در حال بارگذاری ...
سرپرست گروه تعزیه فاطمیه زنگی‌آباد:

تعزیه در کرمان نیازمند آموزش است

محمد حسین سلجوقی‌نژاد، سرپرست گروه تعزیه فاطمیه زنگی‌آباد با اشاره به این‌که بیش‌تر گروه ‌های تعزیه کرمان، خواننده‌هایشان را از استان‌های دیگر دعوت می‌کنند، معتقد است این استان نیازمند آموزش و ساماندهی گروه‌های تعزیه است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کرمان، با آغاز دهه محرم، مراسم عزاداری‌ها آغاز می‌شود. امسال نیز چون همیشه در گوشه و کنار شهر شاهد برپایی مجالس امام حسین (ع) هستیم و مطابق سال‌های گذشته پارک مطهری کرمان میزبان گروه‌های تعزیه شده است.گروه فاطمیه زنگی‌آباد نیز همواره حضوری پررنگ در تعزیه داشته است، به همین بهانه پای صحبت‌های محمدحسین سلجوقی نژاد سرپرست این گروه نشستیم.

محمد حسین سلجوقی نژاد در ابتدای فعالیتش بازیگر تئاتر بوده است؛ اما به علت تصادف در سال 58 مجبور به ترک عرصه تئاتر می‌شود. سپس از حدود سال‌های 60-61 به‌طور حرفه‌ای به فعالیت در حوزه تعزیه روی می‌آورد.

سلجوقی نژاد درباره وضعیت کنونی تعزیه در استان می‌گوید: «تعزیه در کرمان مظلوم است و ما از سایر استان‌ها عقب‌تر هستیم. بیش‌تر گروه‌ها خواننده از خارج استان می‌آورند. برای حل این مسئله و سایر مشکلات، نیاز به ساماندهی و آموزش گروه‌های تعزیه است. انجمن نمایش باید فراخوان بدهد و کارگاه‌هایی بگذارد. خوانندگان فعال در این عرصه در بخش موسیقی و آواز تحت آموزش قرار بگیرند. ما در گروه تعزیه فاطمیه زنگی‌آباد واحدی به نام آموزش داریم؛ اما آموزش ما به‌صورت محدود است و لازم است افراد بیش‌تری آموزش داده‌شوند.»

این هنرمند درباره نحوه فعالیت خود می‌گوید: «من از همان ابتدا (حدود سال 60)  اجرای تعزیه را با استفاده از سکو شروع کردم. آن روزها تعزیه در کرمان برخلاف سایر استان‌های کشور، بدون سکو بود و به‌صورت سنتی اجرا می‌شد، با استفاده از سکو و رواج آن در سایر گروه‌ها تعزیه کرمان با سایر نقاط کشور همسو شد. در این سال‌ها در مورد تعزیه به‌عنوان یکی از ساختارهای نمایش ایرانی تحقیق کرده‌ام و دوست دارم در این راستا با هنرمندان تئاتر کارهای مشترکی انجام بدهم، ولی تا امروز موقعیت فراهم نشده است.»

او، مدیرعامل فعلی انجمن نمایش استان کرمان را دلسوز تعزیه می‌داند و ادامه می‌دهد:«متأسفانه در این 30 سال که کار تعزیه می‌کنیم در بسیاری اوقات کسانی محور می‌شدند که اساساً تعزیه را نمی‌شناختند اما الان اینطور نیست و  قول راه‌اندازی دفتر تعزیه در تئاتر شهر کرمان را داده‌اند؛ که پس از ماه صفر پیگیری می‌کنیم. سال‌های قبل هم در انجمن‌های سابق این بحث مطرح شد ولی پیگیری نشد؛ ان‌شاءلله این‌بار وعده‌ها محقق می‌شود.»

سرپرست گروه فاطمیه زنگی‌آباد راجع به فعالیت‌هایشان می‌گوید:«ما برخلاف اغلب گروه‌ها که به‌طور فصلی فعالیت می‌کنند، به صورت مداوم  فعالیت داریم و حتی در جشنواره‌های بین‌المللی هم شرکت داشته‌ایم و محرم امسال  با حمایت روابط عمومی استانداری و شهرداری به نسبت سال‌های گذشته وضع بهتری داریم. مدیران کل اداره فرهنگ و ارشاد در گذشته و حال به بنده و گروه  لطف داشته‌اند. گروه‌های تعزیه نیاز به حمایت جدی دارند.  فقط هزینه تهیه یک «زره» بیست میلیون تومان است و همین گرانی درمورد همه ابزار و وسایل و امکانات تعزیه وجود دارد.»




مطالب مرتبط

نگاهی به اجرای «سایکوسیس»

نگاهی به اجرای «سایکوسیس»

مصطفی درویش گوهری٭، تقریباً بیش از سه سال است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده است. جشنواره‌ای که مهم‌ترین محفل دانشجویان تئاتری برای نمایش و به آزمایش گذاشتن ایده‌ها و دیدگاهشان نسبت به ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه»

آنتیگونه بدون لکنت!
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه»

آنتیگونه بدون لکنت!

محمد فتح نجات؛ علی نفیسی یکی از هنرمندان فعال و باسابقه تئاتر کرمان است. مردی که در چندین فیلم سینمایی و سریال مطرح کشوری، ایفای نقش کرده و بارها در کرمان روی صحنه رفته و کارنامه پروپیمانی دارد. از خصوصیات ...

|

نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر
نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر

آرش رضایی گزکی٭، طیفونِ کاظم دامغانی اجرایی است شاد و مفرح که دقایقی دلچسب و لذت بخش را برای ما رقم زده، و بازی محمد ترابی و مهدی ملکی به موازات طراحی صحنه، لباس و گریمِ متناسب با فضای کار، جلوه گری دو چندانی ...

|

یادداشتی درباره نمایش «تیفون» به کارگردانی محمدکاظم دامغانی

کاظم در تیفون
یادداشتی درباره نمایش «تیفون» به کارگردانی محمدکاظم دامغانی

کاظم در تیفون

محسن قائمی٭، تیفون نمایشی است که تا هشت اردیبهشت هر شب ساعت هفت در سال مجموعه تئاتر شهر کرمان به صحنه می‌رود. کارنامه محمدکاظم دامغانی، کارگردان این اثر، نشان دهنده مسیر خاصی است که ...

|

یادداشتی بر نمایش «قمَروی لَب‌ندار»، اثر مصطفی نیک روان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش «قمَروی لَب‌ندار»، اثر مصطفی نیک روان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی

سروش سلطانی٭: «کودکان با هر چیز کهنه‌ای که به دستشان برسد بازی می‌کنند، نشان می‌دهد بازی می‌تواند شخص را از قید رابطه‌اش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند

|

نظرات کاربران