در حال بارگذاری ...
نقدی بر «آشفتگی» نمایش حاضر در جشنواره تئاتر استان کرمان

بال زدن یک پروانه آن سر اقیانوس

تئاتر کرمان، پوریا قلی پور، یک نظریه بسیار مطرح است که در اوج آشفتگی یک هدف مشخص پیدا می شود و نظام کلی آن شکل می گیرد . 

یک نظریه بسیار مطرح است که در اوج آشفتگی یک هدف مشخص پیدا می شود و نظام کلی آن شکل می گیرد . 

آشوب یا نظریه بی نظمی ، شاخه ای از ریاضیات است که به مطالعه سیستم های دینامیکی آشفته می پردازد . 

سیستم های آشفته سیستم های دینامیکی غیر خطی هستند ؛ که نسبت به شرایط اولیه خود  بسیار حساس هستند . عامیانه ترین تعریف از بخشی از این نظریه اثر پروانه ای نام دارد ( بال زدن یک پروانه آن سر اقیانوس باعث سونامی در طرف دیگر می شود ) 

این نظریه گسترش خود را بیشتر مدیون کارهای هانری پوانکاره، ادوارد لورنتس، بنوا مندلبروت می باشد . 

چرا برای نقد تئاتر آشفتگی این مقدمه را مطرح کردم . آرش رضایی عزیز یک هنرمند بی نهایت خلاق است که خواسته با تاکید بر این نظریه تئاتر خود را خلق کند . احتمالا اثری باشکوه همچون شوالیه تارکی اثر کریستوفر نولان ، اما تئاتر آشفتگی نتوانسته به هدف خود برسد هیچ یک پارادوکس عمیق را خلق کرد که آیا این اثر حتی شایسته نقد و بررسی می باشد ؟ 

در کمال ناباوری تمام نمایش از هم می پاشد و مخاطب بخشی حس ناامیدی دارد که چرا شاهد این اثر است . شاید تنها امتیاز واقعی و قابل ستایش این اثر مهدی عباس زاده باشد .

ما کلافه می شویم . و اثر نگاه و ارتباط خود را از دست می دهد . حتی اگر خلاق هم باشد خود با این فرض که سعی در عملی خلاق داشت خود را کاملا نابود می سازد و اثری به شدت بد را تحویل می دهد . 

در پایان مطمئن هستم آرش رضایی به زودی راه را پیدا خواهد کرد و اثری بی نهایت خلاق خلق میکند .  

 

نمایش «آشفتگی» شرکت کننده در جشنواره تئاتر استان کرمان 

نویسنده و کارگردان : آرش رضایی

 




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر
نگاهی به نمایش «طیفون»

طیفون، علیه شکسپیر

آرش رضایی گزکی٭، طیفونِ کاظم دامغانی اجرایی است شاد و مفرح که دقایقی دلچسب و لذت بخش را برای ما رقم زده، و بازی محمد ترابی و مهدی ملکی به موازات طراحی صحنه، لباس و گریمِ متناسب با فضای کار، جلوه گری دو چندانی ...

|

«هم نشینی باهملت» در فرایند بداهه سازی

«هم نشینی باهملت» در فرایند بداهه سازی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمان، روز دوشنبه 24 اردیبهشت کارگاهی تحت عنوان هم نشینی با هملت در فرایند بداهه سازی توسط انجمن علمی بازیگری کارگردانی با همکاری کانون هنرهای نمایشی دانشگاه باهنرکرمان در سالن سوم ...

|

یادداشتی بر نمایش «سایلنت هملت، سایلنت»

یادداشتی بر نمایش «سایلنت هملت، سایلنت»

فایضه پاک طینت٭، نمایش با یک رستاخیز و حضور مرگ آغاز می شود، که نشان دهنده ی نگاه فلسفی مولف اثر به مرگ می باشد. در واقع کارگردان با پرداختن به موتیف "بودن یا نبودن" نگاه خود را نسبت به نیستی ارایه می ...

|

«اسب قاتلین» به کرمان می‌آید

«اسب قاتلین» به کرمان می‌آید

به همت گروه تولید تئاتر اورس و با همکاری موسسه شهر ایران؛ نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سید محمدهادی هاشم زاده، هنرمند شیرازی، 25 تا 28 اردیبهشت 1403 در کرمان روی صحنه می‌رود

|

یادداشتی بر تازه ترین اثر محمدکاظم دامغانی

«طیفون» به پا خواهد شد...
یادداشتی بر تازه ترین اثر محمدکاظم دامغانی

«طیفون» به پا خواهد شد...

علی کاظمی٭، نمایش «طیفون» به طراحی و کارگردانی محمدکاظم دامغانی که این روزها در سالن تئاتر شهر کرمان در حال اجراست، یک نمونه موفق از یک اجرای پست مدرن است.محمدکاظم دامغانی کارگردانی است که می ...

|

یادداشتی درباره نمایش «تیفون» به کارگردانی محمدکاظم دامغانی

کاظم در تیفون
یادداشتی درباره نمایش «تیفون» به کارگردانی محمدکاظم دامغانی

کاظم در تیفون

محسن قائمی٭، تیفون نمایشی است که تا هشت اردیبهشت هر شب ساعت هفت در سال مجموعه تئاتر شهر کرمان به صحنه می‌رود. کارنامه محمدکاظم دامغانی، کارگردان این اثر، نشان دهنده مسیر خاصی است که ...

|

نظرات کاربران