در حال بارگذاری ...

نشست هم‌اندیشی تئاتر کودک و نوجوان در کرمان برگزار شد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کرمان می‌گوید در تئاتر کودک آثاری با هدف تفریح صرف و یا آموزش مستقیم، تولید و اجرا می شود. اما نگاه تخصصی به تئاتر کودک بر اساس شناخت کودک و بستر جامعه دربسیاری از تولیدات نیست. به نظر می آید بسیاری از متون تولید شده نیازمند بازنویسی و مشاوره هستند، به همین دلیل تاکید اساسی بر آموزش جدی و معطوف به تولید است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمان، عصر سه شنبه هفتم آذرماه نشست هم اندیشی تئاتر کودک کرمان با حضور محسن میرزایی، مجید حاج عزیزی، مریم ترشیزی، مینا اخوان، مهدیه فخاری،.حبیب امیری، راحله یوشعی و امیر کمساری به میزبانی انجمن هنرهای نمایشی در مجموعه تئاتر شهر کرمان برگزارشد. در ابتدا مهدی بذرافشان مدیرعامل انجمن ضمن خوشامدگویی گفت: «کرمان در زمینه تئاتر کودک ظرفیت بالایی دارد و موفق ترین جشنواره های ملی که در  چهار دهه اخیر در کرمان برگزار کردیم، جشنواره کودک بوده است. البته در آن سال ما امکان میزبانی دائمی جشنواره بین المللی کودک را داشتیم. که بنا به دلایلی به استان دیگری منتقل شد. الان هم توان و ظرفیت میزبانی جشنواره ملی و منطقه ای حوزه تئاتر کودک را داریم. اما قبل از پیگیری جشنواره، توسعه گروه های نیمه حرفه ای تئاتر کودک در سطح استان دغدغه اصلی ماست. در این صورت است که دستاورد میزبانی ما از جشنواره، می تواند معرفی تئاتر کودک ما به کشور باشد.»

وی افزود: «در حال حاضر کانون پرورش فکری، حوزه هنری، آموزش و پرورش و شهرداری  فعالیت هایی در زمینه تئاتر کودک و نوجوان دارند. از طرفی به دلیل کمبود مکان تفریحی در سطح شهر، تئاتر کودک و نوجوان بیشتر مورد توجه خانواده ها و ثمربخش است. مدیرعامل انجمن تئاتر در ادامه گفت: در حال حاضر پلاتو همایون صنعتی با حضور موثر استاد یدالله اقا عباسی در حوزه کودک و نوجوان فعال است. و البته تئاتر شهر نیز از جمله مکان های اجراست. هر چند که تمامی این مکان ها دارای مشکلاتی هست و باید برای حضور کودکان مناسب سازی شوند اما در مجموع این فضاها برای اجرا قابل استفاده است. بنا به اظهارات مدیرعامل انجمن تئاتر در شرایط کنونی، امکان برپایی کارگاه های آموزشی برای فعالین این حوزه  وجود دارد.»

بذرافشان ادامه داد: «در تئاتر کودک آثاری با هدف تفریح صرف و یا آموزش مستقیم تولید و اجرا می شود. اما نگاه تخصصی به تئاتر کودک بر اساس شناخت کودک و بستر جامعه دربسیاری از تولیدات نیست. به نظر می آید بسیاری از متون تولید شده نیازمند بازنویسی و مشاوره هستند، به همین دلیل تاکید اساسی بر آموزش جدی و معطوف به تولیداست. مدیر عامل انجمن نمایش افزود: یک موضوع دیگر، قرار گرفتن تئاتر نوجوان ذیل تئاتر کودک است. در صورتی به دلیل شرایط سنی نوجوانان، به هیچ عنوان اهمیت کمتری از تئاتر کودک ندارد. به باور او یکی از  مسایل مهم تئاتر استان، بی اعتنایی به  گونه های مختلف تئاتر است.»

به گفته بذرافشان، هم اکنون جای نقالی، تعزیه، نمایش های ایرانی و.. در تئاتر کرمان خالیست. به باور او، تنوع گونه های تئاتر می تواند زمینه ای برای رسیدن به ساختارهای جدید باشد. وی در پایان براهمیت حوزه نقد و گفتگوهای تخصصی تاکید کرد. در ادامه نشست حاضران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. 

برگزاری ورکشاپ، لزوم ایجاد زیر ساخت های تئاتر کودک، مساله توجه به اقتصاد تئاتر  از مهم‌ترین مباحث بود.

به باور فعالین این حوزه در شرایط فعلی، مشخص شدن استراتژی انجمن راجع به تئاتر کودک، ایجاد کانون تئاتر کودک و در کل راه اندازی جریانی هدفمند دارای اهمیت است. در ادامه، برخی از حضار به نبود مکان استاندارد تئاتر کودک تاکید داشتند، در حالی که از نظر عده ای نبود سالن استاندارد عامل بازدارنده اساسی نیست.

به باور این گروه مکان های موجود، حتی یک سوله با صندلی کودک در شرایط کنونی گره گشاست. به نظر فعالین گروه کودک،  بیشتر باید بر تولید حرفه ای تاکید شود و در این راه تمامی فعالین این عرصه یاری رسان یکدیگر باشند. وجود استاد آقاعباسی ظرفیت منحصر به فرد مدیریتی،آموزشی استان است. که باید در تمام عرصه های تئاتر بیش از گذشته، تئاتر استان از چنین ظرفیتی استفاده کامل بنمایند. در پایان به برگزاری نشست های هفتگی این گروه و اضافه شدن سایر فعالین این عرصه تاکید شد.




مطالب مرتبط

نخستین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد و محله‌های شهر کرمان برگزار می‌شود

نخستین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد و محله‌های شهر کرمان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمان، نخستین جشنواره تئاتر بچه های مسجد و محله های شهر کرمان از سوی حوزه هنری و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان از 19 تا 21 آذرماه در مجموعه تئاتر شهر کرمان ...

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

درخشش کرمانی‌ها در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

درخشش کرمانی‌ها در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» از استان کرمان، با دریافت چندین جایزه از جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر، به جشنواره فجر معرفی شد. هنرمندان نمایش‌‌های «کلاه شما قاضی» و «یادگار پدر» هم در این رویداد هنری، خوش درخشیدند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان تئاتر کرمانی

محسن میرزایی: تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی بخش است
گفت‌و‌گو با کارگردان تئاتر کرمانی

محسن میرزایی: تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی بخش است

محسن میرزایی هنرمندی که تجربه کار با معلولین را دارد بر این باور است که تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی بخش است و مخاطبان در جریان زندگی این افراد قرار می‌گیرند و همچنین هنرمندان معلول هم با حضور در اجتماع مطالبه‌گری را می‌آموزند.

|

جشنواره سی‌وپنجم تئاتر استان کرمان به ایستگاه پایانی رسید

جشنواره سی‌وپنجم تئاتر استان کرمان به ایستگاه پایانی رسید

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان کرمان 29 آبان به پایان رسید و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «خانه‌های اجاره‌ای» به کارگردانی مازیار رفعتی و «کلاه شما قاضی» به کارگردانی محسن میرزایی و در بخش خیابانی؛ نمایش «یادگار پدر» به کارگردانی رضا درویشی موفق شدند به جشنواره مناطق راه ...

|

نظرات کاربران