در حال بارگذاری ...
نقدی بر «کبوتری ناگهان» نمایش حاضر در جشنواره تئاتر استان کرمان

خیس از بارانی که نمی بارد

تئاتر کرمان، امیرحسین طاهری؛ دیدن تئاتری که قرار است زنده باشد و نفس‌ش وصل باشد به نفس تماشاگر، در این دوران کرونا، و از طریق فیلم، مصیبت‌بار است

 

دیدن تئاتری که قرار است زنده باشد و نفس‌ش وصل باشد به نفس تماشاگر، در این دوران کرونا، و از طریق فیلم، مصیبت‌بار است. اما آنچه که می‌توان از طریق پیکسل‌هایی که ناقل اجرای «کبوتری، ناگهان» ند دریافت، همچنان ضعف در درک و تحلیل متن است. داستان خلاصه و کوتاه است: زنی از خانواده‌ای متشخص و نام‌آور که باردار نمی‌شود، هوو و نوزادش را پشت در خانه‌باغ موروثی، زیر باران نگه داشته است و تا اذن دخول بدهد، همه‌ی اهالی خانه به طرق مختلف دست به کار جلب رضایت خانم شده‌اند. در این حین خانم به هر طریقی طفره می‌رود از دادن اجازه ورود به هوو، بیشتر از راه یادآوری خاطرات تبعید و قربانی شدن پدر، در بند استبداد. اما آنچه که پیش‌برنده‌ی این درام است، نه قصه، که موقعیت پیچیده‌ی آن است.‌ درک این نکته از جانب گروه اجرایی مهم است که پس‌پشت هر گفتگوی ظاهری، کنشی پنهان است. هر تعریف خاطره و حرف خاله‌زنکی و مسئله‌ی روزمره‌ای، همچنان آن کشمکش پنهان بر سر اجازه ورود است که لحظه‌ی دراماتیک را پر تنش و زنده می‌کند. نبوغ گروه اجرایی جایی مشخص می‌شود که این کنش‌های پنهان، درک و اجرا شوند؛ چیزی که متاسفانه در اجرای این گروه جوان، دیده نشد و در نتیجه بازی‌ها در سطح دیالوگ باقی ماند.

طراحی صحنه‌ی این اجرا و تبدیل فضای پنجدری، به پنج در جدا از هم و آن هم به شمایل تابوت، هرچند تلاش طراح را در جهت تحلیلی مستقل از متن نشان می‌دهد، ولی این تحلیل به تمامی در خدمت اجرا قرار نمی‌گیرد و نمی‌تواند اتمسفری خاص را به فضای متن بیفزاید.

موسیقی غربی متن در تناقض کامل با فضای قجری نمایشنامه قرار دارد و هم در روایت داستان و هم در برانگیزش عاطفی مخاطب ناکام‌می‌ماند‌.

لازم است تلاش گروه اجرایی را در جهت ارائه درست متن و حفظ ریتم مناسب را بستایم. امید دارم که در سال‌های پسین، آثار متکامل‌تر و خلاقانه‌تری را از این جوانان بر صحنه ببینیم . 

 

نمایش «کبوتری ناگهان» شرکت کننده در جشنواره تئاتر استان کرمان 
نویسنده : محمد چرم شیر
کارگردان : نازی اسدی 




مطالب مرتبط

«اسب قاتلین» به کرمان می‌آید

«اسب قاتلین» به کرمان می‌آید

به همت گروه تولید تئاتر اورس و با همکاری موسسه شهر ایران؛ نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سید محمدهادی هاشم زاده، هنرمند شیرازی، 25 تا 28 اردیبهشت 1403 در کرمان روی صحنه می‌رود

|

نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر
نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر

آرش رضایی گزکی٭، طیفونِ کاظم دامغانی اجرایی است شاد و مفرح که دقایقی دلچسب و لذت بخش را برای ما رقم زده، و بازی محمد ترابی و مهدی ملکی به موازات طراحی صحنه، لباس و گریمِ متناسب با فضای کار، جلوه گری دو چندانی ...

|

یادداشتی بر تازه ترین اثر محمدکاظم دامغانی

«طیفون» به پا خواهد شد...
یادداشتی بر تازه ترین اثر محمدکاظم دامغانی

«طیفون» به پا خواهد شد...

علی کاظمی٭، نمایش «طیفون» به طراحی و کارگردانی محمدکاظم دامغانی که این روزها در سالن تئاتر شهر کرمان در حال اجراست، یک نمونه موفق از یک اجرای پست مدرن است.محمدکاظم دامغانی کارگردانی است که می ...

|

یادداشتی درباره نمایش «تیفون» به کارگردانی محمدکاظم دامغانی

کاظم در تیفون
یادداشتی درباره نمایش «تیفون» به کارگردانی محمدکاظم دامغانی

کاظم در تیفون

محسن قائمی٭، تیفون نمایشی است که تا هشت اردیبهشت هر شب ساعت هفت در سال مجموعه تئاتر شهر کرمان به صحنه می‌رود. کارنامه محمدکاظم دامغانی، کارگردان این اثر، نشان دهنده مسیر خاصی است که ...

|

یادداشتی بر نمایش «قمَروی لَب‌ندار»، اثر مصطفی نیک روان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش «قمَروی لَب‌ندار»، اثر مصطفی نیک روان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی

سروش سلطانی٭: «کودکان با هر چیز کهنه‌ای که به دستشان برسد بازی می‌کنند، نشان می‌دهد بازی می‌تواند شخص را از قید رابطه‌اش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند

|

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

نظرات کاربران