در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!

شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمه‌ای از خودگویی‌های فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیخته‌اند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی سخن با ما را اجرا دارد.

در میان همه وجوه شخصیت که باهم درگیرند (آنکه قضاوت می‌کند، آنکه قاتل است، آنکه قربانی است، آنکه بیمار است و آنکه پزشک است و هیچ کدام هویت ثابت ندارند) یک تن به هویت آنان اولویت و نقش می‌دهد، آن تن اجراست.

آنان که در میان‌صحنه‌ها چهارپایه برای معرفی نقطه قدرت و مکان و فاصله را تعیین می‌کنند، آنان به زعم لاکان، دیگری‌های بزرگی هستند که به ذهن بیمار خط می‌دهند، از او می‌خواهند که قاضی را در نقطه بالاتر و محکوم را پائینتر بگمارند.

این دیگری‌های بزرگ می‌توانند دارو باشند، افراد باشند، جامعه و یا هر چیز بیرونی دیگر باشند که بر ذهن این بیمار تاثیر می‌گذارد و بخش‌های جدال درونی او را شکل، قوت و ضعف می‌دهند.

بیاندیشیم به اینکه چگونه اجرا، میان پرده‌های تغییر صحنه را برای ما پرنورتر و با رنگی قرمز خاص‌تر اجرا می‌کنند. چگونه آنچه که ذاتاً ابزاری برای تحلیل نیست، ساختار بخش اثر است. این میان پرده‌ها ساختار متداوم اندیشیدین بیمار را نامتداوم می‌کنند، اجزایی را جابجا می‌کنند و شخصیت‌هایی را بیرون و داخل صحنه می‌کنند.

اجرا کننده، با تحلیلی که از متن کرده(متنی که دراماتیک نیست)، به آن و به ذهن بیمار شخصیت نمایش تاثیر گذاشته، اوست که این ساختار را به این متن پر از تشویش تزریق کرده. او همچون یک خیمه‌شب‌باز، اجزای ذهن را ضعیف و قوی، معنی‌دار و بی‌معنی، دیدنی و ندیدنی کرده و با قبول نقش دیگری بزرگ، خواسته یا نا‌خواسته قدم در راه بهبودی بیماری این متن برداشته، اما علیرغم میل باطنی‌اش، تلاشش نتیجه معکوس دارد و بیماری متن در پایان غالب و ساختار مغلوبه است، جایی که مستقیم به ما، دیگرانی بر روی صندلی‌ها به تماشا، میگوید: «چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!»

 ٭نمایشنامه نویس و فیلمساز




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم
نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم

شاهد شفیعی٭، «بی‌خبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره می‌کند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!» خانواده‌ای که از نسل اولش تنها خاطره‌ای موجود ...

|

یادداشتی کوتاه بر آنتیگونه، اثر علی نفیسی

بی همسرایان، بی ایسمنه و بی د‌یگران
یادداشتی کوتاه بر آنتیگونه، اثر علی نفیسی

بی همسرایان، بی ایسمنه و بی د‌یگران

شاهد شفیعی٭،با اینکه آنتیگونه‌ نفیسی برداشتی آزاد از سوفوکل است، نمی‌توان آن را جدا از آنتیگونه‌ سوفوکل به تماشا نشست. آنچه خود نفیسی کرده جای تامل دارد! .سوفوکل از مبارزه‌ای ...

|

یادداشتی بر  «سایکوسیس ۴:۴۸»

پرده پنهان و نهان این روزهای همه ما
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸»

پرده پنهان و نهان این روزهای همه ما

کاظم دامغانی٭، فکر می‌کنم این آخرین نمایشنامه ی سارا کین است، که پس از این در سن ۲۸ سالگی خودکشی می‌کند. جایی خواندم که این نمایشنامه انگار وصیت نامه ی سارا کین است. این وصیت نامه یا نمایشنامه به قدری ...

|

یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی

سروش سلطانی٭، «کودکان با هر چیز کهنه‌ای که به دستشان برسد بازی می‌کنند، نشان می‌دهد بازی می‌تواند شخص را از قید رابطه‌اش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند

|

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

نظرات کاربران