در حال بارگذاری ...

جشنواره سی‌وپنجم تئاتر استان کرمان به ایستگاه پایانی رسید

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان ۲۹ آبان به پایان رسید و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «خانه‌های اجاره‌ای» به کارگردانی مازیار رفعتی و «کلاه شما قاضی» به کارگردانی محسن میرزایی و در بخش خیابانی؛ نمایش «یادگار پدر» به کارگردانی رضا درویشی موفق شدند به جشنواره مناطق راه پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمان به نقل از روابط عمومی ستاد اجرایی سی و پنجمین جشنواره استان، سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان به دبیری محسن روحی، از جمعه 26 تا دوشنبه 29 آبان ماه به میزبانی سیرجان برگزار شد. 

دوشنبه (29 آبان)، مراسم اختتامیه‌ سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان با حضور جمعی از مسئولان از جمله مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرماندار و معاون فرماندار شهرستان سیرجان، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌های سیرجان، شهربابک، رییس شورای شهر سیرجان، مدیران روابط عمومی و فرهنگی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، جهان فولاد ، شهرداری سیرجان، پیشکسوتان، هنرمندان عرصه‌ی تیاتر و علاقه‌مندان به این هنر فاخر، در محل سالن غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیرجان برگزار شد.

در این مراسم  مهدی بذرافشان، دبیر تخصصی جشنواره سی و پنجم طی سخنانی، جشنواره‌ی امسال را موفق‌تر از سال‌های پیشین اعلام کرد و گفت: «جشنواره متمرکز هدف والاتری دارد و قرار است بیشتر از آنکه رقابت باشد ، محلی برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و اطلاعات باشد و از این لحاظ جشنواره سی و پنجم به اهداف خود رسید.»

او افزود: «بنابر آمار اعلام شده، این دوره از جشنواره شاهد اعلام آمادگی ۵۰ نمایش شامل ۳۳ نمایش خیابانی و ۱۸ نمایش صحنه‌ای بود که در نهایت ۱۲ اثر به انتخاب داوران به مرحله‌ی آخر راه یافتند.»

محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز ضمن قدردانی از میزبانی و مهمان‌نوازی مردم سیرجان، ابراز امیدواری کرد شرکت‌های معدنی و صنعتی استان یار و یاور هنر تئاتر باشند و به ارتقای آن کمک کنند.

روحی در خاتمه‌ی سخنان خود گفت: «این توقع از شهر سیرجان وجود دارد که حامی هنر باشد و امیدوارم این جشنواره، آغازی برای رویدادهای مهم‌تری باشد» .

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهرستان سیرجان نیز در سخنانی کوتاه، چنین رویدادهایی را قدمی مهم و مناسب برای فرهنگسازی و استفاده از توان بالقوه شهر سیرجان عنوان کرد.  

در ادامه مراسم، هیئت داوران این دوره متشکل از وحید لک، امیرحسین حریری و مهرداد رایانی مخصوص ضمن قدردانی از تمام هنرمندان حاضر در جشنواره، آراء خود را به این شرح اعلام کردند:

بخش نمایش صحنه‌ای:

کارگردانی

رتبه‌ی اول: هیئت داوران در این بخش انتخابی نداشت.

رتبه‌ی دوم: مازیار رفعتی؛ کارگردان نمایش «خانه‌های اجاره‌ای»

رتبه‌ی سوم: محسن میرزایی؛ کارگردان نمایش «کلاه شما قاضی»

طراحی مواد تبلیغی(اعلان و برنوشت):

 برگزیده: مهدی افرند با نمایش «فیل»

تقدیر: وحید یارعلی؛ با نمایش «کلاه شما قاضی»

طراحی لباس: تقدیر: مهدیه فخاری‌پور با نمایش «کلاه شما قاضی»

آهنگ‌سازی:  تقدیر: رها محیاپور با نمایش «خانه‌های اجاره‌ای»

طراحی صحنه: برگزیده: مازیار رفعتی با نمایش «خانه‌های اجاره‌ای»

تقدیر: مصطفی صادقی با نمایش «فیل»

بازیگری زن :

رتبه‌ی اول: هیئت داوران در این بخش انتخابی نداشت

رتبه‌ی دوم: نوران بحرینی با نمایش «خانه‌های اجاره‌ای»

رتبه‌ی سوم مشترک: بهناز نمازیان و سحر سالاری با نمایش «بی‌خبران حیرانند»

نمایشنامه‌نویسی :

داوران بخش نمایشنامه نویسی متشکل از محمد قاسمی، علی سلطانی و مجید عتیق آراء خود را به شرح زیر اعلام کردند:

رتبه‌ی اول: هیئت داوران در این بخش انتخابی نداشت.

