زمانی که مدیر فرهنگی بودم، بارها شنیدم که میزان فرهنگ هر شهری را از شرایط تئاتر آن شهر میسنجند و حالا که متولی شهر هستم میتوانم عمیقأ جان این مطلب را دریابم
صحنۀ تئاتر، تبلور هستیشناختی انسان و رسیدن به جایگاه رفیع و متعالی انسان در برخورد بازیگر و مخاطب است؛ هنرمندانی که با کمترین امکانات و توقعی، جامعه را به نمایش میگذارند و تلاش آنها قابل ستایش و تقدیر است.
زمانی که مدیر فرهنگی بودم، بارها شنیدم که میزان فرهنگ هر شهری را از شرایط تئاتر آن شهر میسنجند و حالا که متولی شهر هستم، میتوانم عمیقأ جان این مطلب را دریابم؛ چراکه تئاتر برای هر جامعه، روحی است که کالبد مغموم شهر را به تفکر و حظ میرساند و این خط متفکرانۀ خَرد است، و خَرد، فرهنگساز و جامعۀ خردمند، جامعهای بالنده، پویا و در حال رشد است.
در هیاهوی نوروز و در شرایط بحرانی که از سال گذشته بهدلیل شیوع ویروس کرونا داشتیم، هفتم فروردینماه مصادف با بیستوششم مارس، روز جهانی تئاتر نیز، با همان نجابت، خضوع و فخامت همیشگی که خاص ذات هنرمندان بیادعا و عزتمند هنرهای نمایشی است، از راه رسید.
اینجانب ازسوی مجموعۀ همکارانم در شهرداری کرمان، ضمن تبریک این مناسبت، از خداوند سبحان، برای همۀ هنرمندان هماستانی، مخصوصاً پیشکسوتان، اساتید، هنرمندان، هنرآموزان و هنرجویان تئاتر استان، سالی پُر از خیر و برکت و سلامتی آرزومندم.
علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.
نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگسازی درحوزهی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.
شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.
اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...
شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشقهای ممنوعه، کینهها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن.
نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...
شاهد شفیعی٭، «بیخبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره میکند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!»
خانوادهای که از نسل اولش تنها خاطرهای موجود ...
محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسنهای این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است.
طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالیست به جز دو مورد ثابت تا ...
مصطفی درویش گوهری٭، در تئاتر و درام مدرن بیش از هر دوره دیگری به آثار کلاسیک از جمله یونان باستان توجه شده است. یکی از مهمترین دلایل این بازگشت به تاریخ، ریشه در نگاه مدرنیستها و پس از ...
شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمهای از خودگوییهای فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیختهاند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی سخن با ما را اجرا دارد