در حال بارگذاری ...

فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان منتشر شد

انجمن هنرهای نمایشی جنوب استان کرمان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان چهاردمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان را برگزار خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر  در جنوب کرمان، چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان در بخش‌های رقابتی، تئاتر صحنه‌ای و خیابانی از تاریخ 3 الی 5 آبانماه 1402 در شهر جیرفت برگزار می‌شود.

در متن این فراخوان آمده‌است:

درجهت ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی و همچنین توجه ویژه به بوم فرهنگ های محلی ایران عزیز جشنواره تئاتر استانی فضایی را برای رقابت سالم در بین هنرمندان شریف تئاتر بوجود آورده و تلاش خواهیم کرد با جذب حداکثری نخبگان هنری صحنه نمایش را شایسته مردم عزیز ایران تزئین و جلوه گاهی باشد برای بازتاب داشته های بزرگ فرهنگی و اجتماعی ایرانیان.

 

شرایط و ضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور:

1) در جشنواره تئاتر استانی برای معرفی به جشنواره منطقه ای و جشنواره فجر آثار صحنه ای و خیابانی مورد داوری قرار خواهند گرفت.

2) اولویت پذیرش آثار توسط هیات انتخاب جشنواره با نمایش هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه جنوب کرمان با چشم انداز جهـانی و بهره گیـــری از شیـوه هـــا، شگــرد ها و جریــانات روز تئـــاتر جهـــان پرداخته و تولید شده باشد.

3) آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار نمایشنامه ها و طرح و ایده های(ویژه بخش تئاتر خیابانی) ایرانی دارد، امـــا حضور گونـــه هـــای مختلف نمــایشی از جملـــه فیـزیکال، آئینی، سنتی، محیطی، هنر های اجرایی بینا رشته ای خارج از صحنه، شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز بلامانع است.

4) طرح و ایده(ویژه بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی منـوط بـه ذکـــر دقیق مشخصـات صـاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز(ویژه بخش تائتر خیابانی)مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. در صورت مترتبه پرداز(ویژه بخش تئاتر خیابانی) و کارگردان و سپس هیات انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه ای بین المللی تئاتر فجر ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید همچنین دبیـــــرخــانه جشنـواره تئـاتر استــانی مجـــــاز است نویسنـــــده و کارگردان اثر را از حضور در جشنواره بعدی منع نماید.

5) ارائـه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز(ویژه بخش تئاتر خیابانی)مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی 1402 از سوی کارگردان و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنــــده، ایده پرداز(ویژه بخش تئاتر خیابانی)، متـــرجـم یـا نــــاشر بــه عهده شـورای صدور پروانـــه نمــــایش شهرستان، استان( با توجه به اجرای عمومی آثار )و دبیرخانه جشنواره است.

6) حفظ حقوق معنوی نویسنده و ایده پرداز(ویژه بخش تئاتر خیابانی) یا مترجم دراقلام تبلیغاتی نمایش ها الزامی است.

7) آثـــار بخش رقـــابتی جشنــــواره تئـاتر استـــانی صرفــاً مختص آثــار نمایشی تولید شده هنرمندان جنوب کرمان، که اجرای عمومی آنها در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 1401 تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی 1402، که در بخش تئاتر صحنه ای حداقل 5 نوبت اجرا عمومی و در بخش تئاتر خیابانی حداقل 6 نوبت اجرای عمومی داشته باشند؛می باشد.

8) تنها ملاک تائید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره منطقه ای و بین المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی، در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است لذا در تهیه و گزارش اجرای عمومی، لازم است، مولفه ها و مشخصات کامل آثار در پرتال استانی ثبت گردد.

 9) ضرورت دارد مسئولین گروه هــای نمــــایشی در همــاهنگی بـــا خبرنگار ایران تئاتر جنوب کرمان با ارائه اصل پروانه اجرای نمایش با اطلاعات درست نمایشی را در درگاه استانی ثبت  نمایند و در صورت مغایرت مشخصات نمایش ها در هر مرحله ای از برگزاری جشنواره امکان حذف گروه نمایشی از جشنواره وجود خواهد داشت.

