در حال بارگذاری ...
یادداشت استاد مهدی ثانی نویسنده، پیشکسوت تئاتر کرمان به مناسبت آغاز سال نو

ضرورت، همه اجزاء خلق اثر را با خود می آورد

شما هنرمندان باید همه هوش و حواس، توجه، جستجوگری، دلواپسی و بطور کلی شناخت از پدیده های خلقت را متوجه حضور در صحنه نمایش بکنید.

هنرمندان هنر نمایش

درود

درود من را در این سال نو بپذیرید.

 مبارکتان باشد.  

 شما هنرمندان باید همه هوش وحواس، توجه، جستجوگری، دلواپسی و بطور کلی شناخت از پدیده های خلقت را متوجه حضور در صحنه نمایش بکنید.

وظیفه اصلی ما اجرای نمایش است.

در شرایط  اجتماعی مختلف، نمایش رنگ و بوی خاص خود را می گیرد.

 چرا که اگر قبول داریم که نمایش هنراست. هنرمند چون در طول و عرض. فضا و اجتماع با دلواپسی و ریزبینی خوب باید ببیند.   

همه این فعالیت ها، هنگامی جان می گیرد و تمام انچه را که نمایش داراست و با خود دارد به عمل می گراید و خلق نمی شود اثری مگر اینکه ضرورتهای اجتماعی  در سطوح مختلف ناخوداگاه به سراغ هنرمند بیاید.

این ضرورت، همه اجزا  و خلق اثر  را با خود می اورد و تخیل هنرمند را  پر می کند وهنگامی که ابریق وجود او پر شد. از لبه آن لبریز می کند و آن  لبریزی هنراست که ناب ترین و صاف ترین. درون ابریق و جود و تخیل هنرمند است.

سال 1402 را  برای  شما سال تغیر، دگرگونی، فراهم آمدن بستری گشاده تر برای کار نمایش  می بینم و نگاههای متفاوت بتوانند اثار خود را به صحنه ببرند.

   تحمل ما باید زیاد باشد و سعی ما در این باشد که در پی خلق اثری نمایشی باشیم که همانطور که تاثیر خود را می گذارد شما را به جاودانگی سوق دهد.

بردباری،  فداکاری، از تجمل و مال اندوزی گریختن انسان والا با صفات خداگونه بودن از هنرمند، انسانی متفاوت می سازد که درآینده مردم هر جمله حرکت و نگاه  او  را  تاثیرگذار می دانند و در پی برداشتن جرعه ای زلال و گوارا  برای  خنک کردن جان و وجود خود و دیگران  از رودخانه زلال روان در حرکت  نه ایستای هنرمند برداشت می کنند.

برای شما آرزوی توفیق دارم.

با  تاسف از درگذشت نویسنده ارجمند زنده یاد آزادیخواه، خالق مرادو و منصور بافتی پور بازیگر چند چهره نمایش کرمان امیدوارم  و  با امید به اینکه ستوده سلامتی خود را به دست آورد و به جمع ما بپیوندد،

 دعا  کنیم.     

برای شما در آغاز سال آرزوی  توفیق دارم.

 

مهدی ثانی.




مطالب مرتبط

نگاهی به اجرای «سایکوسیس»

نگاهی به اجرای «سایکوسیس»

مصطفی درویش گوهری٭، تقریباً بیش از سه سال است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده است. جشنواره‌ای که مهم‌ترین محفل دانشجویان تئاتری برای نمایش و به آزمایش گذاشتن ایده‌ها و دیدگاهشان نسبت به ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه»

آنتیگونه بدون لکنت!
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه»

آنتیگونه بدون لکنت!

محمد فتح نجات؛ علی نفیسی یکی از هنرمندان فعال و باسابقه تئاتر کرمان است. مردی که در چندین فیلم سینمایی و سریال مطرح کشوری، ایفای نقش کرده و بارها در کرمان روی صحنه رفته و کارنامه پروپیمانی دارد. از خصوصیات ...

|

یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی

سروش سلطانی٭، «کودکان با هر چیز کهنه‌ای که به دستشان برسد بازی می‌کنند، نشان می‌دهد بازی می‌تواند شخص را از قید رابطه‌اش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند

|

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

نظرات کاربران