در حال بارگذاری ...
یادداشت محمد لطیف‌کار درباره هنرمند پیشکسوت تئاتر

خانه نشینی هنرمند تئاتر «علی کهن»

حدود سه ماه بود که مشغول کارگردانی نمایشی بودم، با عنوان سردار سرباز، که در تجلیل از نقش شهید حاج‌قاسم نوشته شده و قرار بود در هفته‌ی دفاع‌مقدس اجرا داشته باشیم.

به گزارش تئاتر کرمان، چندی پیش صانحه ای برای هنرمند پیشکسوت تئاتر کرمان « علی کهن» پیش آمد که منجر به خانه نشینی این هنرمند شد. محمد لطیفکار ار فردای کرمان یادداشتی بر این اتفاق نوشته است که می‌خوانید : 

خیلی اتفاقی باخبر شدم هنرمند عزیز آقای علی کهن بازیگر و کارگردان‌ تئاتر کرمان چند وقت است دچار حادثه شده و فعلا خانه‌نشین است. این هنرمند پیشکسوت گفت که چهل روز است به خاطر بی‌توجهی یک همشهری که در حال رانندگی بود، از ناحیه‌ی لگن و ران پا دچار شکستگی شده‌ام. خلاصه‌ی ماجرا را دیشب از طریق چت در فضای مجازی مطلع شدم. در تماس تلفنی‌ که با او داشتم بیان کرد، دوره‌ی درمان به گفته‌ی دکتر حشمتی پزشک معالج، چهارماه به طول می‌انجامد، اما به‌طور نسبی حال خوبی دارد و می‌تواند با عصا راه برود. او این بهبودی را البته حاصل توجه این پزشک دل‌سوز و حاذق دانست که در بیمارستان شهید باهنر عمل جراحی او را انجام داده است.

این بازیگر و کارگردان ارزنده تئاتر، رادیو، تلویزیون و سینما با بیان این‌که در شب حادثه از محل تمرین یک نمایش خیابانی برمی‌گشته است افزود: حدود سه ماه بود که مشغول کارگردانی نمایشی بودم، با عنوان سردار سرباز، که در تجلیل از نقش شهید حاج‌قاسم نوشته شده و قرار بود در هفته‌ی دفاع‌مقدس اجرا داشته باشیم.

این هنرمند با تجربه با اشاره به این‌که این کار از طرف حوزه‌ی هنری کرمان پیشنهاد شده بود، گفت که متاسفانه بعد از حادثه کار متوقف شد. اما امیدوارم اکنون که حال بهتری دارم دوباره به تمرین برگردم و به مناسبت سالگرد آن شهید والامقام این نمایش را اجرا کنیم.

وقتی از او در مورد حمایت نهادهای دولتی مثل ارشاد و حوزه هنری و نیز تشکل‌های غیردولتی و فعالان حوزه‌ی تئاتر سوال کردم با فروتنی بابت تلفن‌های زیاد اظهار خشنودی کرد و گفت از همه‌ی کسانی که احوالم را پرسیده‌اند سپاسگزارم، و به همه‌ی این عزیزان افتخار می‌کنم.

اگرچه او هیچ گلایه‌ای نکرد، اما به هیچ حمایت ویژه‌ای هم از سوی نهادهای ذیربط اشاره‌ای نکرد. این در حالی است که او در این شرایط دشوار کرونایی چشم به در دوخته است تا هرچه زودتر بتواند دوباره به صحنه برگردد، و همچنان دین خود را به هنر تئاتر کرمان ادا کند.

آرزو می‌کنم این هنرمند کرمانی که ده‌ها کار ارزشمند در کارنامه‌‌ی هنری‌اش دارد، به زودی سلامتی کامل خود را بازیابد و بازهم شاهد هنرنمایی او در کسوت کارگردان، یا بازیگر صحنه و یا آموزش تئاتر به نسل نوپای تئاتر کرمان باشیم.

 

*عکس‌ را چندسال قبل رحیم بنی‌اسد‌آزاد از او گرفته است. 

 




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم
نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم

شاهد شفیعی٭، «بی‌خبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره می‌کند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!» خانواده‌ای که از نسل اولش تنها خاطره‌ای موجود ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ

محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسن‌های این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است. طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالی‌ست به جز دو مورد ثابت تا ...

|

نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت
نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت

مصطفی درویش گوهری٭، در تئاتر و درام مدرن بیش از هر دوره دیگری به آثار کلاسیک از جمله یونان باستان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این بازگشت به تاریخ، ریشه در نگاه مدرنیست‌ها و پس از ...

|

یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!

شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمه‌ای از خودگویی‌های فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیخته‌اند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی سخن با ما را اجرا دارد

|

نظرات کاربران