در حال بارگذاری ...
گفت و گو با کارگردان حاضر درسی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان

محمود موذنی: نیازمند آشتی با مخاطب هستیم

محمود موذنی کارگردان نمایش خیابانی «یوسف و زلیخا» می‌گوید در عصری که ذائقه تماشاگر دچار سوء هاضمه هنری است نیاز به اقدامی راسخ برای آشتی و آشنایی هرچه بیشتر مخاطبین است. بی تردید این رسالت بر عهدی دست اندر کاران حوزه  فرهنگ و هنر به ویژه داعیه داران هنرهای نمایشی است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمان، سی و پنجمین جشنواره تئاتر این استان ازجمعه 26  تا دو‌شنبه 29 آبان ماه در حال برگزاری است.

روز جمعه ساعت 17 نمایش خیابانی «یوسف و زلیخا» به کارگردانی محمود موذنی در محوطه تئاتر شهر سیرجان اجرا شد.

کارگردان این  اثر به خبرنگار ما گفت: «نمایش خیابانی "یوسف و زلیخا"  با هدف احیای هنر شبیه خوانی و تعزیه و برگرفته از گنجینه ی نهان نسخ گران سنگ تعزیه ایران زمین به قلم علی افسری نژاد، روایت گر عاشقانه ای معروف از کلام الله مجید است. نمایشی که با به‌کار گرفتن تلفیق هنر شبیه خوانی و هنرهای نمایشی مدرن به صورت تک پرسوناژ با بازیگری مریم مسعودی، در مکانی فراگیر تر از محدوده  صحنه  تئاتر اقدام به بیرونی و خیابانی کردن اثری دراماتیک سعی بر معرفی، آشنایی و دوستی هرچه بیشتر مخاطبین با این اثر نموده است.»

محمود موذنی راجع به اهمیت تئاتر توضیح داد: «در مورد اهمیت و ضرورت تئاتر پیش از این بسیار گفته شده است. از هشتک تتئاتر یک ضرورت است شبیه نان و هشتک های از این دست تا مقالات و پایان نامه های بسیار، همگی به این موضوع بسیار پرداخته اند. ولی در عصری که ذائقه ی تماشاگر دچار سوء هاضمه هنری است نیاز به اقدامی راسخ برای آشتی و آشنایی هرچه بیشتر مخاطبین است. بی تردید این رسالت بر عهدی دست اندر کاران حوزه  فرهنگ و هنر به ویژه داعیه داران هنر های نمایشی است. وی افزود:برگزاری جشنواره ها و رویداد های متنوع و حمایت مسئولین و دولت به عنوان حامی در بخش های مختلف این موضوع بسیار راه گشا و موثر خواهد بود.»

کارگردان نمایش «یوسف و زلیخا» در پایان عوامل این نمایش را اینگونه معرفی کرد: «نویسنده:علی افسری نژاد ، بازیگر: مریم مسعودی، موسیقی، آواز و تنظیم موسیقی: علی افسری نژاد، ساز های کوبه ای : رضا گلزاری، ترومپت: سجاد پور خسروانی.»




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «اینجا با هر باران یک‌نفر می‌میرد»

متنی پُرمایه و موفق در اجرا
نگاهی به نمایش «اینجا با هر باران یک‌نفر می‌میرد»

متنی پُرمایه و موفق در اجرا

مریم امانی: رنج‌هایی که زیر سایه­ جنگ می­‌رویند، گیاهان هرزی هستند که به آدم‌ها می‌پیچند و ذره ذره شیره­ هستی­‌شان را می­‌مکند. ساکنان مرزهای غربی ایران در همسایگی و همخانگی با ...

|

درخشش کرمانی‌ها در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

درخشش کرمانی‌ها در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» از استان کرمان، با دریافت چندین جایزه از جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر، به جشنواره فجر معرفی شد. هنرمندان نمایش‌‌های «کلاه شما قاضی» و «یادگار پدر» هم در این رویداد هنری، خوش درخشیدند.

|

یادداشتی در حاشیه نمایش «آن سو» به کارگردانی مهدی ملکی

وضعیت دوگانه تماشا و تماشایی شدن
یادداشتی در حاشیه نمایش «آن سو» به کارگردانی مهدی ملکی

وضعیت دوگانه تماشا و تماشایی شدن

آرش اخلاقی٭، بخش اول: " همزیستی"_ در کتاب "ضرورت تئاتر: هنر تماشا و تماشایی شدن" نوشته پاول وودراف؛ نویسنده تئاتر را برای تماشاگر، هنر پیدا کردن ارزشِ کنشِ انسانی در زمان مشخص و ...

|

نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر
نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر

آرش رضایی گزکی٭، طیفونِ کاظم دامغانی اجرایی است شاد و مفرح که دقایقی دلچسب و لذت بخش را برای ما رقم زده، و بازی محمد ترابی و مهدی ملکی به موازات طراحی صحنه، لباس و گریمِ متناسب با فضای کار، جلوه گری دو چندانی ...

|

یادداشتی درباره نمایش «تیفون» به کارگردانی محمدکاظم دامغانی

کاظم در تیفون
یادداشتی درباره نمایش «تیفون» به کارگردانی محمدکاظم دامغانی

کاظم در تیفون

محسن قائمی٭، تیفون نمایشی است که تا هشت اردیبهشت هر شب ساعت هفت در سال مجموعه تئاتر شهر کرمان به صحنه می‌رود. کارنامه محمدکاظم دامغانی، کارگردان این اثر، نشان دهنده مسیر خاصی است که ...

|

یادداشتی بر نمایش «قمَروی لَب‌ندار»، اثر مصطفی نیک روان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش «قمَروی لَب‌ندار»، اثر مصطفی نیک روان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی

سروش سلطانی٭: «کودکان با هر چیز کهنه‌ای که به دستشان برسد بازی می‌کنند، نشان می‌دهد بازی می‌تواند شخص را از قید رابطه‌اش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند

|

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

نظرات کاربران