در حال بارگذاری ...
هنرمند کرمانی برگزیده 3 جایزه جشنواره مقاومت:

هیچ درامی تکان دهنده تر از پرداختن به خود حقیقت نیست

علیمحمد رادمنش کارگردان نمایش «دختران جنگ»، برگزیده جشنواره مقاومت گفت: جشنواره فرصتی برای تجربه های نوین اجرایی یک گروه است و امکانی برای عرضه و معرفی اثر تولیدی، شیوه ی اجرایی و کشف استعدادهای جدید در گرایش های مختلف تئاتر است

به گزارش تئاتر کرمان، علیمحمد رادمنش از جمله هنرمندان کرمانی  است که جشنواره های مختلفی را تجربه کرده است و در حوزه تئاتر خیابانی جایگاه خوبی در تئاتر کشور دارد. او که جایزه جشنواره تئاتر خیابانی فجر را نیز در کارنامه خود دارد امسال با نمایش «دختران جنگ» در شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شرکت کرد و 3 جایزه را از این جشنواره کسب کرد. گفتگو رادمنش با درگاه تئاتر کرمان را در ادامه بخوانید:

 

جایگاه جشنواره تئاتر مقاومت در بین سایر جشنواره های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

حضور نویسندگانی با طرح و ایده های نو و زاویه دیدهای خلاق به موضوعات مقاومت، و اجرای این طرح ها و نمایش نامه ها توسط کارگردان هایی که به شیوه های اجرایی نوین مسلط هستند؛  تنوع، جذابیت و اشتیاق تماشا را برای مخاطبان رقم زده است. 
خوشبختانه در آثار جدید هنرمندان تئاتر مقاومت، پرهیز از رویکردهای کلیشه ای و تک صدایی را شاهد هستیم. هیچ تراژدی و درامی تکاندهنده تر از پرداختن به خود حقیقت نیست. پرداختن به شخصیت های واقعی و حقایق زندگی و ایثار آنان موجب علاقه مندی و حضور پرشور مخاطبان در سالن ها و در فضاهای خیابانی و محیطی شده است.

 

کیفیت شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت را چکونه دیدید؟ 

جشنواره ، از منظر کیفیت محتوایی آثار گام برتری نسبت به گذشته برداشته است و آثار نسبت به دغدغه های جامعه ی امروز عمیق تر، تفکر برانگیزتر و موثرترند. از منظر فنی هنوز نیاز به گام های مستحکم تری است که بستگی مستقیم به تامین هزینه های تولید درام و تسهیل اجرای درام در مکان و محیط موردنظر است.   امید است از انتخاب آثار تکراری پرهیز شود و تولیدات جدید از حمایت های لازم برخوردار شوند.

 

آیا جشنواره ویترین خوبی برای  تئاتر است ؟ 

جشنواره فرصتی برای تجربه های نوین اجرایی یک گروه هستند. و امکانی برای عرضه و معرفی اثر تولیدی، شیوه ی اجرایی و کشف استعدادهای جدید در گرایش های مختلف تئاتر. 
گروه ها بایستی از این ظرفیت تجربی، تبلیغی برای معرفی آثار و اعضاء گروه خود نهایت بهره را ببرند.

 

موضوع «دختران جنگ» درباره چیست ؟ 

دختران جنگ به موضوع عظیم ایثار پزشکان و جانبازان اعصاب و روان در جبهه و بیمارستان های صحرایی می پردازد که تبدیل آن به یک درام محیطی_خیابانی بسیار دشوار و همچون شکافتن هسته ی اتم است. ورود به جهان  ذهنی و بحرانِ زندگی پزشکی که دهها مجروح را نجات داده است اما سالهاست که خودش در رنج است و هیچ درمانگری نیست که خودش را درمان کند، نیاز به تفکر عمیق نسبت به خصلت های چنین شخصیتهایی بافضلیتی را در ما زنده می کند. مواجهه ی تماشاگران هنگام تماشای رخدادهای نمایش و درپایان احساس و تفکر آنان نشان از درک و احترام مخاطبان درباره ی مفهوم ازخودگذشتگی، ایمان و میهن دوستی دارد.

 

نمایش محیطی_خیابانی «دختران جنگ» تولید سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان موفق به کسب سه جایزه ازشانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شد

رتبه دوم بازیگری زن برای فاطمه رادمنش، رتبه سوم نویسندگی (طرح و ایده)  برای علی محمد رادمنش و رتبه سوم کارگردانی  برای فاطمه رادمنش، جوایز «دختران جنگ» ازشانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت است 




مطالب مرتبط

نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج
نگاهی به آخرین اثر علی نفیسی

آنتیگونه زاده رنج ، مادر رنج

علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و آشنا برای تماشاچی ما ، در موازات خط درام اصلی آن را نوسازی کرده و این شکاف را پرکند.

|

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

حضور موفق نمایش «مهمان جامانده» در جشنواره بین المللی اردکان

نمایش «مهمان جامانده» که با هدف فرهنگ‌سازی درحوزه‌ی افراد دارای معلولیت و همچنین با بازیگری این افراد ساخته شده است موفق به کسب جوایز متعددی در بخش فراگیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان شد.

|

یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست  اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن

عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید!

شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید.  اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...

|

یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!
یادداشتی بر نمایش «سوختن‌ها»، اثر علی‌محمد فردین فر

سلام، من خاورمیانه هستم!

شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشق‌های ممنوعه، کینه‌ها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که اخیرا در کرمان به اجرا در آمده ...

|

نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم
نگاهی به نمایش «بی‌خبران حیرانند»

ما یک نفریم

شاهد شفیعی٭، «بی‌خبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره می‌کند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!» خانواده‌ای که از نسل اولش تنها خاطره‌ای موجود ...

|

یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی

آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ

محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسن‌های این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است. طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه خالی‌ست به جز دو مورد ثابت تا ...

|

نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت
نگاهی به اجرای «آنتیگونه» به کارگردانی علی نفیسی؛

تلاقی تاریخ و اکنونیت

مصطفی درویش گوهری٭، در تئاتر و درام مدرن بیش از هر دوره دیگری به آثار کلاسیک از جمله یونان باستان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این بازگشت به تاریخ، ریشه در نگاه مدرنیست‌ها و پس از ...

|

یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسن‌بیگی

چشم از من بگیر! پرده می‌افتد!

شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمه‌ای از خودگویی‌های فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیخته‌اند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی سخن با ما را اجرا دارد

|

نظرات کاربران