در حال بارگذاری ...
برای اساتید تئاتر کرمان

یدالله آقا عباسی و مهدی ثانی ستون های تئاتر استان هستند

 پوریا قلی پور، با شروع پاندمی کرونا، تئاتر در سرتاسر جهان ناگهان متوقف شد و سالن تئاتری در فرانسه که بعد از قرون وسطی هر شب اجرای زنده داشت؛ ناگهان تعطیل شد. در چنین شرایطی تئاتر کرمان با زیرساختهای ضعیف قطعا شانسی برای حیات مجدد نداشت؛ و شرایط اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی خود قبلا تئاتر کارکردن را سخت ساخته بود. کارگردان «چه کسی مسیح را کشت» افزود: پیش از آن تئاتر کارکردن برای من نوعی امری ساده و خوشایند بود اما امروز اجرای تئاتر به شدت سخت شده و تعداد زیادی از هنرمندان این عرصه، صحنه را برای همیشه ترک کردند تا در جایی دیگر زندگی خود را سپری کنند؛ همه به جز دو نفر...! دوباره به دوران پاندمی برمی گردیم، وقتی تاریخ تئاتر کرمان را بیشتر مطالعه کنیم به اسناد معتبری در اوایل دهه ۵۰ خورشیدی می رسیم؛ دو هنرمند عزیز که در کرمان مشغول به فعالیت جدی تئاتر هستند. استاد یدالله آقا عباسی و استاد مهدی ثانی. حال سوال اصلی این است که چرا این دو عزیز بزرگترین و مهمترین افراد تئاتر این استان محسوب می شوند؟ از دید من سینمای جهان چهار ستون اصلی دارد؛ برگمان از سینمای سوئد، پازولینی از سینمای ایتالیا، چاپلین از سینمای آمریکا و کوبریک از سینمای انگلستان و آمریکا. و هنر تئاتر جهان ستون های قوی تر و قدیمی تری دارد؛ شکسپیر، استانیسالوسکی، برشت، گروتوفسکی و ... اما ستون های تئاتر کرمان فقط بر پایه این دو نام بنا شده است. یکی از فانتزی های اهالی تئاتر کرمان حضور این دو هنرمند در یک اثر بوده که هنوز به فعل اجرا درنیامده؛ گویا در دهه ۵۰ دو بار قرار بوده این اتفاق شکوهمند رخ دهد اما افسوس که نشد. بدون حضور استاد ثانی و استاد آقاعباسی نسل درستی در تئاتر کرمان تربیت نمی شد. ذکر کنم اسامی دیگری هم از اساتید و هنرمندان برجسته استان هستند اما این دو هنرمند با تمام آنها فرق دارند. آنها طی بیش از نیم قرن همواره بر روی صحنه بودند. در هر تحول اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هرگز صحنه را ترک نکردند و همواره راهبرد تئاتر استان بر اساس نظریات این دو شکل گرفته است. خوشحالم طی فعالیت هنری ام آثار استاد آقا عباسی را مطالعه کردم؛ چه در حوزه درام چه در حوزه ترجمه و مفتخرم رساله تئوری خود را سالها پیش به پیشنهاد زنده یاد مهرداد ابروان پیرامون آثار هنری استاد ثانی به انجام رساندم و در نهایت باید بگویم که باعث افتخار گروه من است که امشب این دو هنرمند در کنار ما بودند و سپاس از دیگر هنرمندان که شاهد قرائت این خطابه هستند. آرزو میکنم هر چه سریعتر این دو عزیز بر روی صحنه حضور داشته باشند تا جامعه فرهنگی ما بیشتر رشد کند. تمنا دارم ایستاده این دو استاد عزیز تئاتر را تشویق کنید.




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی

سروش سلطانی٭، «کودکان با هر چیز کهنه‌ای که به دستشان برسد بازی می‌کنند، نشان می‌دهد بازی می‌تواند شخص را از قید رابطه‌اش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند

|

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

نظرات کاربران