در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش های «شور عشق» و «با کاروان چوبی»

استقبال مردم از نمایش های همایش ملی تئاتر سردار آسمانی

طی دو روز نخست برگزاری این همایش ملی ۱۵ اجرا در تهران و سایر استان‌های کشور در معرض دید عموم مردم قرار گرفت که گزارش‌های دریافتی حاکی از رضایت و استقبال عموم مردم و اقشار مختلف جامعه دارد.

به گزارش تئاتر کرمان، به نقل از روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس؛ طی دو روز نخست برگزاری این همایش ملی ۱۵ اجرا در تهران و سایر استان‌های کشور در معرض دید عموم مردم قرار گرفت که گزارش‌های دریافتی حاکی از رضایت و استقبال عموم مردم و اقشار مختلف جامعه دارد.

«شور عشق» برداشتی مستند از زندگی شهدای مدافع حرم

محمد صالح‌یار نویسنده و کارگردان نمایش «شور عشق» درباره این نمایش گفت: این نمایش براساس مستندات واقعی زندگی یکی از شهدای مدافع حرم بود که داستانی بسیار دراماتیک و جذاب داشت. نمایش، در واقع همزمانی زندگی این شهید را در مقطع ازدواج حضور وی در سوریه و دفاع از حرم آل الله (ع) را دربرمی‌گیرد که با مواردی که خودم به داستان اضافه کردم شکل دراماتیک به خود گرفت و مورد استقبال مردم قرار گرفت. با توجه به درخواست‌های مکرر، ما یک اجرای ویژه نیز در راهپیمایی ۲۲ بهمن شهریورماه خواهیم داشت. وی درباره اقدام انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای برگزاری این همایش افزود: اینکه انجمن تئاترانقلاب موضوعات به روزی را برای فعالیت هنرمندان ارائه می‌دهد، اتفاق بسیار مثبتی است. برخلاف دیگر نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول که فقط به دفاع مقدس می‌پردازند. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با وسعت نگاه خود هنرمندان را در انتخاب موضوع آزاد می‌گذارد و این وسعت دید و نظر متولیان امر فضا را برای خلق اثر مهیاتر می‌کند.

«با کاروان چوبی»؛ تلفیق آئین‌های محلی و حماسه شهید سلیمانی

مرتضی اسدی‌مرام کارگردان نمایش کاروان چوبی اظهار کرد: در نمایش کاروان چوبی سعی کردیم با تلفیق آئین کهن باستانی و دیرینه «چمر» که همراه با ساز و دهل و خواندن اشعار آئینی است و معرفی شهدای مدافع حرم کرمانشاه و نیز سید الشهدای جبهه مقاومت، فضایی نو و بدیع را به وجود آوریم. خوشبختانه عکس العمل و بازخورد این کار نیز از سوی تماشاگرانی که کار را دیدند بسیار مناسب و دلگرم‌کننده بود که مایه امیدواری هنرمندان تئاتر است.  وی درباره طرح‌ریزی این همایش ملی از سوی انجمن تئاتر گفت: این حرکت انجمن تئاتر یک خیزش مردمی ارادتمندان به ساحت مقدس شهید سلیمانی بود و بسیار به موقع و به جا بود. برخی خیال می‌کردند که همزمانی این همایش با جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر ممکن است باعث شود که آثار دیده نشود، اما انجمن با این کار ثابت کرد که دنبال کار تبلیغاتی و هیاهوی پروپاگاندا نبوده و برگزاری این همایش صرفاً به عشق حاج قاسم و ارادت هنرمندان به ایشان طرح‌ریزی شده است.

شکل‌گیری ایده اولیه نمایش «سردار آسمانی»

مهرو آبسالان نویسنده و کارگردان نمایش «سردار آسمانی» درباره اجرای این نمایش در شهر لاهیجان گفت: نمایش سردار آسمانی به صورت پرفورمنس و با یک شکل و شیوه اجرائی خاص اجرا می‌شود و از نظر مفهومی اثری بسیار جذاب و پرمحتواست. استقبال در مساجد و پارک‌هایی که اجرای خود را در آن مکان‌ها داشتیم، بسیار باشکوه بود و جمعیت زیادی این اجرا‌ها را دیدند که مایه قوت قلب من و گروه نمایشی بود. وی حرکت انجمن تئاتر انقلاب را درباره این موضوع و بزرگداشت هنری سردار سلیمانی از طریق تئاتر نیز افزود: این حرکت انجمن و برگزاری این همایش بسیار حرکت درستی بود. ممکن بود خیلی از گروه‌ها به دلیل علاقه شخصی که به سردار آسمانی داشتند اثری را خلق کنند، اما اینکه به صورت یک برنامه ساماندهی و با برنامه‌ریزی دقیق اجرایی شود، قطعاً نتایج و ثمرات بهتری را برای اهالی تئاتر به همراه خواهد داشت. شکل گیری ایده اصلی این نمایش در زمان تشیع سردار سلیمانی در کرمان به ذهن من خطور کرد و هنگام بازگشت از کرمان طرح این نمایش را اجرا کردم و خوشبختانه با استقبال قابل توجه همشهریانم در لاهیجان و رشت همراه بود.

یادآور می‌شود؛ همایش ملی تئاترسردار آسمانی به همت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود  و گروه‌های نمایشی اجرا‌های خود را در شهر‌های ایران برای استفاده علاقه‌مندان در سطح میادین بزرگ شهر، پارک ها، مساجد، مصلی‌ها و مدارس آغاز کردند. این همایش تا ۲۳ بهمن در کرمان و سایر استان‌های کشور ادامه خواهد داشت.




مطالب مرتبط

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم
نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم

شاهد شفیعی٭، «بی‌خبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره می‌کند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!» خانواده‌ای که از نسل اولش تنها خاطره‌ای موجود ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ

محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسن‌های این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است. طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالی‌ست به جز دو مورد ثابت تا ...

|

نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت
نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت

مصطفی درویش گوهری٭، در تئاتر و درام مدرن بیش از هر دوره دیگری به آثار کلاسیک از جمله یونان باستان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این بازگشت به تاریخ، ریشه در نگاه مدرنیست‌ها و پس از ...

|

یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!

شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمه‌ای از خودگویی‌های فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیخته‌اند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی سخن با ما را اجرا دارد

|

نظرات کاربران