در حال بارگذاری ...
در محل تالار فردوسی سیرجان برگزار شد

برگزاری جلسه نقد نمایش «شکل و جبر»

فلاسفه و هنرمندان در ایجاد پرسش و تلنگر به دنبال پاسخ نیستند بلکه به دنبال مفهوم سازی هستند کاری که در تئاتر نیز ما آن را دنبال می‌کنیم.

نمایش نمایش «شکل و جبر» به نویسندگی و کارگردانی میلاد شهابی نژاد جمعه شب با استقبال تماشاگران، آخرین شب اجرای خود را پشت سر گذاشت. جلسه نقد و بررسی این نمایش پس از این اجرا در محل تالار فردوسی سیرجان برگزار شد و مازیار رفعتی کارشناس تئاتر استان در کنار مریم مسعودی، محمود موذنی و الیاس ساردویی از جوانب متعدد به این اثر نمایشی پرداختند.

در ابتدا مازیار رفعتی عناصر موثر در خلق یک اثر نمایشی را بر شمرد و به کارکرد هر یک از این عناصر در نمایش "شکل و جبر" پرداخت.محمود موذنی نیز با اشاره به جوان بودن عوامل این گروه اجرایی، شجاعت کارگردان و بازیگران در ورود به مسیر خلق یک نمایش فرم را ستود.

در ادامه مریم مسعودی ضمن یادآوری اینکه «شکل و جبر» یکی از خروجی های کارگاه کارگردانی پیشرفته استاد گیل آبادی بوده است ایده خلق این نمایش را جذاب خواند اما انتقاداتی را نسبت به پرداخت آن وارد دانست؛ وی تصاویر خلق شده را در انتقال مفهوم موفق دانست اما از منظر فنی و تکنیکی برای بخشی از این تصاویر جای کار قابل‌ملاحظه‌ای قائل شد.

دیگر کارشناس حاضر در این جلسه الیاس ساردویی نماد های بصری استفاده شده در این نمایش را خلاقانه توصیف کرد و خلق کارکرد های متنوع در استفاده ازعناصر حاضر در صحنه را قابل تقدیر خواند و همزمان نقدی بر زمان استفاده از این عناصر با هدف غایی شدن انتقال مفهوم در اجرای این اثر ارائه داد وی ادامه داد : «انتظار میرفت نسبت به ریتم بازی بازیگران تلاش بیشتری صورت می گرفت.»

ساردویی همچنین موسیقی را مناسب فضای ایجاد شده دانست و کارکرد آن را موثر خواند اما نسبت به اثر بدن بازیگران و شرایط حرکتی آنها انتقاداتی را مطرح نمود.

در ادامه جلسه مازیار رفعتی با اشاره به واژه مفهوم بیان کرد : «دو مقوله در جهان ما وجود دارد که برای انسان پرسش ایجاد می کنند و علیرغم تسهیلگری ماهیت مشاغل، این دو مقوله سختی ایجاد میکنند و آن دو فلسفه و هنر هستند.»

وی ادامه داد :«فلاسفه و هنرمندان در ایجاد پرسش و تلنگر، اشتراکاتی قابل توجه دارند و در واقع به دنبال پاسخ و تسهیل نیستند بلکه به دنبال مفهوم سازی  هستند کاری که در تئاتر نیز ما آن را دنبال می‌کنیم.»

رفعتی با مخاطب قرار دادن کارگردان این اثر و اشاره به نام اثر افزود : «جبر یا سلطه یا استعمار و یا هر مقوله دیگری که در ذهن شما کارگردان محترم پردازش می شده، نباید به عنوان نام اثر انتخاب میشد و بهتر بود انتقال مفهوم مورد نظر نه از طریق نام بلکه به عهده خود اثر گذاشته می شد همانطور که طراحی و نگارش بدن ما را متوجه این مفهوم می کند در واقع نام اثر به عنوان اولین دریچه ی ورود به اثر نباید آن را از پیش تعریف کند.»

وی نقش‌آفرینی چهره بازیگران را کنار گریم ‌ماسک و با توجه به نوع اجرا مقوله‌ای متناقض دانست و تاکید کرد : «اگر روزمره‌گی بدن‌ها را کنار بگذاریم آقای شهابی توانسته تصاویری زیبا ارائه دهد و یک اجرای مینیمال را با تمام قواعد اش به خوبی به روی صحنه آورده است کارگردان توانسته در صحنه خالی و بی‌چیز تنها با استفاده از یک عنصر فلزی، ماهیت‌های متفاوتی خلق کند اما انتظار می‌رفت بدن ها بیش از دیگر عناصر انتقال مفاهیم را به عهده بگیرند و به جای تصویرسازی‌های زیبا، مفهوم سازی کنند.»

مازیار رفعتی با اشاره به سختی رسالت هنرمند، کارگردان اثر را به بی رحمی نسبت به اثرش تشویق کرد و بر فدا کردن کلیه عناصر ذهنی وی به نفع کنش صحنه تاکید نمود وی رو به کارگردان نمایش "شکل و جبر" افزود : «شما فکر و ایده زیبایی دارید و از این بابت به شما تبریک می گویم و معتقدم میتوانید به عنوان کارگردانی مطرح در کشور نقش آفرینی کنید اما باید همه ذهنیت خود را تنها و تنها به سمت کیفیت کنش صحنه معطوف نمایید.»

در پایان مریم مسعودی ضمن تشکر از شجاعت بازیگران این اثر به دلیل حرکت در مسیری نو برای ادامه مسیر و تقویت این شکل اجرایی تئاتر در شهرستان سیرجان ابراز امیدواری کرد.




مطالب مرتبط

درخشش کرمانی‌ها در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

درخشش کرمانی‌ها در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» از استان کرمان، با دریافت چندین جایزه از جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر، به جشنواره فجر معرفی شد. هنرمندان نمایش‌‌های «کلاه شما قاضی» و «یادگار پدر» هم در این رویداد هنری، خوش درخشیدند.

|

گفت و گو با کارگردان حاضر درسی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان

مازیار رفعتی: «خانه های اجاره ای»  رسیدن به بینش انسانی است
گفت و گو با کارگردان حاضر درسی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان

مازیار رفعتی: «خانه های اجاره ای» رسیدن به بینش انسانی است

مازیار رفعتی کارگردان نمایش «خانه های اجاره ای» می گوید اهمیت این تئاتر در آمیزش فرهنگ ها، زایش صلح، گشودن مرزهای عاطفی و رسیدن به بینش انسانی در قبال مهاجرانی با کوچ اجباری است.

|

گفت و گو با کارگردان حاضر درسی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان

محمود موذنی: نیازمند آشتی با مخاطب هستیم
گفت و گو با کارگردان حاضر درسی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان

محمود موذنی: نیازمند آشتی با مخاطب هستیم

محمود موذنی کارگردان نمایش خیابانی «یوسف و زلیخا» می‌گوید در عصری که ذائقه تماشاگر دچار سوء هاضمه هنری است نیاز به اقدامی راسخ برای آشتی و آشنایی هرچه بیشتر مخاطبین است. بی تردید این رسالت بر عهدی دست اندر کاران حوزه  فرهنگ و هنر به ویژه داعیه داران هنرهای نمایشی است.

|

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

نظرات کاربران