در حال بارگذاری ...
یدالله آقاعباسی نویسنده و مترجم:

امسال ۹ جلد کتاب منتشر کردم و ۱۳ جلد دست ناشر دارم!

سه کتاب دیگر هم امسال توسط نشر کیان‌افراز به چاپ رساندم؛ یکی از آن‌ها «کاربردهای نمایش» است که سال‌ها قبل چاپ شده بود و اکنون تجدید چاپ شده است. کتاب دیگر «نقاب و نمایش» است که کتابی است در «روان‌درمانی از طریق نمایش». عنوان کتاب دیگرم «آتول فوگارد» است که در واقع یک جلد از یک مجموعه‌ای است که قبلا «چخوف» آن را ترجمه و چاپ کرده‌ام

به گزارش کرمان و به نقل از فردای کرمان، همه‌ی فعالان حوزه‌ی فرهنگ‌وهنر که دکتر یدالله آقاعباسی را می‌شناسند خوب می‌دانند که او فوق‌‌العاده پر کار و خوب کار است. چند روز پیش در حاشیه‌ی یک مراسم موقعیتی پیش آمد تا چند دقیقه با این نویسنده، مترجم، کارگردان و بازیگر تئاتر، استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی صحبتی داشته باشم و از کارهای جدید او بپرسم.
آقاعباسی به عادت همیشگی‌اش خیلی آرام، فروتنانه و با لحنی بسیار معمولی گفت: به تازگی سه مجموعه شعر با عنوان‌های «سقوط به بالا»، «آنجا که پیاده‌رو پایان می‌پذیرد» و «چراغی در بالاخانه»، از شعرهای سیلوراستاین را که ترجمه کرده بودم نشر جامه‌دران منتشر کرده است. یک کتاب هم توسط انتشارات نمایش منتشر شده با عنوان «تماشا در عصر صفویه». یک کتاب هم امسال انتشارات افراز منتشر کرده با عنوان «با نمایش و نمایشنامه‌نویسان» که ترجمه‌ی مجموعه مقاله‌ها و مصاحبه‌هایی با چند نمایشنامه‌نویس است.
این مدرس تئاتر و نمایش خلاق افزود: سه کتاب دیگر هم امسال توسط نشر کیان‌افراز به چاپ رساندم؛ یکی از آن‌ها «کاربردهای نمایش» است که سال‌ها قبل چاپ شده بود و اکنون تجدید چاپ شده است. کتاب دیگر «نقاب و نمایش» است که کتابی است در «روان‌درمانی از طریق نمایش». عنوان کتاب دیگرم «آتول فوگارد» است که در واقع یک جلد از یک مجموعه‌ای است که قبلا «چخوف» آن را ترجمه و چاپ کرده‌ام .
آقاعباسی عزیز در ادامه از مجموعه نمایشنامه‌های کوتاه اونیل که توسط نشر بیدگل به چاپ رسانده هم توضیح مختصری داد: مجموعه نمایشنامه‌های کوتاه اونیل را در شش جلد ترجمه کرد‌ه‌ام که تاکنون سه جلد آن توسط نشر بیدگل منتشر شده است. (تشنگی و دو نمایشنامه دیگر) و (پیش از ناشتایی و سه نمایشنامه دیگر) در سال قبل و (تار عنکبوت و دو نمایشنامه دیگر) در سال جاری چاپ شده‌اند .
او با بیان این‌که اکنون هم نشر بیدگل دو جلد دیگر را در دست انتشار دارد، خاطرنشان کرد: با بیدگل قرار انتشار همه‌ی آثار اونیل را گذاشته‌ایم .
این نویسنده و مترجم فعال که ساکن کرمان است اما شهرت ملی قابل ملاحظه‌ای دارد افزود:  چند کتاب دیگر هم غیر از کتاب‌های اونیل دارم که دست نشر بیدگل است. یکی کتاب «انسان‌شناسی تئاتر» است که دوسال قبل که باربا به تهران آمده بود نسخه‌ی جدیدش را به من داد – جدیدتر از آنچه که قبلا چاپ کرد‌ه‌ام .
آقاعباسی توضیح داد: یوجینیو باربا به این نسخه‌ی جدید چند مقاله اضافه کرده است. این کتاب را هم به نشر بیدگل دادم که قرار است امسال منتشر شود. علاوه بر آن، یک کتاب دیگر هم به اسم «فنون نمایش‌های ایرانی» دارم که مثل کتاب دانشنامه است ولی در این کتاب فنون نمایش‌نامه‌ها مد نظر است. ضمن این‌که چند نمایش‌نامه‌ی ترجمه شده‌ی دیگرهم دست بیدگل دارم. بیدگل امسال مرغابی وحشی ایبسن، ترجمه‌ی مشترک من با دکتر قادری را هم دوباره چاپ کرد .
