در حال بارگذاری ...
در گفت‌و‌گو با تهیه کنندگان تئاتر کرمانی مطرح شد:

13 هزار تماشاگر در کرمان به تماشای تئاتر نشستند

حسین ایرانمنش و مسعود سیستانی تهیه‌کنندگان کرمانی که در قالب گروه اورس، این روزها نمایش «وراجی» را در تئاتر شهر کرمان روی صحنه دارند، بر این باورند که کمک به رونق چرخه اقتصادی تئاتر ، به لحاظ فرهنگی هم نتایج مؤثری در پی دارد. آنها معتقدند کرمان می‌تواند یکی از قطب‌های تئاتر ایران باشد.

به گزارش ایران تئاتر، از حدود یک سال قبل گروه تولید تئاتر اورس با همکاری حسین ایرانمنش و مسعود سیستانی و با سرمایه شخصی در کرمان آغاز به کار کرده. این گروه تا کنون از 10 نمایش حمایت کرده است و 2 نمایش از استان‌های فارس و خوزستان را برای اجرای عمومی به کرمان دعوت کرده‌اند که مورد استقبال قرار گرفته است.

این روزها نمایش «وراجی» به کارگردانی مریم ‌ترشیزی و آرش ‌اخلاقی‌زاده به تهیه‌کنندگی گروه اورس در مجموعه ‌تئاتر ‌شهر ‌کرمان ‌- ‌سالن ‌هنر ‌و ‌تجربه روی صحنه است. به همین بهانه با آن‌ها گفت‌وگو کردیم.

حسین ایرانمنش یکی از اعضا گروه اورس به اشاره به اینکه بخشی از اقتصاد تئاتر به ویژه در شهرستان‌ها می‌لنگد؛ گفت: «من تئاتری نبودم ولی همیشه به عنوان یک تماشاگر علاقمند، نمایش‌های زیادی را می‌دیدم. وقتی در جریان سیر تولید نمایش‌ها قرار گرفتم، متوجه شدم بسیاری از آثار با وجود ماه‌ها تمرین به دلیل مشکلات مالی به اجرا نمی‌رسند و هنرمندان با کلی امید واستعداد دلسرد می‌شوند؛ چون در حقیقت آنچه موجب می‌شود هنرمندی در سیستم بماند؛ اقتصاد است.»

او با بیان اینکه فرهنگ هر شهر را می‌توان با تئاتر ارتقا داد، افزود: «تلاش ما این است که چرخه‌ای اقتصادی در این هنر مظلوم اتفاق بیافتد و موجب رشد این هنر شود. دغدغه من برای حضور در این عرصه به هیچ عنوان نفع شخصی نیست؛ چون در شغل اصلی خودم با این مقدار‌ زمان و سرمایه؛ درآمد بسیار بهتری خواهم داشت. دغدغه من فرهنگی است و معتقدم کمک به چرخه تئاتر، به لحاظ فرهنگی آورده مؤثری دارد. تئاتر حتی در مسائل پیچیده فرهنگی و اجتماعی که از حلشان عاجزیم به ما و مسئولین کمک می‌کند و در رشد فرهنگ یک جامعه مؤثر است.»

این تهیه‌کننده تئاتر گفت: «گزارش‌های مالی ما در گروه «اورس» بسیار شفاف است و شاید اولین گروهی هستیم که از ابتدا به همه دوستانی که در مسیر تولید نمایش زحمت می‌کشند حقوق می‌دهیم.»

ایرانمنش تصریح کرد: «ما به نوعی آغازکننده تعامل تئاتری با استان‌های دیگر هستیم و از وقتی که آثار برگزیده کشور را برای اجرا به کرمان دعوت کرده‌ایم، شور و شوقی که در میان هنرمندان کرمان ایجاد شده  چراکه با دیدن آثار هنرمندان دیگر‌ ایده می‌گیرند و جهان‌شان گسترده‌تر می‌شود. علاوه بر این بخش خصوصی و صاحبان مشاغل هم با دیدن استقبال مردم، راغب شده‌اند که برای این هنر اسپانسر شوند.»

این تهیه‌کننده توضیح داد: «جامعه هنری بسیار نجیب و اهل تعامل هستند و تئاتر یکی از سالم‌ترین محیط‌ها است و زیباترین روابط همکاری را می‌توان در تئاتر دید. تلاش ما این است که به کارگردان‌هایمان اطمینان بدهیم تا از مسائل اقتصادی نترسند و بدون نگرانی از امرار معاش، کار کنند. همین جریان‌سازی اتفاق خوبی است و امیدواریم به نتایج درخشان‌تری دست پیدا کنیم.»

مسعود سیستانی عضو دیگر گروه اورس که 10 سال است  در تئاتر کرمان فعالیت می‌کند و از یک سال قبل به تهیه‌کنندگی روی آورده با اشاره به این‌که از ابتدا برنامه‌ریزی بلند مدتی داشته‌اند، گفت: «ما اهداف یک ساله و ۵ ساله‌مان را مشخص کردیم، یعنی می‌دانستیم چه آثاری را می‌خواهیم تولید کنیم و همچنین قرار است از نمایش‌های شاخص استان‌های دیگر دعوت کنیم برای اجرای عموم به کرمان بیایند؛ به عنوان مثال نمایش «سایلنت هملت سایلنت» از خوزستان و نمایش «اسب قاتلین» از شیراز را دعوت کردیم و خیلی مورد استقبال قرار گرفت.»

