در حال بارگذاری ...
دبیر سومین دوره خبرداد:

تجلیل از ۲ پیشکسوت تئاتر در اختتامیه جشنواره «سردار آسمانی»

از دو پیشکسوت تئاتر در اختتامیه جشنواره «سردار آسمانی» تجلیل می شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کرمان، سیدوحید فخرموسوی دبیر سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی گفت:بعد از برگزاری جلسه با حمید نیلی رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان مقرر شد،از دو پیشکسوت تئاتر در اختتامیه جشنواره «سردار آسمانی» تجلیل شود.

دبیر سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی افزود:در مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی از امیر دژاکام از هنرمندان شناخته شده متولد کرمان، نمایشنامه‌نویس، کارگردان، مدرس تئاتر و از هنرمندان پیش‌کسوت آثار تئاتر دفاع مقدس که دبیری نخستین جشنواره تئاتر دفاع مقدس نیز در کارنامه پُربار هنری وی دیده می‌شود تجلیل به عمل آید.

وی ادامه داد:همچنین بهزاد بهزادپور کارگردان شناخته‌شده عرصه سینما و تئاتر کشورمان که از بنیان‌گذاران تئاتر میدانی با محوریت نمایش‌های دفاع مقدس و مقاومت به شمار می‌رود و در کارنامه کاری او آثار درخشانی چون حریم که از عظیم‌ترین نمایش‌هایی است که پیش از این بارها در ایام فاطمیه و همزمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به صحنه رفته بود به چشم می‌خورد، دومین هنرمندی است که در مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

فخر موسوی یادآور شد:همچنین بعد از صحبت و رایزنی با مسئولان جشنواره بنا داریم تا از خانواده یکی از شهدای مدافع حرم استان کرمان نیز در مراسم اختتامیه تجلیل ویژه‌ای به عمل آوریم که بعد از مشخص شدن نام آن شهید مراتب از طریق روابط عمومی جشنواره به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.

امیر دژاکام متولد ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۱ در کرمان)، نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس است.

وی که حضور در عرصه حرفه‌ای تئاتر را از سال ۱۳۵۶ با کارگردانی نمایشبهار را دوست دارم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان آغاز کرد، بعد ازانقلاب شکوهمند اسلامی به شکل جدی به حوزه تولید نمایش‌های انقلابی، دینی و به ویژه دفاع مقدس روی آورد.

حاصل بیش از چهار دهه حضور مستمر او در قامت نمایشنامه‌نویس و کارگردان به خلق آثار ماندگاری در تاریخ تئاتر معاصر کشورمان چوندست‌ها و قلب‌ها،ضیافت شیطان،سیاوش‌خوانی،حکم،مثنوی کوچه،پسر کارون،اعجاز شقایق،پرده‌های نیلگون،مرد نیک،خواب دریا،آسمان و زمین،رویاهای خلیج فارس،منصور حلاج،غزل کفر و ده‌ها اثر درخشان دیگر منتج شده است.

در کنار تجربه دبیری نخستین جشنواره تئاتر دفاع مقدس و سکان‌داری دیگر رویدادهای تئاتری کشور،وی بیش از دو دهه است که در قالب مدرس تئاتر،دانشجویان فراوانی را تربیت و به تئاتر حرفه‌ای کشور معرفی کرده است.

دژاکام همچنین سابقه بازی در آثار تلویزیونی و سینمایی چونمدار صفر درجه،آخرین دعوت،ترانه مادری،سال‌های مشروطه،تبریز در مه،سرگشته،سراب،آوای باران،کیفر،هست و نیست و...را  در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

همچنین بهزاد بهزادپور متولد ۱۳۴۰ خورشیدی در تهران کارگردان، مدرس تئاتر و فیلمنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر و تدوینگر خوش‌نام سینماست که سابقه درخشانی در تولید آثار تئاتری و فیلم‌های دفاع مقدس در کارنامه خود دارد.

بهزادپور که یکی از بنیانگذاران تئاتر محیطی با موضوع نمایش‌های دفاع مقدس و مقاومت است در تولید آثار تئاتری در تلفیقی با جلوه‌های سینمایی نیز جزو نخستین هنرمندانی است که چنین تجربه‌هایی را در کشور به نام خود به ثبت رسانده است. از مهمترین این آثار می‌توان به نمایش حریم به نویسندگی حسین مهکام ویژه ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)اشاره کرد.

کارگردانی هر سه اپیزود فیلمخداحافظ رفیق،نویسندگی فیلمنامه آثاری چون کلانتری غیرانتفاعی،خداحافظ رفیق،رنجر،باشگاه سری،قله دنیا،آخرین شناساییو بازی در آثاری چونخسوف،مجنون،ردپایی بر شن،دستفروش،بلمی به سوی ساحل،دو چشم بی سو و توبه نصوح از دیگر آثار موفق بهزادپور در کارنرامه درخشان هنری او در عرصه سینما است.

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ۱۸ تا ۲۱ دی ماه سال جاری با دبیری سیدوحید فخرموسوی در کرمان برگزار خواهد شد




نظرات کاربران