آقاعباسی ادامه داد:  یک کتاب هم از اسناد سفارت انگلیس (در کرمان) را ترجمه کرده‌ام که می‌گویند چاپ شده و اسمش را گذاشته‌اند به رنگ کویر؛ اما من هنوز ندیدم، و نمی‌دانم چه بلایی سرش آمده است .
این استاد دانشگاه و فعال حوزه‌ی فرهنگ‌ و هنر گفت: سه کتاب هم دست نشر مانوش دارم؛ نمایشنامه‌های کوتاه ایرلند، نمایش‌نامه‌ی دزد شرافتمند و نمایش‌نامه‌ی «هر بچه‌ی خوبی سزاوار لطف است که پارسال باید در می‌آمد اما به گرانی کاغذ برخورده بود، به هرحال آقای انوشه (نشر مانوش) درصدد است که آن‌ها را چاپ کند. یکی دو تا ناشر دیگر هم اخیرا با من تماس گرفته‌اند از جمله خانم فهیمه زاهدی زنگ زد که دو کتاب آماده داشتم، برایش ارسال کردم. یک کتابی از شون‌او کِیسی به اسم «غبار بنفش» کار مشترک من و خانم موسوی و نمایش‌نامه‌ی دیگری به اسم «سرگرمی‌ساز» که از جان آزبورن است. یک کتاب نظری هم به نام «تئاتر نوین ایرلند» دارم که با نمایش‌نامه‌ای به نام گشت‌وگزاری پیرامون پدرم نوشته‌ی مورتیمر، در اختیار انتشارات نگاه است. همچنین کار مشترکی با زهرا دخترم به نام «هنر برای کودکان» نزد انتشارات فرهنگستان هنر دارم .
توضیحات آقاعباسی در مورد کتاب‌هایش که تمام شد، فکر کردم اگر به فرض او در سال آینده هیچ کتاب جدیدی برای انتشار آماده نکند جمع کتاب‌های چاپ شده یا در حال چاپ او ظرف امسال و سال آینده به ۲۲ جلد کتاب می‌رسد.
او در عین‌حال از آماده کردن یک نمایش برای صحنه خبر داد و گفت ماه‌ها وقت صرف این‌ کار کرده است اما چون در آستانه‌ی نوروز هستیم ممکن است اجرای آن را به سال آینده موکول کنم. توضیح بیشتر در مورد این خبر را به زودی منتشر می‌کنیم.




مطالب مرتبط

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم
نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم

شاهد شفیعی٭، «بی‌خبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره می‌کند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!» خانواده‌ای که از نسل اولش تنها خاطره‌ای موجود ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ

محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسن‌های این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است. طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالی‌ست به جز دو مورد ثابت تا ...

|

نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت
نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت

مصطفی درویش گوهری٭، در تئاتر و درام مدرن بیش از هر دوره دیگری به آثار کلاسیک از جمله یونان باستان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این بازگشت به تاریخ، ریشه در نگاه مدرنیست‌ها و پس از ...

|

یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!

شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمه‌ای از خودگویی‌های فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیخته‌اند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی سخن با ما را اجرا دارد

|

نظرات کاربران