سیستانی تصریح کرد: «سال گذشته از ۱۰ نمایش برای اجرا حمایت کرده‌ایم و ۱۳ هزار تماشاگر را در کرمان به سالن نمایش کشاندیم که از این میان، طبق آماری که داریم، نزدیک به ۲۰۰۰ نفر تماشاگر ثابت تئاتر شده‌اند و یک سری افرادی که تئاتر را نمی‌شناختند حالا تئاتربین هستند.»

او افزود: «ما با نظر مشاوران‌مان فقط آثار فاخر که در کشور مطرح هستند را برای اجرا دعوت می‌کنیم که از نظر کارگردانی؛ بازیگری و طراحی صحنه حرفی برای گفتن داشته باشند و به نوعی کلاس آموزشی باشد. با این رویکرد حتی به دعوت از گروه‌های نمایشی خارجی هم فکر می‌کنیم.»

این هنرمند کرمانی توضیح داد: سعی کرده‌ایم با هنرمندان استان‌های دیگر تعامل کنیم و پل ارتباطی داشته باشیم که آن‌ها هم به نوعی حمایت و دیده شوند. افق دیگرمان این است که آثار فاخری در کرمان تولید کنیم که بتوانند برای اجرای عموم و یا شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند.»

مسعود سیستانی در پایان گفت: «اگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همکاری کند، حتی می‌توانیم همایش تئاتری غیر رقابتی با حضور چند استان برگزار کنیم. در این رویداد فرهنگ‌ها به هم نزدیک شده و رقابت‌ بیشتر می‌شود. ما شاید به دلیل فاصله زیاد با پایتخت ارتباطات قوی نداشته باشیم، اما می‌خواهیم به همه نشان بدهیم که تئاتر کرمان می‌تواند یکی از قطب‌های تئاتر ایران باشد.»




مطالب مرتبط

یادداشتی در حاشیه نمایش «آن سو» به کارگردانی مهدی ملکی

وضعیت دوگانه تماشا و تماشایی شدن
یادداشتی در حاشیه نمایش «آن سو» به کارگردانی مهدی ملکی

وضعیت دوگانه تماشا و تماشایی شدن

آرش اخلاقی٭، بخش اول: " همزیستی"_ در کتاب "ضرورت تئاتر: هنر تماشا و تماشایی شدن" نوشته پاول وودراف؛ نویسنده تئاتر را برای تماشاگر، هنر پیدا کردن ارزشِ کنشِ انسانی در زمان مشخص و ...

|

«هم نشینی باهملت» در فرایند بداهه سازی

«هم نشینی باهملت» در فرایند بداهه سازی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمان، روز دوشنبه 24 اردیبهشت کارگاهی تحت عنوان هم نشینی با هملت در فرایند بداهه سازی توسط انجمن علمی بازیگری کارگردانی با همکاری کانون هنرهای نمایشی دانشگاه باهنرکرمان در سالن سوم ...

|

یادداشتی بر نمایش «سایلنت هملت، سایلنت»

یادداشتی بر نمایش «سایلنت هملت، سایلنت»

فایضه پاک طینت٭، نمایش با یک رستاخیز و حضور مرگ آغاز می شود، که نشان دهنده ی نگاه فلسفی مولف اثر به مرگ می باشد. در واقع کارگردان با پرداختن به موتیف "بودن یا نبودن" نگاه خود را نسبت به نیستی ارایه می ...

|

«اسب قاتلین» به کرمان می‌آید

«اسب قاتلین» به کرمان می‌آید

به همت گروه تولید تئاتر اورس و با همکاری موسسه شهر ایران؛ نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سید محمدهادی هاشم زاده، هنرمند شیرازی، 25 تا 28 اردیبهشت 1403 در کرمان روی صحنه می‌رود

|

نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر
نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر

آرش رضایی گزکی٭، طیفونِ کاظم دامغانی اجرایی است شاد و مفرح که دقایقی دلچسب و لذت بخش را برای ما رقم زده، و بازی محمد ترابی و مهدی ملکی به موازات طراحی صحنه، لباس و گریمِ متناسب با فضای کار، جلوه گری دو چندانی ...

|

یادداشتی بر تازه ترین اثر محمدکاظم دامغانی

«طیفون» به پا خواهد شد...
یادداشتی بر تازه ترین اثر محمدکاظم دامغانی

«طیفون» به پا خواهد شد...

علی کاظمی٭، نمایش «طیفون» به طراحی و کارگردانی محمدکاظم دامغانی که این روزها در سالن تئاتر شهر کرمان در حال اجراست، یک نمونه موفق از یک اجرای پست مدرن است.محمدکاظم دامغانی کارگردانی است که می ...

|

نظرات کاربران