به علاوه اینکه ما نمی دانستیم که راه درستی را با این برداشت متفاوت پیش گرفته ایم . اما خب هربار گره ای از متن برایمان باز می شد که بستر منطقی تاویل ما را محکم تر می کرد. تجربه های اخیر حاصل کار شش، هفت ماهه ی گروه ماست که اتفاقا غیر از چالش های متن که با آن رو به رو بود  به واسطه ی عدم ساز و کار درست در بخش اداری و دولتی و اعمال نظرهای شخصی مدیران شهرستان(رفسنجان)، با چالش های زیاد دیگری نیز رو به رو شد. به نظرم اینجا جای گله و شکایت چندانی نیست  فقط صرفا می گویم که اگر نظارت درستی از سمت مدیران بالادستی و به علاوه هنرمندان نباشد، امیدی به بقای گروه های مستقلی مثل ما وجود ندارد.




نظرات کاربران