در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه»

آنتیگونه بدون لکنت!

محمد فتح نجات؛ علی نفیسی یکی از هنرمندان فعال و باسابقه تئاتر کرمان است. مردی که در چندین فیلم سینمایی و سریال مطرح کشوری، ایفای نقش کرده و بارها در کرمان روی صحنه رفته و کارنامه پروپیمانی دارد. از خصوصیات این هنرمند شاید بتوان به سختگیر بودن وی اشاره کرد که این صفت باعث شده است همواره آثاری که در تیم تولید کننده آن حضور دارد رنگ و لعابی متفاوت داشته باشند، به عنوان مثال می توان به تئاتر «آنتیگونه» اشاره کرد که هم اکنون در کرمان اجرا می کند. نمایشی که یقینا زیر نگاه سنگین منتقدان اجرا می شود، زیرا اجرای نمایشنامه ای با این عنوان، آن هم برداشتی آزاد از آن، گوش هر منتقدی را تیز می کند. بنده حقیر تا به امروز بیش از ده اجرای گوناگون که محتوای آنتیگونه سوفوکل را در خود جای داده اند در کرمان و تهران به تماشا نشسته ام و به عقیده بنده یکی از راه های تعیین عیار یک کارگردان و یا گروه تئاتر شیوه اجرای آثار کلاسیک نظیر «هملت«، »آنتیگونه»، «مکبث» و چند اثر انگشت شمار دیگر است. زیرا اجرای صحیح این آثار کاری بسیار سخت است، به این دلیل که کارگردان و عوامل اجرایی باید در اوج امانتداری، خالقیت خود را نیز به رخ تماشاگر بکشانند و این یعنی راه رفتن بر لبه تیغ. علی نفیسی از 17 بهمن ماه حرکت روی لبه تیغ را آغاز کرده و »آنتیگونه« را در تئاتر شهر کرمان روی صحنه برده و اگر نتوان این نمایش را بهترین اثر وی دانست، یقینا باید در جمله آثار ارزشمند او قرار گیرد. با توجه به اینکه متنی را که در حال خواندن آن هستید یک یادداشت است و نقد تخصصی نیست، بررسی فنی این نمایش در آن جایگاهی ندارد، اما اگر بخواهیم ارکان خالقیت در اثر جدید علی نفیسی را بررسی کنیم، پیش از هرچیز باید به اجرای خالقانه جلوه های ویژه در این نمایش اشاره داشته باشیم. رفتاری که علاوه بر سخت بودن، به نظر بنده حقیر بسیار جسورانه بود و کار را دیدنی تر ساخته بود. از این روی باید به تیم اجرایی تئاتر مذکور دستمریزاد گفت. همچنین نمی توان از گریم قابل قبول و هنرمندانه این اثر به راحتی گذشت و به گریمور این نمایش نیز خسته نباشید می گوییم. اما از آنجا که این نمایش براساس برداشتی آزاد در حال اجرا است، اگر بخواهیم اندکی اجتماعی تر به آن بنگریم باید به این نکته اشاره کنیم که در این اثر بیش از هرچیز نگاه منتقدانه سوفوکل به دموکراسی و شیوه اجرای آن مورد توجه کارگردان قرار گرفته است و همین نگرش در شیوه ی اجرا نشان می دهد که هنر تئاتر هنوز زنده است و کمتر از سینما لکنت دارد. البته نباید از اجرای کم نقص این نمایش غافل شویم، زیرا اگر نگرش و بیان نویسنده و کارگردان در بالاترین حد ممکن هم باشد، اما اجرای آن با ضعف همراه شود، یقینا نمی توان توقع بیانی فاقد لکنت از آن اثر داشت. اما نکته  دیگری که باید به بهانه اجرای این اثر به آن اشاره کنم؛ رونق تئاتر کرمان در این ایام پایانی سال 1402 است. اتفاقی که برای هنردوستان کرمانی به مانند بهار است آنهم بهاری پس از یک زمستان طولانی در کرمان که مخاطبان تئاتر تحمل کردند. این روزها شاهد هستیم که به صورت هم زمان همه سالن های کرمان مشغول و در اختیار گروه های تئاتر هستند و تا پایان سال جاری هر روز که یک کرمانی اراده کند می تواند اثری جدید را تماشاگر شود. روزنامه «کرمان امروز» تماشای «آنتیگونه» را به هنردوستان کرمانی توصیه می کند و لازم به ذکر است که این نمایش هر شب راس ساعت 19 در سالن تئاتر شهر کرمان واقع در چهارراه طهماسب آباد اجرا می شود و تهیه بلیت تنها از سایت تیوال ممکن است.

 

منبع: کرمان امروز




مطالب مرتبط

نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت
نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت

مصطفی درویش گوهری٭، در تئاتر و درام مدرن بیش از هر دوره دیگری به آثار کلاسیک از جمله یونان باستان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این بازگشت به تاریخ، ریشه در نگاه مدرنیست‌ها و پس از ...

|

یادداشتی کوتاه بر آنتیگونه، اثر علی نفیسی

بی همسرایان، بی ایسمنه و بی د‌یگران
یادداشتی کوتاه بر آنتیگونه، اثر علی نفیسی

بی همسرایان، بی ایسمنه و بی د‌یگران

شاهد شفیعی٭،با اینکه آنتیگونه‌ نفیسی برداشتی آزاد از سوفوکل است، نمی‌توان آن را جدا از آنتیگونه‌ سوفوکل به تماشا نشست. آنچه خود نفیسی کرده جای تامل دارد! .سوفوکل از مبارزه‌ای ...

|

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

نگاهی به اجرای «سایکوسیس»

نگاهی به اجرای «سایکوسیس»

مصطفی درویش گوهری٭، تقریباً بیش از سه سال است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده است. جشنواره‌ای که مهم‌ترین محفل دانشجویان تئاتری برای نمایش و به آزمایش گذاشتن ایده‌ها و دیدگاهشان نسبت به ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ

محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسن‌های این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است. طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالی‌ست به جز دو مورد ثابت تا ...

|

یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی

سروش سلطانی٭، «کودکان با هر چیز کهنه‌ای که به دستشان برسد بازی می‌کنند، نشان می‌دهد بازی می‌تواند شخص را از قید رابطه‌اش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند

|

نظرات کاربران