زمانی که مدیر فرهنگی بودم، بارها شنیدم که میزان فرهنگ هر شهری را از شرایط تئاتر آن شهر میسنجند و حالا که متولی شهر هستم میتوانم عمیقأ جان این مطلب را دریابم
صحنۀ تئاتر، تبلور هستیشناختی انسان و رسیدن به جایگاه رفیع و متعالی انسان در برخورد بازیگر و مخاطب است؛ هنرمندانی که با کمترین امکانات و توقعی، جامعه را به نمایش میگذارند و تلاش آنها قابل ستایش و تقدیر است.
زمانی که مدیر فرهنگی بودم، بارها شنیدم که میزان فرهنگ هر شهری را از شرایط تئاتر آن شهر میسنجند و حالا که متولی شهر هستم، میتوانم عمیقأ جان این مطلب را دریابم؛ چراکه تئاتر برای هر جامعه، روحی است که کالبد مغموم شهر را به تفکر و حظ میرساند و این خط متفکرانۀ خَرد است، و خَرد، فرهنگساز و جامعۀ خردمند، جامعهای بالنده، پویا و در حال رشد است.
در هیاهوی نوروز و در شرایط بحرانی که از سال گذشته بهدلیل شیوع ویروس کرونا داشتیم، هفتم فروردینماه مصادف با بیستوششم مارس، روز جهانی تئاتر نیز، با همان نجابت، خضوع و فخامت همیشگی که خاص ذات هنرمندان بیادعا و عزتمند هنرهای نمایشی است، از راه رسید.
اینجانب ازسوی مجموعۀ همکارانم در شهرداری کرمان، ضمن تبریک این مناسبت، از خداوند سبحان، برای همۀ هنرمندان هماستانی، مخصوصاً پیشکسوتان، اساتید، هنرمندان، هنرآموزان و هنرجویان تئاتر استان، سالی پُر از خیر و برکت و سلامتی آرزومندم.
مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها بهواسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...
در این اثر، هنرمندان یک تابلو ساختند که در آن نمادهایی از بیمارستان، خون، گلوله و... بود و تصاویری از مظلومیت مردم غزه نمایش داده میشد. امین شجاعی کارگردان این نمایش است.
مصطفی درویش گوهری٭، وجدی معود از جمله نویسندگانی است که بهواسطه توجهش به مسائل اجتماعی که در خاورمیانه؛ خاصترین پهنه جغرافیایی پس از جنگ جهانی دوم، روایت میشوند همواره موردتوجه قرار گرفته ...
یدالله آقاعباسی*: زمانی آلبرکامو نوشت تئاتر تنها جایی است که در آن احساس خوشبختی میکنم. توصیف او از تئاتر صومعهای بود که گروهی مرکب از کارگرانی که کارشان معنوی است، خود را فدای یک ...
علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.
نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگسازی درحوزهی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.