در حال بارگذاری ...
یادداشت استاد مهدی ثانی نویسنده، پیشکسوت تئاتر کرمان

هر کجا تماشاگرت را دیدی نمایشت را اجرا کن

هنرمند برای خود چیزی نه در زندگی دارد   نه در متن و حاشیه این گذار.... همه انچه خلق می کند برای مردم سرزمینش است و بس.

مهدی ثانی؛ نمایش هنر است، قدیمی ها می گفتند:  چشم باز غیب می گویی، یعنی می دانی می دانند  و می گویی.

آری، می گویم  چرا که یک مساله را که برایم رنج آور شده است  را بیان کنم

خانم گلاب آدینه در تهران پرده خوانی استاد بیضایی را در این چند روز و ماه گذشته آماده اجرا کردند و به صحنه بردند.

شبی از اجراها مورد بی مهری و غضب تماشاگران قرار گرفتند.

کار ندارم، اصلا قابل تامل نیست؟ هنر را باید مجددا تعریف کرد، در اروپا و شرق و غرب عالم

اکثر شاهکارهای ادبی؛ نمایشی،  انسانهای بزرگ و نوآور، نقاش  هنرمندان در سالهای  ناآرامی،  بی ثباتی حکوتها  پا به میدان گذاشتند خلق شده اند و کار آنها باعث دگرگونی در اندیشه  و نگاه و  تلقی مردم از زیستن آبرومند شده است.

اینکه ( برشت بیچاره در جنگل  شهرها) می گوید: «هر کجا تماشاگرت را دیدی نمایشت را اجرا کن »

خلاقیت خلق اثری هنری که وجود نداشته  فقط کار هنرمند است. با ضرورتی که به سراغش می آید

زمان، مکان. تاریخ  ندارد.

هنرمند دردهای اجتماعی را تجربه کرده، چشیده، رنج را می شناسد.  آزادی را ، درک کرده است.

همیشه حی و حاضر است. هنرمند برای خود چیزی نه در زندگی دارد نه در متن و حاشیه این گذار.

همه آنچه خلق می کند برای مردم سرزمینش است و بس. مقاومت ، فداکاری،  از خود گذشتگی، گذشتن از فاصله ها،

عمری را به اصرار بر سر هنرمندی گذاشتن، از خواص اوست هرگز نباید فراموش کرد .

برای همه شما جامعه هنرمندان نمایش آرزوی موفقیت دارم.

                                                            

 

 




مطالب مرتبط

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

نظرات کاربران