در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم

شاهد شفیعی٭، «بی‌خبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره می‌کند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!»

خانواده‌ای که از نسل اولش تنها خاطره‌ای موجود است، نسل دومش در تلاش برای ساختن لذت ناکام بودست و نسل سوم امیدی به ساختن لذت نمادینش دارد.

جامعه‌ای کوچک با امید و سرخوردگی و اتحاد و اختلافاتی درهم تنیده که برای رفتن به جشنی آماده می‌شود، جشنی که لذت را نمایندگی می‌کند.

آمادگی برای جشن، سراسر امید لذت و خنده و خوشبختی است اما دیر نمی‌پاید که فاجعه رخ می‌دهد و عالم فانتزی لذت و خیالات شیرین را ویران می‌کند:

دلیل لذت دزدیده شده و فانتزی لذت از هم می‌پاشد! تابو شکنی‌های فردی رو شده و افراد به جان هم می‌افتند:

هرکسی می‌تواند لذت را دزدیده باشد! دیر نمی‌پاید که واقعیت دزدیده شدن لذت غلبه می‌کند و سوژه‌ها در مواجهه با عمق فاجعه، اتحاد نمادین را بازیابی می‌کنند.

اما، دزد لذت چه؟ هرکسی می‌تواند لذت را دزدیده باشد! اما چه‌کسی؟ لذت کشف معمای ایجاد شده در یک تئاتر، لذت برخورد با جهان اثر است.

لیک این لذتی است که مخاطب فاقد آن است! و به قول ژاک لاکان: هدف بزرگ لذت بزرگ، همیشه در فقدان است و دست یافتنی نیست!

گرچه معمولا می‌خواهیم با دیدن نمایشی کمدی، از هجوم واقعیت بیرون دربهای سالن فرار کنیم، اما پس از اتمام نمایش باز باید به آن برگردیم،

ما از نمایش توقع ایجاد خلسه‌ی فراموشی گسستگی‌های واقعیت را داریم، اما «بی‌خبران حیرانند»، شبح خلسه را نشان می‌دهد و تهدید عالم واقعی بیرون درب سالن را به سالن می‌آورد و به عنوان پایان‌بندی به ما می‌دهد.

ما نیز از خانواده داخل نمایشیم که لذتهایمان دزدیده شده، خانواده نمایش نیز از ما هستند و نمی‌دانند لذت را چه‌کسی دزدیده!

«ما یک نفریم»، واقعیت، فقدان لذت است، و تنها «فجایع» ما را در لحظاتی «یک‌دل» نشان می‌دهند.

 

 ٭نمایشنامه نویس و فیلمساز

 




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!

شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمه‌ای از خودگویی‌های فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیخته‌اند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی سخن با ما را اجرا دارد

|

یادداشتی کوتاه بر آنتیگونه، اثر علی نفیسی

بی همسرایان، بی ایسمنه و بی د‌یگران
یادداشتی کوتاه بر آنتیگونه، اثر علی نفیسی

بی همسرایان، بی ایسمنه و بی د‌یگران

شاهد شفیعی٭،با اینکه آنتیگونه‌ نفیسی برداشتی آزاد از سوفوکل است، نمی‌توان آن را جدا از آنتیگونه‌ سوفوکل به تماشا نشست. آنچه خود نفیسی کرده جای تامل دارد! .سوفوکل از مبارزه‌ای ...

|

یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش قمَروی لَب‌ندار، اثر مصطفی نیکروان

سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی

سروش سلطانی٭، «کودکان با هر چیز کهنه‌ای که به دستشان برسد بازی می‌کنند، نشان می‌دهد بازی می‌تواند شخص را از قید رابطه‌اش با قانون و اقتصاد و جنگ و دیگر امور جدی رها کند

|

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

نظرات کاربران