مهدی حشمتی کارگردان نمایش «تاکسیدرمی» بر این باور است که ما نیاز به گفتوگو داریم و تئاتر این امکان را فراهم میکند.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمان، سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان از شنبه 12 تا سهشنبه 15 آذرماه در حال برگزاری است و روز شنبه از ساعت 19 تا 21 نمایش «تاکسی درمی» به کارگردانی مهدی حشمتی در تئاتر شهر کرمان اجرا شد.
گفتگوی ایران تئاتر با مهدی حشمتی کارگردان این نمایش درباره موضوع نمایش «تاکسی درمی» گفت: «این نمایش نوشته رسول حق جو و روایت متفاوتی از جنگ ۸ساله است که در آن جنگ از نگاه حیوانات بیان میشود. تاکسی درمی محصول آکادمی صحنه است، تلفیقی از بازیگران باتجربه تئاتر کرمان و هنرجویان آکادمی صحنه که اولین تجربه آنها در فضای حرفهای تئاتر کرمان است .آموزش و تجربه یکی از اهداف آکادمی صحنه است که سعی شده در این نمایش، تمرین انجام شود.»
او با بیان این موضوع که تحت هیچ شرایطی موافق تعطیلی تئاتر نیست افزود: «در هیچ جای دنیا به دلیل اعتراض چراغ تئاتر خاموش نمیشود و اتفاقاً صحنه تئاتر میتواند محلی برای گفتمان و نقد باشد، ما نیاز به گفتوگو داریم و تئاتر این امکان را فراهم میکند.»
حشمتی عوامل این اثر نمایشی را به این شرح معرفی کرد: «مشاور کارگردان: جلیل امیری، دستیار کارگردان: محسن نجیبزاده، انتخاب موسیقی: هیوا ملک قاسمی، طراح لباس: مریم نخعی، اجرای صحنه: خشایار ابراهیمی و محمد خواجه سلیمی، طراح نور: علیرضا نجیبزاده، اجرای نور: امیرحسین حشمتی، طراح گریم:محمدرضا احمدی، اجرای گریم: حدیث گلچین، مالی: پریسا شعبانی، روابط عمومی: نیلوفر شعبانی، بروشور و تیزر: مهدی رحیمی، عکس: نگین محمد حسنی، دوخت لباس: فهیمه خدایی، اکساسوار :خشایار ابراهیمی، تدارکات: ابوالفضل ایرانمنش، بازیگران: منصور محمد حسنی، محسن خراسانی، رضا ایرانمنش، علیرضا پارسا، سید بهزاد تاجالدینی، مهدی حشمتی، سحر علیخانی، خشایار ابراهیمی و یگانه بازیگری. سرپرست گروه: مهدی حشمتی و مهدی خیراندیش»
مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها بهواسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...
مصطفی درویش گوهری٭، وجدی معود از جمله نویسندگانی است که بهواسطه توجهش به مسائل اجتماعی که در خاورمیانه؛ خاصترین پهنه جغرافیایی پس از جنگ جهانی دوم، روایت میشوند همواره موردتوجه قرار گرفته ...
علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.
نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگسازی درحوزهی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.
شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.
اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...
شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشقهای ممنوعه، کینهها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن.
نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...