یادداشتی بر نمایش قمَروی لَبندار، اثر مصطفی نیکروان / سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی
یادداشتی بر نمایش قمَروی لَبندار، اثر مصطفی نیکروان سفرادیسه وار قمرو، دگردیسی و یافتن شادمانی درونی سروش سلطانی٭، «کودکان با هر چیز کهنهای که به دستشان برسد بازی میکنند، نشان میدهد بازی میتواند شخص را از قید رابطهاش با قانون و اقتصاد و جنگ و ...
یادداشتی بر نمایش تیفون، اثر محمدکاظم دامغانی لذتِ مبتذلِ فقدانِ کشمکش! شاهد شفیعی٭، تیفون بر اساس طوفان نوشته ی شکسپیر طراحی شده و انگار در مرحله آماده سازی برای اجرا هرآنچه از طوفان در او بوده را حذف کرده جز شباهت شخصیت ها. وجود کشمکش ...
با نگاه به دو اجرای یدالله آقا عباسی یادداشتی بر ضرورت تئاتر تعلیمی در جامعه مصطفی درویش گوهری، در این یادداشت قصدی بر تحلیل یا نقد اثری را نداریم، تنها بهواسطه دیدن دو نمایش "موش و دیلادوز" و "کک به تنور" به کارگردانی دکتر ...
آیا در تئاتر احساس خوشبختی میکنیم؟ یدالله آقاعباسی*: زمانی آلبرکامو نوشت تئاتر تنها جایی است که در آن احساس خوشبختی میکنم. توصیف او از تئاتر صومعهای بود که گروهی مرکب از کارگرانی که کارشان ...
یادداشتی بر نمایش «بودن یا نبودن»، مسئله این نیست اثر علی کهن عمیق شدن ممنوع است، لطفا در سطح بمانید! شاهد شفیعی٭، در ابتدا به یاد بیاوریم کارل گوستاو یونگ را که گفت: وجود داشتن کافی نیست، باید به این وجود روشنایی بخشید. اولین مواجهه ما با نمایش بودن یا ...
یادداشتی بر نمایش «سوختنها»، اثر علیمحمد فردین فر سلام، من خاورمیانه هستم! شاهد شفیعی٭، خاورمیانه خواستگاه هزارویک شب است. داستانهای عشقهای ممنوعه، کینهها، جست و جوها و فرار از درد میرا بودن. نمایش سوختن ها بیشتر از هر نمایشی که ...
نگاهی به نمایش «بیخبران حیرانند» ما یک نفریم شاهد شفیعی٭، «بیخبران حیرانند» در سادگی داستانش به رمز و رازی حیاطی اشاره میکند که سازوکاری به شدت جدی دارد: «اصل فقدان لذت!» خانوادهای ...
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» بازنویس و کارگردان علی نفیسی آنتیگونه بر چهارپایه آبی رنگ محسن مجیدی٭، این یادداشت کوتاه با تکیه بر اکسسوار و میزانسنهای این اجرا در طراحی صحنه نوشته شده است. طراحی صحنه این نمایش به نوعی مینیمالیستی است. صحنه ...
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» اثرعلیرضا محسنبیگی چشم از من بگیر! پرده میافتد! شاهد شفیعی٭، عملاً متن ملغمهای از خودگوییهای فردی بیماری است که وجوه شخصیتش از هم گسیختهاند.اما این متن در مقابل اجرای آن حرفی برای گفتن ندارد و تمامی روی ...
یادداشتی کوتاه بر آنتیگونه، اثر علی نفیسی بی همسرایان، بی ایسمنه و بی دیگران شاهد شفیعی٭،با اینکه آنتیگونه نفیسی برداشتی آزاد از سوفوکل است، نمیتوان آن را جدا از آنتیگونه سوفوکل به تماشا نشست. آنچه خود نفیسی کرده جای تامل ...
یادداشتی بر «سایکوسیس ۴:۴۸» پرده پنهان و نهان این روزهای همه ما کاظم دامغانی٭، فکر میکنم این آخرین نمایشنامه ی سارا کین است، که پس از این در سن ۲۸ سالگی خودکشی میکند. جایی خواندم که این نمایشنامه انگار وصیت نامه ی سارا کین ...
یادداشتی بر نمایش «آنتیگونه» آنتیگونه بدون لکنت! محمد فتح نجات؛ علی نفیسی یکی از هنرمندان فعال و باسابقه تئاتر کرمان است. مردی که در چندین فیلم سینمایی و سریال مطرح کشوری، ایفای نقش کرده و بارها در کرمان روی صحنه ...
یادداشتی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر محلات کرمان تئاتر آینده نوجوانان را میسازد نخستین جشنواره تئاتر بچه های مسجد و محلههای شهر کرمان از سوی حوزه هنری و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان از ۱۹ تا ۲۱ آذرماه در مجموعه تئاتر شهر ...
یادداشتی بر نمایش «اتاق روشن» جنگی تاریک در اتاقی روشن سانیا عاجلی٭، نمایش «اتاق روشن» من باب یک تجربه در این برهه زمانی که مخاطب ما به طور عام یا خاص حوصله و اقبالی برای شنیدن دیالوگ ندارد، به طور متفاوت توانسته ...
یادداشتی بر نمایش «کلاه شما قاضی» تئاتر مردمی؛ تئاتر کاربردی مریم ترشیزی٭، چندین سال پیش در مراسم تدفین فوت ناگهانی همسایه مان (بر اثر تصادف) که مردی شریف و مهربان بود شرکت کردم. وی چهار فرزند داشت و تنها پسر خانواده که از قضا ...
همه جا صحنه است مریم ترشیزی٭، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و کانون تخصصی تئاتر خیابانی استان کرمان، دوره آموزشی «تئاتر خارج ...