در حال بارگذاری ...
صمد قربان‌نژاد:

رونق تئاتر در گرو توجه دولت

آموزشگاه هنرهای نمایشی "ستاره‌های صحنه"، باسابقه ترین اموزشگاه ازاد هنرهای نمایشی فعال استان است. "صمد قربان نژاد" مدیریت این آموزشگاه را برعهده دارد. وی همچنین در زمینه برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری در سطح استان فعال می باشد. راجع به وضعیت کنونی تئاتر، آسیب شناسی آموزش تئاتر در استان و.. با او به گفتگو پرداختیم.

ارزیابی شما از وضعیت  فعلی تئاتر کرمان چیست؟

با توجه  به آمیختگی تئاتر با تماشاگر، با وقوع بحران کرونا در تمام دنیا شاهد آسیب جدی به این هنربودیم. اکنون در شرایط پساکرونا گروه های تئاتری کم و بیش فعالیت خود را شروع کرده اند. اما با افزایش مشکلات معیشتی، دیدن تئاتراز سبد فرهنگی  خانوار حذف شده است و تنگناهای اقتصادی به افراد امکان هزینه برای چنین اموری را نمی دهد. از طرفی شرایط اقتصادی فعلی امکان فعالیت و تولید را برای هنرمندان کاهش داده است.

در این شرایط چه راهکاری وجود دارد؟

در وضعیت کنونی، رونق تئاتر در گرو توجه دولت (حمایت‌های مادی و معنوی دولت ،و در رأس آن‌ها استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی)و نهادهای عمومی مثل شهرداری ها و بنگاه‌های اقتصادیست.

انجمن نمایش چه وظیفه ای دارد؟

یکی از حلقه‌های مفقوده‌ی وظایف انجمن هنرهای نمایشی در ادوار گذشته و حتی درهمین دوره عدم توجه به آموزشگاه‌های هنرهای نمایشی و تمرکز بیش از پیش به ثبت گروه‌های نمایشی و کارهای بروکراسی و اداری این گروههاست. انجمن باید بطور جدی از ورود گروههای نمایشی به حوزه آموزش جلوگیری کند.

بیشتر توضیح می دهید؟

بنا بر تجربه شخصی و به عنوان مثال، هنرجو در آموزشگاه ما ثبت‌نام کرده و بعد از یک تا دو ماه، جذب یک گروه تئاتری شده است. زیرا گروه نمایشی وعده تکمیل اموزش را به او می دهد و از طرفی هنرجو چون شهریه ای پرداخت نمی کند و گروه نمایشی هم برای بازیگر تازه کار نیاز به پرداخت دستمزد ندارد، رابطه دو طرفه و ظاهرا برد برد میشود اما در این میان قربانی اصلی هنرجوی تئاتر است.

وظیفه انجمن  در اینگونه مسائل چیست؟

 باید با تذکر انجمن، گروه های نمایشی به حوزه آموزش ورود نکنند. آموزش وظیفه ذاتی آموزشگاه‌های هنرهای نمایشیست. منظورم آموزش به بازیگران ضمن تمرین یک تئاتر مشخص بر اساس نوع کار و متن  نیست. بلکه ورود گروه های تئاتری به بحث اموزشهای  پایه برای افراد غیر بازیگر  یا نو بازیگرغیر قانونی است. از طرفی با توجه به جایگاه رسمی انجمن باید مبلغ آموزشگاه‌ها باشد. البته در این زمینه تا حدودی شاهد همراهی انجمن هستیم.

بطور کلی برای حل این مساله اقدامی صورت گرفته است؟

شخصا پیگیری کردم. در یک مورد نهاد مسئول در پاسخ به این مساله گفت: ما فقط نسبت به افرادی که مجوز را از ما دریافت کرده اند مسئولیت داریم. و بطور کلی رسیدگی به این مسئله را وظیفه اداره اماکن یا دادگستری یا حراست ارشاد می دانستند؛ در این مساله خلا قانونی داریم

به نظر شما برخورد با این مساله وظیفه چه نهادی است؟

نهادهایی مانند دادگستری و اماکن عمومی هنگامی به موضوع ورود می کنند  که از سوی  سازمان ذینفع یا صنف شکایتی صورت بگیرد. این اداره فرهنگ و ارشاد استان باید محل های غیر مجاز آموزش هنرهای نمایشی را شناسایی و به مراجع قانونی ذیصلاح معرفی نماید.

 مسئله دیگری هم در بحث آموزش وجود دارد؟

مورد بعدی ورود یکسری سازمان‌های غیر تخصصی  مانند فرهنگ ‌سراهای شهرداری، کانون‌های فرهنگی تربیتی آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی مساجد، پایگاه‌های مقاومت و... به حوزه آموزش تئاتر است.  در صورتی که براساس قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ورود به حوزه آموزش تئاتر نیاز به اخذ مجوز تحت عنوان آموزشگاه آزاد هنری از اداره کل ارشاد است. اگر هم این مراکز در این زمینه دغدغه ایی دارند باید در قالب تفاهم‌نامه‌هایی با آموزشگاه‌های رسمی هنرهای نمایشی این کار را انجام بدهند

با توجه به موارد بالا، اموزشگاه شما تمام موارد قانونی را طی کرده و بطور کامل عملکرد حرفه ای و قانونی  دارد؟

بله آموزشگاه هنرهای نمایشی ستاره‌های صحنه ( آرین سابق) در سال 87 با مجوز سازمان فنی و حرفه‌ای تأسیس شد.  سال 1390 موفق به اخذ مجوز آموزشگاه هنرهای نمایشی اداره ارشاد شد. تا سال 1400 با نام آموزشگاه آرین فعالیت کرد. سال 1400 به نام آموزشگاه ستاره های صحنه تغییر نام داد.

