در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مجتبی ناظمی، نویسنده و کارگردان تئاتر

تلخی های کرونا دامان تئاتر را هم گرفته است

خیلی‌ها در این شرایط پا پس کشیدند، خیلی‌ها کنار رفتند و دیگر کار نمی‌کنند؛ اما من همچنان کار کردم. امثال من که از دهان زن و بچه‌مان می‌گیریم و در فرهنگ و هنر این شهر خرج می‌کنیم می‌خواهیم چراغ تئاتر را روشن نگه داریم.

به گزارش تئاتر کرمان و به نقل از فردای کرمان، حدود دو ماه قبل و، پیش از آنکه فاز سوم شیوع کرونا آغاز شود، فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کرمان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امورات خود را از سر گرفتند و چند تئاتر به مرحله‌ی اجرا نیز رسیدند؛ و همزمان با این اجراها، چند گروه نمایشی نیز قرنطینه‌ی خود را شکستند و با از سرگیریِ تمرین‌هایشان خود را برای اجرای پاییزه آماده کردند. اما با شیوع بی‌رحمانه‌ی بیماری کرونا در استان، اجراها یکی پس از دیگری در حالی لغو شدند که برخی‌ از آن‌ها مرحله‌ی آماده‌سازی دکور را هم تمام کرده بودند و تماشاچیان خود را انتظار می‌کشیدند.

نمایش «ایموجی» با طراحی و نویسندگی مجتبی ناظمی در ژانر کمدی دلارته، قرار بود از اول آبان‌ماه در سالن موج نو به روی صحنه برود که به گفته‌ی کارگردان اثر، دکور سنگین این نمایش فقط ۱۵ میلیون تومان برای او هزینه داشت. در این‌باره، مجتبی ناظمی در تشریح اثرات این روزهای کرونایی بر فعالیت‌های هنری خود به فردای‌کرمان گفت: برای طراحی و پرداخت ایده‌ی نمایش «ایموجی» که نوشته‌ی خودم است، به همراه گروه به مدت یک سال و نیم وقت گذاشتیم. این نمایش یک اثر فرم‌گرا و در ژانر  کمدی دلارته است که بر پایه‌ی ایده و حرکت است. مدت‌زمان این کار، ۴۰ دقیقه است و دارای یک سری نشانه‌ها است که این نشانه‌ها برای تماشاچی مفهوم ایجاد می‌کند؛ یعنی تماشاچی با توجه به زیست خود می‌تواند به درک و دریافت مشخصی از اتفاقات نمایش برسد. ما همه‌ی تابستان، در شرایط بد کرونایی همه چیز را به جان خریدیم و برای اجرای این نمایش تمرین کردیم. متاسفانه طی دو هفته‌ی گذشته به علت ابتلای یکی از اعضای گروه به بیماری کرونا و به تبع آن گرفتار شدن تمام اعضای گروه، کار مدتی متوقف شد، اما خوشبختانه همگی در حال حاضر بهبود یافته‌اند و کار ما هم پس از طی شدن مراحل بازبینی و انجام اصلاحیه‌ها، به مرحله‌ی نهایی و اخذ مجوز عموم رسیده و مقرر بود اول آبان به اجرا برسد. اما در آن زمان همان‌طور که گفتم دو مسئله‌ی اصلی پیش روی ما بود: یکی بیماری کرونا که گریبان‌گیر کل گروه شد، و دیگر اینکه از ستاد کرونا ابلاغیه رسید که همه‌ی اجراها باید تعطیل شوند.

او ‌افزود: دکور این نمایش دکور بسیار سنگینی بود که ۱۵ میلیون از هزینه‌ی شخصی خودم خرج آن کردم و الان هم در سالن موج نو آماده است ولی وضعیت اجرای ما در ابهام است؛ همین امروز و فردا است که از سالن زنگ بزنند که از ما بخواهند دکورمان را جمع کنیم. ۱۵ میلیون تومان فقط هزینه‌ی دکور من بود، و با احتساب طراحی لباس و طراحی نور صحنه، سر جمع نزدیک به ۲۰ میلیون تومان هزینه کردم. متاسفانه هیچ دیواری کوتاه‌تر از تئاتر وجود ندارد! تئاتر به تماشاچی زنده است. هر هنرمندی که اثری خلق می‌کند می‌خواهد اثرش را مردم ببینند. ظرفیت سالن تئاتر موج نو ۸۰  نفر است و ما می‌توانستیم ۳۰ یا ۴۰ نفر پذیرش کنیم. نمی‌دانم این ۳۰ یا ۴۰ نفر چه صدمه‌ای می‌توانستند به جایی بزنند؟ فاصله‌ی تماشاگر با بازیگر هم که زیاد است و با چهار متر فاصله در سالن قرار می‌گیرند.

ناظمی ادامه داد: پیش از این بسیاری اجتماعات دیگر وجود داشت که هیچ حساسیتی در مورد آن‌ها نبود؛ ولی فقط در مورد سینما و تئاتر چنین تلخی‌هایی وجود دارد. می‌دانید، خیلی‌ها در این شرایط پا پس کشیدند، خیلی‌ها کنار رفتند و دیگر کار نمی‌کنند؛ اما من همچنان کار کردم. امثال من که از دهان زن و بچه‌مان می‌گیریم  و در فرهنگ و هنر این شهر خرج می‌کنیم می‌خواهیم چراغ تئاتر را روشن نگه داریم. در این شرایط باید از مسئولین استانی انتظار حمایت داشته باشیم، من نمی‌گویم بیایند و هزینه‌ی من را، و ضرری که به من رسید را جبران کنند، خیر؛ ولی حداقل کمک کنند من بتوانم نمایشم را به اجرا برسانم.

گفتگو از مینا قاسمی




نظرات کاربران