رتبه‌ی دوم: «خانه‌های اجاره‌ای» به قلم مازیار رفعتی

رتبه‌ی سوم مشترک: «شمارش خشک» به قلم پدرام شیخ‌مظفری و «کلاه شما قاضی» به قلم داوود صابری

تقدیر: «بی‌بی‌ بیگم؛ دختر شهر آفتاب» به قلم سیدکاظم‌ آرمیون و «رمز خیال سوختگان» به قلم داوود صابری

بخش نمایش خیابانی:

نمایش‌های این بخش فقط در زمینه کارگردانی داوری شدند

اثربرگزیده: «یادگار پدر» به کارگردانی رضا درویشی، به همراه معرفی نمایش جهت حضور در جشنواره‌ی تیاتر منطقه‌ای

شایسته تقدیر: «زندگی با طعم باروت» به کارگردانی آرزو جعفری

نمایش‌های برگزیده:

در بخش خیابانی؛ نمایش «یادگار پدر» به کارگردانی رضا درویشی و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «خانه‌های اجاره‌ای» به کارگردانی مازیار رفعتی و «کلاه شما قاضی» به کارگردانی محسن میرزایی به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

شایان ذکر است در این مراسم همچنین یاد و خاطره‌ی زنده یاد محمود ستوده‌نیا؛ هنرمند پیشکسوت تئاتر استان با پخش قسمت کوتاهی از روایت «کوچ» ساخته‌ی رضا مسلمی‌زاده گرامی داشته شد. قرائت بیانیه‌ی هیئت داوران بخش‌های نمایش‌نامه‌نویسی و اجرای، تقدیر از داوران و منتقدان جشنواره، عوامل اجرایی و شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، گهرزمین و توسعه‌ی آهن و فولاد و شهرداری سیرجان به عنوان حامیان جشنواره از دیگر بخش‌های جنبی مراسم اختتامیه بود.

 




مطالب مرتبط

درخشش کرمانی‌ها در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

درخشش کرمانی‌ها در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» از استان کرمان، با دریافت چندین جایزه از جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر، به جشنواره فجر معرفی شد. هنرمندان نمایش‌‌های «کلاه شما قاضی» و «یادگار پدر» هم در این رویداد هنری، خوش درخشیدند.

|

نشست هم‌اندیشی تئاتر کودک و نوجوان در کرمان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی تئاتر کودک و نوجوان در کرمان برگزار شد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کرمان می‌گوید در تئاتر کودک آثاری با هدف تفریح صرف و یا آموزش مستقیم، تولید و اجرا می شود. اما نگاه تخصصی به تئاتر کودک بر اساس شناخت کودک و بستر جامعه دربسیاری از تولیدات نیست. به نظر می آید بسیاری از متون تولید شده نیازمند بازنویسی و مشاوره ...

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان تئاتر کرمانی

محسن میرزایی: تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی بخش است
گفت‌و‌گو با کارگردان تئاتر کرمانی

محسن میرزایی: تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی بخش است

محسن میرزایی هنرمندی که تجربه کار با معلولین را دارد بر این باور است که تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی بخش است و مخاطبان در جریان زندگی این افراد قرار می‌گیرند و همچنین هنرمندان معلول هم با حضور در اجتماع مطالبه‌گری را می‌آموزند.

|

گفت و گو با کارگردان حاضر درسی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان

مازیار رفعتی: «خانه های اجاره ای»  رسیدن به بینش انسانی است
گفت و گو با کارگردان حاضر درسی و پنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان

مازیار رفعتی: «خانه های اجاره ای» رسیدن به بینش انسانی است

مازیار رفعتی کارگردان نمایش «خانه های اجاره ای» می گوید اهمیت این تئاتر در آمیزش فرهنگ ها، زایش صلح، گشودن مرزهای عاطفی و رسیدن به بینش انسانی در قبال مهاجرانی با کوچ اجباری است.

|

یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی

سروش سلطانی٭، «کودکان با هر چیز کهنه‌ای که به دستشان برسد بازی می‌کنند، نشان می‌دهد بازی می‌تواند شخص را از قید رابطه‌اش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند

|

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

نظرات کاربران