علی صادقی زاده بر این باور است که تئاتر یک ضرورت است چیزی شبیه نان.....این جمله را بارها و بارها شنیده ایم ..اما سوال اینجاست چقدر این جمله را باور داریم؟ ..
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمان، سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان از شنبه 12 تا سه شنبه 15 آذرماه در حال برگزاریست. روز شنبه از ساعت 10 تا 11:30 نمایش «ساختمان رز» به نویسندگی و کارگردانی علی صادقی زاده در تئاتر شهر کرمان اجرا شد.
کارگردان اثر راجع به داستان نمایش می گوید: «رضا جوانی ۳۵ ساله به دلیل اشتباهی با همسرش دچار مشکل شده است ...او این مساله را از خانواده خود پنهان می کند. اما این پنهان کاری برای او و خانواده مسائل جدیدی رقم می زند.»
صادقی زاده اضافه کرد: «ضمنا حین تمرین و با تغیراتی که در شکل و فرم کار به وجود امد اسم این نمایش از فراموشی به ساختمان رز تغییر پیدا کرد.»
وی راجع به اهمیت تئاتر گفت: «تئاتر یک ضرورت است چیزی شبیه نان.....این جمله را بارها و بارها شنیده ایم ..اما سوال اینجاست چقدر این جمله را باور داریم؟ .. به نظر من جامعه امروز با این همه اتفاقات و مشکلات، بیشتر از هر زمانی نیازمند تئاتر است. اما تئاتری که از درون همین جامعه باشد و از مشکلات همین جامعه بگوید. این وظیفه تئاتر است که تماشاچی خود را در فکر فرو برده و او را وادار به تفکر و اندیشه کند.اثر بدون دغدغه ضرورت نیست.»
صادقی زاده عوامل نمایش «ساختمان رز» را به این شرح معرفی کرد :«انتخاب موسیقی: رسول کریمی وشیما پورازاده، منشی صحنه: مینو نخعی. نور:علیرضا نجیب زاده، گریم :محمد رضا علینقی زاده، اجرای دکور:عماد ایرانمنش وعلیرضا طاهرنژاد، بازیگران: سجاد خان بابا، علی صادقی زاده، زهرا مهرابی، آرزو جعفری،بهناز نمازیان، محمد امین صادقی زاده واسرا قوام آبادی.»
علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.
نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگسازی درحوزهی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.
شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.
اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...
شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشقهای ممنوعه، کینهها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن.
نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...
مصطفی درویش گوهری٭، تقریباً بیش از سه سال است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده است. جشنوارهای که مهمترین محفل دانشجویان تئاتری برای نمایش و به آزمایش گذاشتن ایدهها و دیدگاهشان نسبت به ...
شاهد شفیعی٭، «بیخبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره میکند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!»
خانوادهای که از نسل اولش تنها خاطرهای موجود ...
محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسنهای این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است.
طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالیست به جز دو مورد ثابت تا ...
مصطفی درویش گوهری٭، در تئاتر و درام مدرن بیش از هر دوره دیگری به آثار کلاسیک از جمله یونان باستان توجه شده است. یکی از مهمترین دلایل این بازگشت به تاریخ، ریشه در نگاه مدرنیستها و پس از ...