در حال بارگذاری ...
بیانیه هیات داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان کرمان

تئاتر ضرورت است مثل نان مثل مذهب

طبیعت هر جشنواره رقابتی است که بایستی در آخرین روز و در مراسم اختتامیه حاصل زحمات چندین ماهه گروه های نمایشی و ستاد برگزاری تحت عنوان و آرای داوران تماشاگران و هنرمندان قرار بگیرد.

بیانیه هیات داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان کرمان

«تئاتر ضرورت است مثل نان مثل مذهب»
پتیر شومان مدیر گروه نان و عروسک چه زیبا حق مطلب را درباره هنر تئاتر و عظمت تاثر گذاری آن در جوامع بشری ادا کرده است.

اندیشمندان بر این باورند تئاتر موهبتی است برای انسانها تا به مثابه ی آینه ای تمام نما، خود را در آن ببینند و جامعه خود را به درستی بسازند.

در طول تاریخ تئاتر نشان داده است همواره محرم زخم ها بوده و محرم آدما ولیکن همیشه به عنوان یک هنر فاخر در تمام جوامع قرب و منزلت ویژه داشته است.

شیلر آلمانی گفته است آنگاه که نهاد های اجتماعی از حل معضلات باز می مانند رسالت تئاتر آغاز می شود بنا بر این شایسته آن است که ما نیز در کشور و شهر خود تئاتر را عزیز بداریم و هنرمندان صادق و تلاشگر تاتر را عزیز تر چرا که سلامت فرهنگی و اخلاقی جامعه فردای ما در گرو آبادانی و تعامل تاتر امروز ماست.

سی و یکمین جشنواره تاتر استان کرمان با حضور ۸ گروه از ۲۶ تا ۲۹ آبان ماه به میزبانی شهرستان سیرجان برگزار شد.

طبیعت هر جشنواره رقابتی است که بایستی در آخرین روز و در مراسم اختتامیه حاصل زحمات چندین ماهه گروه های نمایشی و ستاد برگزاری تحت عنوان و آرای داوران تماشاگران و هنرمندان قرار بگیرد.

بر اساس این رسم دیرینه هیات داوران با دیدن ۸ نمایش حاضر در جشنواره و مقایسه آن ها با یکدیگر در حوزه های مختلفت آرای خود را صادر کرده است.

 ضمن تشکر از میزبانی خوب ستاد برگزاری جشنواره درشهرستان سیرجان و هنرمندان شرکت کننده مواردی را به شرح زیر یادآور می شود:

۱- تنوع حاضر در جشنواره نشان از پویایی گروه های نمایشی در طول سال است علاقه و استعداد به عنوان ۲ عنصر علم اولیه در شکل گیری اثر نمایشی به وضوح در آثار قابل مشاهده است اما اتفاق مهمی رخ  می دهد که این علاقه و استعداد با هم در آمیزد .
با وجود پتانسیل بالقوه در تئاتر کرمان و حضور هنرمندان با تجربه انتظار می رود گروه های جوان با تعاملی سازنده با کسب ارتقای کیفی ، تکنیکی و محتوایی آثار خود اهتمام جدی از خود نشان دهند.

۲- در حال حاضر با تغییر شیوه زندگی ارائه محتوا های جدید و مفاهیم بدیع درقالب تکنیک های خلاقانه وموجز ترین زمان می تواند زمینه ارتباط بهتر با مخاطب را فراهم سازد.زیرا توصیه می شود کارگردانان محترم در رعایت جنبه های زیبا شناسی اثر و مهم تر از همه انتخاب ریتم درست برای اجرا نهایت دقت را به عمل آورند.

۳- شناخت نیاز های مخاطب امروز از مهم ترین وظایف خالق اثر نمایشی است بدیهی است تا هنرمند دغدغه های شخصی خود را با شرایط زیستی ، فرهنگی ، اجتماعی محل زندگی خود پیوند نزند در ارتباط با مخاطب موفق نخواهد شد.

بهتر آن است در تولید اثر برای اجرای عمومی نیاز سنجی مخاطب و همچنین پرداختن به دغدغه های جاری محیط پیرامون جزو اولویت های مهم مورد توجه جدی قرار بگیرد.

در پایان برای همه ی هنرمندان و گروه های شرکت کننده موفقیت و سالی پر از تئاتر آرزومندیم‌.

هیات داوران 
توحید معصومی ، مازیار صالحی،مهدی نصیری




مطالب مرتبط

با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی

یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه

مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها به‌واسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر یدالله آقا عباسی، به مسئله تئاتر تعلیمی و اهمیت ...

|

اجرای نمایش خیابانی «افطاری» در کرمان

اجرای نمایش خیابانی «افطاری» در کرمان

در این اثر، هنرمندان یک تابلو ساختند که در آن نمادهایی از بیمارستان، خون، گلوله و... بود و تصاویری از مظلومیت مردم غزه نمایش داده می‌شد. امین شجاعی کارگردان این نمایش است.

|

آیا در تئاتر احساس خوشبختی می‌کنیم؟

آیا در تئاتر احساس خوشبختی می‌کنیم؟

یدالله آقاعباسی*: زمانی آلبرکامو نوشت تئاتر تنها جایی است که در آن احساس خوشبختی می­‌کنم. توصیف او از تئاتر صومعه­‌ای بود که گروهی مرکب از کارگرانی که کارشان معنوی است، خود را فدای یک ...

|

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

نظرات کاربران