در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر منطقه 4 (فارس) مطرح کرد

مهدی حشمتی: جشنواره‌ها نقش بسزایی در ارتقای جایگاه تئاتر دارند

مهدی حشمتی با اعتقاد به اینکه جشنواره‌های تئاتر نقش بسزایی در ارتقای جایگاه این هنر دارند، می‌گوید هر جشنواره‌ای کارکردهای فرهنگی هنری دارد و در طول این سال‌ها جشنواره‌های تئاتر هم در رشد کمی و کیفی هنرهای نمایشی تأثیر داشته‌اند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، مهدی حشمتی کارگردان تئاتر اهل استان کرمان است که در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه 4 (فارس) با نمایش «تاکسیدرمی» حضور دارد.

این نمایش روز جمعه ۲۳ دی‌ در تالار استاد هودی اجرا شد و به همین بهانه با او به گفت‌وگو پرداختیم.

مهدی حشمتی در حاشیه اجرای نمایش «تاکسیدرمی» در جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر در شیراز اظهار کرد: «قطعا تئاتر برای مردم است و تئاتر بدون تماشاچی معنایی ندارد؛ در طول سال‌های فعالیت در عرصه تئاتر اولویت اصلی من اجرای عمومی تئاتر بوده و هست و در کنار این اصل مهم‌ هرگاه فرصتی برای حضور در جشنواره فراهم شده شرکت کرده‌ام.»

این کارگردان تئاتر ادامه داد: «جشنواره‌های تئاتر نقش بسزایی در ارتقای جایگاه این هنر دارند. بالاخره هر جشنواره‌ای کارکردهای فرهنگی هنری دارد و در طول این سال‌ها جشنواره های تئاتر هم در رشد کمی و کیفی هنرهای نمایشی تأثیر داشته‌اند.»

حشمتی با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر گفت: «پس از سال‌ها تعطیلی جشنواره مناطق باید ببینیم که هدف اداره کل هنرهای نمایشی از برگزاری این جشنواره چیست و با چه سیاستی این جشنواره را احیا کرده است؛ آیا به دنبال ویترین تئاتر است یا سیاست‌های دیگری دارد؟»

کارگردان نمایش «تاکسیدرمی» در رابطه با سبک این نمایش گفت: «این‌ نمایش فضای رئالیستی ندارد و کار در بستر فانتزی روایت‌ می‌شود؛ نمایش کمدی اما تلخ است و ما مسائلی را در این اثر مطرح می‌کنیم که تلخ هستند و شاید با استفاده از کمدی و موقعیت‌های کمدی قدری زهر این تلخی گرفته شود و درک آن برای مخاطب جذاب‌تر باشد.»

او اضافه کرد: «تخصص من کار کمدی است؛ فضای کمدی و طنز را به‌خوبی می‌شناسم و سالهاست در این فضا در حال تجربه هستم.»

این هنرمند در مورد خلاصه نمایش «تاکسیدرمی» گفت: «تاکسیدرمی درباره جنگ است؛ این نمایش روایتی تازه از جنگ است اما این بار جنگ از زبان حیوانات روایت می‌شود؛ حیوانات، طبیعت و محیط زیستی که آنها هم آسیب دیده‌اند.»

حشمتی ادامه داد: «نمایش «تاکسیدرمی» قصد دارد با استفاده از داستان حیوانات روایتی جدید از جنگ و وضعیت جنگی ارائه بدهد؛ «تاکسیدرمی» محصول آکادمی صحنه کرمان است.»

او به معرفی عوامل این نمایش پرداخت و گفت: «این نمایش به نویسندگی رسول حق‌جو و بازیگری سیدبهزاد تاج‌الدینی، منصور محمدحسنی، محسن خراسانی، رضا ایرانمنش، علیرضا پارسا، خودم و سحر علیخانی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور روی صحنه رفت.»

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور از روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه تا روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه به میزبانی شیراز در حال برگزاری است و گروه‏‌های نمایشی از استان‏‌های اصفهان، کرمان، قم، سیستان بلوچستان، بوشهر، مازندران، یزد در این جشنواره در حال رقابت هستند.




مطالب مرتبط

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

اجرای نمایش خیابانی «افطاری» در کرمان

اجرای نمایش خیابانی «افطاری» در کرمان

در این اثر، هنرمندان یک تابلو ساختند که در آن نمادهایی از بیمارستان، خون، گلوله و... بود و تصاویری از مظلومیت مردم غزه نمایش داده می‌شد. امین شجاعی کارگردان این نمایش است.

|

نظرات کاربران