 انتخاب آثار و اعلام برگزیدگان اصلی:

1) آثار به صورت زنده توسط هیات انتخاب بازبینی خواهد شد و گروه های نمایشی بر اساس جدول هیات انتخاب ملزم به اجرای نمایش خواهد بود. ضمناً بایستی پایه و چهارچوب اصلی نمایش شامل موسیقی، بازیگران، کـارگـردان و نـــور و صحنـــه بـــه صورت کــــامل اجــرا شونــد و در صورت مغــایرت  اثــر نهایی در جشنواره بـــا فیـــلم بـــازبینی، دبیرخانه جشنواره مجاز است از ادامه حضور گروه های نمایشی جلوگیری به عمل آورد.

2) گروه های نمایشی موظف هستند در روز بازبینی توسط انتخاب فیلم اجرا را ضبط و در اختیار دبیر خانه قرار دهند.

3) تائیدیه نمایش نامه های متقاضی حضور در جشنواره باید قبلاً در شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان ها انجام پذیرفته باشد و دبیرخانه جشنواره از پذیرش نمایش هایی که نمایشنامه های آنان به تائید نرسیده باشد معذور است پس بدیهی است شورا های ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان ها باید وظایف خود را در این بخش به درستی انجام دهند و مسئولیت حقوقی هر گونه تخطی گروههای متقاضی بر عهده شورای شهرستان است.

 

گاه شمار بازبینی آثار :

 -تاریخ بازبینی آثار متقاضی از 18 تا 22 شهریور 1402 خواهد بود و گروه های متقاضی موظفند بر اساس جدول بازبینی هیات انتخاب آثار آماده بازبینی باشند.

- آثــــار پــــذیرفته شده نهــایی در 30/6/1402 از طریق دبیــرخــانه جشنواره اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

- بر اساس تعدد نمایش های حاضر در بخش نهایی جشنواره بین 1 تا 3 اثر به تشخیص هیات داوران به جشنواره منطقه ای تئاتر فجر خواهند شد.

-تمامی گروه های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره(فرم شماره 1) را در درگاه استانی تکمیل نمایند.( پذیرش فیزیکی درخواست ها ممکن نیست)

-زمان برگزاری جشنواره تئاتر استانی 3 الی 5 آبانماه 1402 در شهر جیرفت خواهد بود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان

مهرداد بهزادی: هدف ما زنده نگه‌داشتن تئاتر کهنوج است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان

مهرداد بهزادی: هدف ما زنده نگه‌داشتن تئاتر کهنوج است

مهرداد بهزادی می‌گوید: خطبه خوانی حضرت زینب(س) را طی سه بار متوالی در سال‌های اخیر کار کردم و تنها با هدف حضور و زنده نگه داشتن نام تئاتر کهنوج در جشنواره حضور پیدا کردم.

|

«زخم و کینه» در چهاردهمین جشنواره استانی جنوب کرمان اجرا شد

«زخم و کینه» در چهاردهمین جشنواره استانی جنوب کرمان اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در جنوب کرمان، چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان به دبیری امیر یزدانی پناه روزهای سه شنبه ۳۰ آبان و چهارشنبه ۱ آذر در کهنوج درحال برگزاری است. عصر روز سه شنبه ۳۰ آذرماه ساعت ...

|

راهیابی گروه کمنزیل زندان جیرفت به بیست و یکمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی زندان

راهیابی گروه کمنزیل زندان جیرفت به بیست و یکمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی زندان

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر درجنوب کرمان، نمایش «مقاومت »زندان جیرفت با کسب سه جایزه یکی از دو اثر راه یافته به جشنواره سراسری است. جشنواره استانی زندان‌ها در تاریخ ۲۶ و ۲۷ دی ماه با حضور هفت شهرستان در ...

|

جمعه‌های تئاتری منوجان

جمعه‌های تئاتری منوجان

برگزاری دوره مقدماتی کارگاه‌های بازیگری گروه نمایش «دایه» با تدریس علی ببربیان از هشتم دی جمعه ها در منوجان آغاز شده‌است.

|

«میردوست دلارته » در چهاردهمین جشنواره استانی جنوب کرمان اجرا شد

«میردوست دلارته » در چهاردهمین جشنواره استانی جنوب کرمان اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در جنوب کرمان، چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان از ۳۰آبان تا ۱آذرماه در سالن شهید میثم کهنوج درحال برگزاری است. چهارشنبه آذرماه ساعت ۹صبح نمایش «میردوست دلارته» به ...

|

نظرات کاربران