در حال بارگذاری ...
عبدالرضا قراری رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمان:

اگر تولید محتوا برای مخاطب نداشته باشیم دیگرجشن تئاتری وجود ندارد

گفتگو فاطمه شهبا با عبدالرضا قراری رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمان و دبیر تخصصی جشنواره تئاتر استان کرمان

1 - حال و هوای جشنواره امسال را چگونه می بینید؟

-  جشنواره استانی کرمان دو سال است که به صورت متمرکز برگزار می شود،وقتی جشنواره متمرکز است شور و هیجان خودش را دارد یک سری پیامد های مثبت و منفی هم دارد.

پیامد های مثبت آن گفتگو ، دیدن کار های همدیگه ، یادگرفتن از همدیگه است پیامد های منفی یک سری ارزش های رقابتی باعث میشه شاخص ها و ارزش های فرهنگی کنار برود و خیلی از اینها در کنترل مدیران و برنامه ریزان نباشد بنا بر این در حقیقت خود جامعه هنری می توانند سرنوشت یک جشنواره پویا و موثر را تعیین کنند.

2 - برگزاری این جشنواره ها در روند رو به رشد تاتر تاثیر گذار است؟
من از منتقدان جشنواره هستم به دلیل اینکه مخالف رویداد های هنری به شکل موجود در کشور هستم چون از الگو علمی و تخصصی جهان تبعیت نمی کند و تبدیل به پاتوقی شده که ارزش جایگاه پاتوق را هم ندارد، به نظر من رویداد اگر در استاندارد های اصلی باشد بعد توسعه هنر ها اتفاق می افتد ، اول باید تولید محصول بعد آیین برداشت آن محصول در واقع 
وقتی می گوییم جشن خرمن بعد از کاشت، درو گندم است، اگر ما تولید محتوا برای مخاطب نداشته باشیم دیگرجشن تاتری وجود ندارد.

3 - هدف از برگزاری جشنواره چیست؟

- اولویت با تولید محتوای با کیفیت، تبادل آثار نمایشی، در سطح استان ، کشور و جذب مخاطب فرهیخته برای تاتر است.

4- دید جامعه هنری و مردم به این جشنواره ها چطور است؟

- طبق فرایندی در نظر خواهی از جامعه هنری این جشنواره که سال سی و یکم خود را رد می کند تقریبا غیر از ۴ دوره قبل همیشه متمرکز برگزار شده ، تحلیل من از جشنواره این است که نزدیک به ۲۵ دوره تاثیرمطلوبی در تولید محصول استان نداشته است محققان ؛ پژوهشگران می توانند برسی کنند،تنها بحثش اعطا یک سری درجه، مقام وآشنایی با تاتر استان است.

5 - نحوه انتخاب داوران جشنواره چگونه است؟

- قبلاداوران از مرکز انتخاب می شدند اما اخیر از سال ۹۳-۹۴ فرایند داوری به عهده استان ها گذاشته شده 
استان کرمان به نیرو ها و کارشناسان بومی اتکا کرده است، لیستی از کارشناسان داوری را معرفی شده و ۴ سال متوالی با این لیست هیات انتخاب آثار و هیات داوران یکی بوده است.امسال باتوجه به اعتراضات منفی شرکت کنندگان از داوران غیر استانی انتخاب کردیم،همچنین تیم انتخابی امسال جشنواره تیم موجه کارشناسی در سطح ملی است و خصوصیات آنها این است که به نحوی شرایط استان ها را درک می کنند یک داور بومی و دو داور غیر بومی داریم. در این بین مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه تاتر استان چون تکیه بر اجرای عموم دارد ظرفیت مالی ندارد استان کرمان۹۴ تا ۱۲۰ کار در سال تولید دارد در صورتی که همین امسال ۲۶ کار متقاضی جشنواره بودند که ۱۴ تا از آنها بازبینی شد ونهایتا ۸ کار انتخاب شد.

6 - جوایز جشنواره چیست؟

- ارزش ریالی جشنواره امسال ده میلیون تومان است. جشنواره تاتر استان ها زیر مجموعه تاتر فجر است هدف برنامه ریزان برای جشنواره معرفی دو اثر برای مشارکت در چرخه آثار ملی و راه یابی دواثر به جشنواره فجر است،اما مرسوم است در جشنواره تاتر در بخش نویسندگی ، کارگردانی، بازیگری مرد، بازیگری زن هر کدام سه سطح برگزیده شود همچنین
در موسیقی، طراحی ، نور ، دکور، معمولا جایزه داده می شود.

7 - چراسیرجان را به عنوان میزبان جشنواره انتخاب کردید و از انتخاب خود راضی هستید؟
- چون از جمله شهر هایی است که از دهه ۹۰ توانسته اجرای عموم و مخاطب محور را تامین کند و همچنین تاتر در سیرجان نهادینه شده و اگه به پیشینه تاتر سیرجان نگاه کنیم سال های زیادی صاحب اثر است. دلیل دیگه ای که سیرجان را انتخاب کردیم این بود که سیرجان مرکزی مشخص برای تاتر شهر داشته باشد و این تصمیم با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ارشاد سیرجان امسال اتفاق خواهد افتاد و تالار فردوسی به عنوان تاتر شهر انتخاب می شود.بله بسیار از نحوه برگزاری و کیفیت جشنواره به میزبانی سیرجان راضی هستیم.

8 - نحوه ارزیابی داوران سلیقه ای است؟
- میشه گفت داوری ۸۰ درصد استانداردی است که به دانش و آگاهی داور برمیگردد و۲۰ درصد دیگر آن دیدگاه داور است. 

9 - حرف آخر؟
- قانون جشنواره بر این است که رابطه هنرمند با جشنواره اینگونه باشد که من میپذیرم کسی مرا ارزیابی کند و به ارزیابی آن احترام میگذارم . بعد منتقدان مشخص می کنند که آن ارزیابی درست بوده یا خیر نباید خود هنرمند صاحب نظر باشد اما این قانون در کشور ما رعایت نمی شود. 




نظرات کاربران