برنامه کنونی آموزشگاه چیست؟

در تابستان امسال برای دو رده سنی 7تا9سال و 10تا12 سال دوره بازیگری تئاترو گویندگی داریم. یک دوره فن بیان ویژه دانش اموزان پایه هفتم تا دوازدهم داریم، همچنین یک دوره بازیگری بزرگسال به عنوان بازیگری پایه با طول دوره 6 ماه برای رده سنی 13 سال به بالا ، که در پایان دوره یک تئاتری بر اساس اتود کلاسی اجرا می شود. یک دوره گویندگی (با طول دوره دوالی سه ماه) هم داریم. ضمنا طول دوره بازیگری پایه، پنج الی شش ماه، بازیگری نمایش خلاق دوره چهارماهه است. لازم به ذکر است طول دوره در صورت برگزاری دو جلسه کلاس در هفته، محاسبه شده است.

برای دوره های نمایش خلاق کودکان و گویندگی دانش اموزان چه ضرورتی وجود دارد؟

در استان ما هم شبیه سایر نقاط کشورمسئله خجالتی بودن بچه ها وجود دارد. از طرفی خانه نشینی بچه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا هم این روزها مزید برعلت شده است. به نظرم حضور بچه ها درچنین  فضایی مسئله ترس از صحبت در جمع را کاهش دهد.تا در مهرماه و حضور بچه ها در مدرسه،  خانواده و مدرسه با این چالش روبرو نشوند.  ضمن اینکه حضور در فضای نمایش خلاق سبب شکوفایی خلاقیت، افزایش تمرکز و قدرت تخیل  و تقویت فن بیان افراد  می شود. چنین مواردی در پیشبرد مسیر تحصیلی افراد تاثیر بسزایی دارد.

نظر شما راجع به کاربرد عناوین حرفه ای و.. در تبلیغ یک دوره آموزشی کوتاه مدت چیست؟

در بعضی از موارد برای بازارگرمی عناوینی چون پیشرفته، حرفه‌ای، دوره فوق‌العاده استفاده می‌شود و هنر جویان به دلیل عدم شناخت، پس از پایان دوره، با  توهم طی مدارج  کامل هنری،خود را از هر گونه تلاش و پیشرفت بی نیاز تصور می کنند.  ما این اسیب را دیده وتجربه کرده اییم، در آموزشگاه ما،عناوین تکمیلی، پیشرفته، حرفه ای و.. وجود ندارد. عنوان بازیگری پایه در اموزشگاه ما یک دوره بازیگری 6 ماهه است. عنوان مبانی بازیگزی نیز شامل دوره آموزشی کوتاه مدت است.

آیا در طراحی بسته های حمایتی ارشاد یا استانداری، یارانه آموزش تئاتر وجود دارد؟

آموزشگاه ما با بیش از ده سال سابقه فعالیت هرگز با موضوع یارانه اموزش مواجه نشده است. هرگز هم وامی برای بحث آموزشگاه از طرف ارشاد به آموزشگاه پبشنهاد یا پرداخت نشده است.

 دوران کرونا حمایتی دریافت کردید؟

نه در ایام کرونا به هیچ عنوان ما هیچ کمک هزینه‌ای و هیچ بسته حمایتی را نه به عنوان کمک بلاعوض نه به عنوان وام برای حوزه کار آموزشگاه هنرهای نمایشی‌ دریافت نکرده ایم.

دلیل دعوت شما از کارگردانان در اموزشگاه چیست؟

آشنایی و انتخاب بازیگر از بین این بچه ها.

آدرس آموزشگاه....  ؟

کرمان چهارراه احمدی ابتدای خیابان شهید مصطفی خمینی (شهاب) جنب پارک معلم موسسه آموزشی فرهنگی هنری ستاره‌های صحنه .    0913706805

 




مطالب مرتبط

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم
نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم

شاهد شفیعی٭، «بی‌خبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره می‌کند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!» خانواده‌ای که از نسل اولش تنها خاطره‌ای موجود ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ

محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسن‌های این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است. طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالی‌ست به جز دو مورد ثابت تا ...

|

نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت
نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت

مصطفی درویش گوهری٭، در تئاتر و درام مدرن بیش از هر دوره دیگری به آثار کلاسیک از جمله یونان باستان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این بازگشت به تاریخ، ریشه در نگاه مدرنیست‌ها و پس از ...

|

یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!

شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمه‌ای از خودگویی‌های فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیخته‌اند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی سخن با ما را اجرا دارد

|

نظرات کاربران